Zakhorloge geerfd van mijn opa

Gaaf om te bedenken dat dit horloge ouder is dan de V.S. zijn.

Wat zou het waard zijn?

Dat is een hele moeilijke. Afhankelijk van een aantal aspecten.
Gouden of zilveren kast of koper resp. metaal.
heeft het uurwerk een slagwerk, zo ja wat voor
urenslag en kwartierslag,
met of zonder muziek erin
eventueel met bewegende voorstellingen.
De staat van het uurwerk.
Wat voor soort opwindsleutel zit bij het horloge.
sommige sleutels alleen al zijn soms aardig prijzig.
De staat van de kast, resp. kasten als er meerdere zijn.
uit hoeveel delen bestaat de kast.
Buitenkast wel of niet bekleed met schildpad, roggeleer of geciseleerd
met of zonder chatelaine of ketting.
Er zijn ongetwijfeld nog wel meer details die van invloed zijn op de waarde
Kortom, een moeilijk vast te stellen waarde.

1 like

Voor mij zijn de meeste vragen helaas niet te beantwoorden, ik zou niet weten waar ik moet kijken en het horloge open maken durf ik niet eens, ik ben bang dat ik wat ga beschadigen. Kan iemand vertellen wat het kleine blikje in houdt wat aan de ketting hangt? Was dat inderdaad voor zwavelstokjes zoals mij ooit verteld is?

Dat is idd een vintage silver matchbox:wink:
Ook daar kun je de leeftijd misschien vinden dmv de merktekentjes als hij van zilver of zilverplated is…

Dankjewel

1 like

Wat een goed idee!!! Ik zie wel “andere” tekentjes in beeld verschijnen. Dit had ik zelf niet kunnen bedenken, nog nooit gezien en ook niet op gelet.

Persoonlijk denk ik dat hij van latere datum is en dat daar ook weer een aparte (verzamelaars) markt voor bestaat. Ook leuk om uit te zoeken :wink:

Klopt helemaal, logo intussen gevonden!!

2 likes

Bijzonder, verhaal en uurwerk. Dit topic ga ik op de voet volgen, dit gaat een mooi avontuur worden gok ik zo.

Esther, je zou contact op kunnen nemen met de BWCMG (British Watch & Clock Makers Guild), daar zitten zeker wel experts die iets meer over dit in Londen gemaakte horloge kunnen vertellen. Zeker met deze foto’s erbij denk ik dat ze een heel eind moeten komen. Ik moet alle reacties nog even lezen, maar op het eerste oog lijkt het toch wel een uurwerk te zijn dat ergens uit de 18e, begin 19e eeuw dateert als ik het zo zie.

BWCMG: https://www.bwcmg.org/contact

2 likes

Dit ga ik zeker doen, dankjewel voor de link en ik zal zeker hier melden als er meer nieuws is.

2 likes

Ja, héél graag, want ik vind dit soort avonturen echt enorm bijzonder om te volgen. En even los van de emotionele waarde, krijg je dan de historie ook nog eens mee van dit tamelijk bijzonder uurwerk wat de waarde (en dan is financieel in deze nog niet eens het belangrijkste) nog verder vergroot.

Weet je ook hoe je opa aan dit horloge is gekomen trouwens?

Helaas weet ik niet hoe mijn opa hier aan gekomen is. Ik heb het ook indirect geeerfd, dus van mijn opa is het naar mijn vader gegaan en via mijn vader naar mij en dat was 22 jaar geleden. Mijn tantes en aangetrouwde ooms leven niet meer, ik heb dus niemand in de familie die ik het kan vragen.

1 like

10 jaar geleden heb ik ook zo’n zoektocht gedaan om de geschiedenis te achterhalen van een zakhorloge dat ik indertijd had aangekocht en dat was best wel leuk. Eerst adhv de merkjes en later met de beheerder van het horloge en klokkenmuseum in Coventry waar mijn horloge is gefabriceerd…

2 likes

Helaas weet ik niet hoe mijn opa hier aan gekomen is. Ik heb het ook indirect geeerfd, dus van mijn opa is het naar mijn vader gegaan en via mijn vader naar mij en dat was 22 jaar geleden. Mijn tantes en aangetrouwde ooms leven niet meer, ik heb dus niemand in de familie die ik het kan vragen.

DIe horloge is wel in een betere staat, maar hoe leuk als je helemaal terug kunt gaan van waar het vandaan komt.

Intussen is het ook gelukt om een filmpje te plaatsen: https://youtu.be/8KgZI8l65jY

Ik heb niet teveel geprobeerd met het horloge, veel te bang dat ik het alsnog stuk maak, zeker nu ik gelezen heb hoe kwetsbaar een Snek horloge is :-).

2 likes

Ja maar is ook minder oud (1895) en van de laatste periode zgn sleutelopwinders.
Zelf viel ik op het imho prachtig mooie graveer werk… :wink:

2 likes

Wees maar voorzichtig inderdaad Esther. Dank voor het delen, mooi om te zien dat het hart nog klopt. Het blijven toch bijzondere stukjes techniek, zeker voor die tijd. Wie weet gaat dit erfstuk en deze zoektocht wel een nieuwe hobby teweeg brengen bij je. Eerlijk gezegd, er zijn helaas niet genoeg vrouwen in dit wereldje. Mijn vrouw (heet ook Esther trouwens) draagt mooie klokjes die ze van mij gehad heeft als sierraad, maar echt passioneel erover is ze nog niet helaas. Misschien maar goed ook, anders zou echt al het geld daar naartoe gaan vrees ik. :joy:

2 likes

Dit is zeker ook heel erg mooi en als je er over nadenkt is het toch bijzonder stukje techniek.

Geen idee of het een hobby gaat worden, maar ik ben toevallig een aantal weken geleden in het oude Ambachten museum geweest en daar is dus ook iets terug te vinden van de horlogemaker, dat was zo leuk dat ik aan mijn horloge moest denken en toen is de zoektocht begonnen. Zo zie je maar wat een museum bezoek teweeg kan brengen.

1 like