In het midden van de kast bedoel je Esther, tussen de merktekens.
Ja die waren mij ook opgevallen.
Helaas kan ik je er niet verder in helpen, maar ik hoop van harte dat iemand anders dat wel kan.
Met veel belangstelling volg ik dit topic.
Ja, dat is juist en begrijpelijk, maar om die zilveren kast zat namelijk nog een kast, dat is goed te zien aan de lengte van de schacht waar het ophang oog is bevestigd, die steekt nog een stuk verder uit als die zilveren kast er omheen zit. De reden is om nog een kast eromheen te kunnen plaatsen. Heel vaak is die buitenste kast dan ook fraai bewerkt met o.a. het schild van een schildpad.
Om dat rond die kast te maken was indertijd een hele kunst, het schild moest eerst in heet water soepel worden gemaakt, dan kon het rond de kast worden geperst. Vaak werden er dan in een patroon zilveren punaise achtige knoppen aangebracht die tevens zorgde dat het schild ook keurig bleef zitten. Daarvoor werden dan gaatjes geboord in het schild en de kast en die knoppen werden dan aan de binnenkant plat gehamerd zodat het goed vast bleef zitten.
Kortom een hele aparte kunst die niets te maken heeft met het horlogemakers vak en door aparte kunstzinnige vaklieden werden gemaakt.
In die periode werd door horlogemakers ook gebruik gemaakt van een soort van reclame door gegevens zoals de naam van de horlogemaker en de eventuele reparaties die door hem werden gedaan, dat werd dan op een klein rond papiertje geschreven en dat papiertje werd dan in het achter deksel gedaan.
Soms zijn die nog wel eens achtergebleven in vintage zakhorloges en zijn een verzamelwaardig attribuut voor een horloge collectioneur.
Wat een bijzonder verhaal! Ik kan me niet herinneren dat ik die kast ooit gezien heb, sterker nog… dat zou mij zeker bij gebleven zijn, want ik ben voor de diertjes en zou dit zelfs zielig gevonden hebben. Wat ik opvallend vind is dat de meeste informatie uit de buitenste kast komt (zilver merkjes) en dus niet uit het horloge zelf. Je zou verwachten (maar ik ben echt een leek op dit gebied) dat je juist uit het horloge de informatie zou kunnen opmaken, want de kans dat zo’n buiten kast kwijt raakt is groot kan ik me zo voorstellen.
Prachtig 18e eeuws Snek horloge zie ze regelmatig als ik moet taxeren, de keuren vertellen dat dit horloge 18e eeuws is dit type jaarletter T is van het jaar 1774, de panterkop is het stadskeur van London en de naar links staande leeuw is het gehalte merk voor 925/000 zilver (1e gehalte). De initialen is het meester keur van de zilversmid die de kast en buitenakst gemaakt heeft. In de 18e eeuw kwamen veel van dit type horloges uit engeland. Heb ze ook wel eens nederlands gezien maar is zeldzamer. De uurwerkmaker is Peterson , op deze plek werd de uurwerkmakeer gegraveerd. De Vergulde en opengewerkte kloof was men soms wel meer dan 15 uur mee bezig om dit af te werken toen waren arbeidsuren niet het kostbaarst.Ook een mooie wijzerplaat dat maakt dit horloge net een stuk specialer als de meer standaard plaat met romeinse cijfers.
Het is de gotische T van 1774
Als ik het goed heb, is er niet zo lang geleden ook een topic geweest van een dergelijk uurwerk.
Lees dat ook eens door.
Misschien helemaal niet belangrijk, maar ben toch stiekem erg benieuwd: wat is nou ongeveer de waarde van een bijzondere zakhorloge als deze?
Leuke topic!
Gaaf om te bedenken dat dit horloge ouder is dan de V.S. zijn.
Wat zou het waard zijn?
Dat is een hele moeilijke. Afhankelijk van een aantal aspecten.
Gouden of zilveren kast of koper resp. metaal.
heeft het uurwerk een slagwerk, zo ja wat voor
urenslag en kwartierslag,
met of zonder muziek erin
eventueel met bewegende voorstellingen.
De staat van het uurwerk.
Wat voor soort opwindsleutel zit bij het horloge.
sommige sleutels alleen al zijn soms aardig prijzig.
De staat van de kast, resp. kasten als er meerdere zijn.
uit hoeveel delen bestaat de kast.
Buitenkast wel of niet bekleed met schildpad, roggeleer of geciseleerd
met of zonder chatelaine of ketting.
Er zijn ongetwijfeld nog wel meer details die van invloed zijn op de waarde
Kortom, een moeilijk vast te stellen waarde.
Voor mij zijn de meeste vragen helaas niet te beantwoorden, ik zou niet weten waar ik moet kijken en het horloge open maken durf ik niet eens, ik ben bang dat ik wat ga beschadigen. Kan iemand vertellen wat het kleine blikje in houdt wat aan de ketting hangt? Was dat inderdaad voor zwavelstokjes zoals mij ooit verteld is?
Dat is idd een vintage silver matchbox…
Ook daar kun je de leeftijd misschien vinden dmv de merktekentjes als hij van zilver of zilverplated is…
Dankjewel
Wat een goed idee!!! Ik zie wel “andere” tekentjes in beeld verschijnen. Dit had ik zelf niet kunnen bedenken, nog nooit gezien en ook niet op gelet.
Persoonlijk denk ik dat hij van latere datum is en dat daar ook weer een aparte (verzamelaars) markt voor bestaat. Ook leuk om uit te zoeken
Bijzonder, verhaal en uurwerk. Dit topic ga ik op de voet volgen, dit gaat een mooi avontuur worden gok ik zo.
Esther, je zou contact op kunnen nemen met de BWCMG (British Watch & Clock Makers Guild), daar zitten zeker wel experts die iets meer over dit in Londen gemaakte horloge kunnen vertellen. Zeker met deze foto’s erbij denk ik dat ze een heel eind moeten komen. Ik moet alle reacties nog even lezen, maar op het eerste oog lijkt het toch wel een uurwerk te zijn dat ergens uit de 18e, begin 19e eeuw dateert als ik het zo zie.
Dit ga ik zeker doen, dankjewel voor de link en ik zal zeker hier melden als er meer nieuws is.
Ja, héél graag, want ik vind dit soort avonturen echt enorm bijzonder om te volgen. En even los van de emotionele waarde, krijg je dan de historie ook nog eens mee van dit tamelijk bijzonder uurwerk wat de waarde (en dan is financieel in deze nog niet eens het belangrijkste) nog verder vergroot.
Weet je ook hoe je opa aan dit horloge is gekomen trouwens?
Helaas weet ik niet hoe mijn opa hier aan gekomen is. Ik heb het ook indirect geeerfd, dus van mijn opa is het naar mijn vader gegaan en via mijn vader naar mij en dat was 22 jaar geleden. Mijn tantes en aangetrouwde ooms leven niet meer, ik heb dus niemand in de familie die ik het kan vragen.