Is dit een spillegang?

Ik heb dit exemplaar voorheen in twee delen geplaatst en daardoor ontstond een vaag beeld. Ik post nu het zakhorloge met complete foto’s. Alle relevante info is welkom.

Uploaden…

Ik verneem graag.

Groeten,
Hans

3 likes

Ja, dat is een spillegang horloge

1 like

Ja is spillegang met snek zakhorlge

1 like

Kun je een foto maken van de zilverstempels aan de binnenkant van de kast? Als je geluk hebt dan kun je daarmee tot bouwjaar en maker komen.

1 like

Ik hoop dat dit voldoet voor nadere bepaling:

1 like

Hij lijkt London hallmarks te hebben en is waarschijnlijk gemaakt in 1755 (Lettercode U).

4 likes

Is het de moeite waard om deze te laten opknappen? Hij loopt niet meer. Is al meer dan 250 jaar in de familie dus😱. Als het überhaupt nog lukt om weer werkend te krijgen…

1 like

Dat is een ingewikkelde vraag. Zelfs als je deze laat opknappen dan zal hij nooit nauwkeurig de tijd aangeven, in die tijd keek men niet op een paar minuten meer of minder, dus als gebruiksobject heb je er eigenlijk niks aan. Als het voor mij een familiestuk zou zijn dan zou ik het waarschijnlijk wel laten doen omdat ik het een fijn idee zou vinden. Voor de economische waarde hoef je het niet te doen.

3 likes

Ik roep even @vinwat erbij.
Die kan hier wellicht meer over vertellen.

2 likes

Ja, dat was ik ook al van plan.
Ik was net bezig om een antwoord te schrijven.
Kijk hieronder mijn visie.

1 like

Wel, in een eerder topic over dit horloge heb ik al iets geschreven.
Wat @HorloG al aangeeft is een correcte veronderstelling.

In het vorige topic is op de foto goed te zien dat er, vermoedelijk door een horlogemaker, in de kast de datum
1989 is gegraveerd aangenomen dat er dus iets aan is gedaan, wat exact is niet te zien. Dat is dan 31 jaar geleden.
Het papiertje op de andere foto is ook van een horlogemaker in Apeldoorn, dat moet ruim daarvoor zijn geweest, toen werden er nog door horlogemakers papiertjes in de kast gedaan met een beknopte tekst achterop wat er aan is gedaan.

Nu jouw vraag of het waard is om het horloge op te knappen.
Het is in eerste instantie zaak om te weten wat er aan de hand is en dat kan bij dit soort uurwerken heel wat zijn. Dit soort horloges werden in die periode gekocht met de “garantie dat het een leven lang mee ging”. Welnu, dat was in die tijd nog niet zo lang als nu. Veel mensen gingen al hemelen voordat ze de 60 jaar hadden bereikt. Dus een horloge was dan ongeveer gedurende 30 tot max. 40 jaar in gebruik en dat is dan ook de leeftijd dat dit soort uurwerken konden halen, dit horloge is bijna 250 jaar oud, een onvoorstelbare leeftijd voor een dergelijk instrument.

Dan is ook het slijtage probleem belangrijk, de lagerstenen waren nog niet uitgevonden, dus de tappen van de raderen draaiden tussen de platine en de kloven en die waren gemaakt van messing.
De veerton en het conische opwindrad waarop de snek werd opgewonden had een dusdanige grote kracht te verduren waardoor de tapgaten in de platine en resp. de kloof waartussen de veerton en het conisch opwindrad gemonteerd zaten snel aan slijtage onderhevig waren. De assen waren immers van metaal.
Door deze slijtage gingen de tapgaten dus al heel snel vervormen en werden langzamerhand ovaal, wat weer resulteerde dat door de kracht de veerton scheef in het uurwerk kwam te liggen.

Conclusie, de veerton ging aanlopen en het uurwerk had niet meer zoveel zin om de tijd enigszins behoorlijk aan te geven of stopte er helemaal maar mee.
Dan werd het horloge bij de horlogemaker gebracht die het weer in orde moest maken.

Tja, ook in die tijdsperiode waren er wat duistere lieden die met weinig werk snel geld wilden verdienen, kortom dus ook sommige horlogemakers die minder scrupuleus waren en op een slechte manier dat uurwerk weer aan de praat kregen. Wel, hoe deden ze dat, er werd op de uitgesleten plek rond dat tapgat op de platine met een puntige pons of spijker wat messing terug geslagen zodat het uitgesleten gedeelte weer wat rond werd door het teruggeslagen messing , vervolgens werd alles weer in elkaar gezet en de klant kon zijn beurs opentrekken. Dit soort reparaties hield meestal niet lang, maar de eigenaar had toch geen kennis van uurwerken dus moest hij het er maar mee doen.

Terug naar dit horloge en de vraag of het waard is om het gerepareerd te krijgen.
Als het hortloge een emotionele waarde heeft en de nieuwe eigenaar het ook werkend wil hebben. Natuurlijk is het dan de moeite waard. Echter, een reparatie kan dan wel eens duurder uitvallen dan gedacht. Er zal goed bekeken moeten worden wat er aan mankeert en of er bepaalde onderdelen dusdanig stuk zijn dat die vervangen moeten worden, en als dat zo is, zijn die onderdelen dan nog te vinden, zo niet dan moeten die worden gemaakt.

Dan is het ook nog zo dat de tegenwoordige opleidingen niet zijn geënt op het repareren van dit soort uurwerken, dus is er nog nauwelijks enige kennis en handvaardigheid aanwezig.

Welnu, er zijn nog maar heel weinig horlogemakers die dat nog kunnen resp. willen doen en ook nog of ze de kennis hebben om dit soort uurwerken nog te kunnen repareren resp. in orde maken.
Dus ja dit soort objecten zijn het waard om tot een bepaald punt op te laten knappen.

Er zijn een aantal deelnemers van de horloge clinics die ik indertijd heb gegeven voor leden van het horlogeforum die zich heel graag willen bekwamen in het repareren resp. restaureren van snek-spillegang uurwerken. Er zal zodra de corona perikelen zijn afgelopen en als alles weer tot het normale hoort, ga ik een dergelijke clinic organiseren.

12 likes

Heel erg bedankt voor deze info! Ik zal het uitvoerig met met familie doorspreken. Erg fijn dT er nu zoveel meer bekend is! Wordt zeer gewaardeerd.

Wat is een spillegang?

1 like
4 likes

En hier een snek met ketting

7 likes

Hoe mooi is dit. Ik vind dit zo’n verschrikkelijk mooi staaltje van techniek en vakmanschap, echt ongelofelijk. Als je je bedenkt dat zo’n horloge ongeveer 200 jaar geleden met de hand werd gemaakt, met de beperkte middelen van toen. Hierbij verbleekt ieder huidig uurwerk.

Maar ook als je deze juweeltjes kan repareren, ben je voor mij een topper.
Mocht je ooit weer zo’n uurwerk op je werkbank krijgen, dan zou een verslag hiervan zeeeer gewaardeerd worden.

7 likes

Still processing… :wink:

2 likes

Daar gaan we een speciale snek-spillegang clinic voor organiseren. Onder de noemer SneSpiClin.
Er zijn al 3 gegadigden die zich hebben opgegeven en dit gaan volgen.
dixi

3 likes