Is deze Omega het nog waard om te laten herstellen

In 2007/8 zat ik bij Breitling NL. We serviceden o.a. de higher-end kwarts chrono’s. Dat kostte ons elk een dag per uurwerk. Als alles goed ging; want twee radertjes verwisselen (waren bijna niet uit elkaar te houden) en je uurwerk liep achteruit. Serieus. Is zo een klein jaartje doorgegaan; toen kwam het hoge woord - we doen ze niet meer. Vervangen in het vervolg.

2 likes

Daarvan bestaat ook een zeldzame rattrapante versie. Daar heb ik ook zeer slechte eerstehands ervaring mee. Eindeloos terug naar verschillende horlogemakers, maar die kast (en met name kroon waar de split-pusher in verwerkt zat) was zo lek als een mandje.

1 like

Weet jij wat er met de oude uurwerken gebeurde? Ik heb wel eens gehoord dat deze in Azie worden geserviced om vervolgens weer als vervangend uurwerk te kunnen dienen in een ander service-horloge.

1 like

De Kosters waren niet zo transparant. Overwerk werd ook niet uitbetaald trouwens. Je had je muil maar te houden.

Ik kan dit zeggen omdat de Kosters inmiddels uitgerangeerd zijn bij Breitling S.A.

2 likes

Als het horloge een sentimentele waarde heeft, dan is een opknapbeurt het wel “waard”. Om het terug te laten brengen in originele staat zal veel meer kosten dan de (uiteindelijke) waarde. Maar als je schoongemaakt en draagbaar willen hebben, dan zullen de kosten een eind lager zijn. Er zijn mensen die ervan gruwen, maar ik zou me kunnen voorstellen, dat je de huidige wijzerplaat behoudt, omdat het juist een erfstuk betreft.

Dan ben je ook niet gebonden aan de Omega prijslijst.

Fair enough.

Fair enough. Maar deze heeft wel flink wat geleden. Plating is ook door.

1 like

Familiestuk is altijd leuk toch? Patina plaat, deze is vast veel gebruikt. Zijn herinneringen mee gemaakt?

Je kunt er misschien een ander uurwerk indoen, iets dat past en geen omega is. Loopt ie wel, kan hij in de horloge box mee tikken met de andere als(draagbare) herinnering.

Er is vast een passend quartz werk te vinden.

Ga je mond spoelen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Dan kun je hem beter in een doosje mikken en af en toe bekijken. Snap dat je geen 1k tegen zo’n horloge wilt aangooien, maar iets moedwillig verklungelen zou voor mij echt 100% not done zijn.

5 likes

Haha. Je kunt het altijd weer terug wisselen toch?

1 like

Vrijwel zeker niet. Kans dat je een 100% passend uurwerk uurwerk vindt is nihil. Je zult echt allerlei dingen moeten gaan aanpassen. Wijzerplaatpootjes zullen niet passen dus die moet je eraf knippen en vervangen door plakpootjes, wijzerpassing is anders dus je moet de wijzers gaan aanpassen of andere wijzers zoeken. Stift past waarschijnlijk niet op de kroon dus zul je moeten afknippen en een verloop op zetten, etc. Je verkloot daar echt het hele horloge mee en terug kan nauwelijks meer; niet aan beginnen.

5 likes

Kijk, dat is een antwoord waar ik (of men) wat mee kan.

Of origineel, of een behoorlijke Frankenwatch.

Als ik hem zo samen mag vatten.

1 like

Inderdaad. Mogelijk dat je met veel zoeken iets zou kunnen vinden waar een van de elementen wel past, maar dan moet je alsnog de rest aanpassen. Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een lelijk donorhorloge wat loopt. Zal vast niet heel makkelijk te vinden zijn, maar dan hoef je niks te vernielen.

2 likes

Schitterende wijzerplaat, zelf houd ik van patina en dit is een mooi voorbeeld van een tropical! Haha. Ik zou inderdaad net als vele al zeiden kijken of een nieuwe batterij de truc doet en anders zou ik het misschien niet doen ivm hoge servicekosten

1 like

Hoe ik er naar kijk is heel simpel,

Het horloge is niet denderend mooi meer en verkopen gaat te weinig opleveren.
Het horloge laten repareren gaat wellicht meer kosten dan een mooi 2ehandsje, dus ook dat is niet de beste optie.

Wat ik zou doen klinkt misschien barbaars maar is waarschijnlijk wel de kortste klap. Namelijk gewoon wat WD40 er in spuiten en een nieuwe correcte batterij er in plaatsen.

Met een beetje geluk kan je er dan weer van genieten.

What the hell :rofl:

3 likes

nee

1 like

Ik denk dat WD40 zowat het slechtste is dat je kunt gebruiken voor dat doel…

2 likes

1 like

:clown_face:

1 like

Jongens dat horloge is waarschijnlijk nog geen 100€ waard, als hij in iedergeval weer gebruikt kan worden om de tijd aftelezen is dat alweer een hele vooruitgang.

Andere opties, met een multimeter ff de weerstand van de batterij houdertje naar de kast doormeten want hier lijkt groene aanslag op te zitten waardoor er misschien geen goed contact wordt gemaakt.

Iets anders, er lijkt een krasje op de spoel te zitten dit kan ook zeker de boosdoener zijn. Gelukkig is deze is priema door te meten.

Barbaarse oplossingen zonder multimeter:

het ijzertje van de batterijhouder op schuren met wat schuurpapier om de aanslag te verweideren.

Een naald precies op de kras drukken waardoor het horloge weer even tikt en je weet dat de spoel dus kapot is.

Oja, de kroon… gewoon wat harder trekken.