Wat zit er nog meer aan die ketting vast, een aansteker?
Een ouderwetse aansteker, hier werden vroeger zwavelstokjes in bewaard, maar pin me er niet op vast, want misschien hebben ze mij dit wijs gemaakt :-).
Maar er steekt een puntje in het midden uit, misschien wel een kroontje?
Ik vind het knap dat jij daar een A uit haalt…
De leeuw staat in ieder geval voor zilver. Dan moet er een teken staan voor waar ie gekeurd is (welke stad) en een jaar letter.
Links zie je de stad, zie ook de plaatjes hier
http://www.silvercollection.it/DICTIONARYDECRYPTINGUKSTERLINGMARKS.html
Ah, ik zag dat mijn avatar werd genoemd inzake wat achtergrond gegevens.
Wel, zoals ik het zie is het inderdaad een snek-spillegang uurwerk wat in de kast zit.
Het is vermoedelijk ook een Engelse horlogemaker geweest die het heeft gemaakt, dat blijkt ook uit de naam in de tekst op de platine.
Ik zou in de historische gegevens moeten duiken in hoeverre de naam die is vermeld aldaar werkzaam was en in welke periode.
Vermoedelijk stamt dit horloge uit de jaren tussen 1750 en 1800.
De tekens op de deksel aan de binnenkant zijn hoogstwaarschijnlijk zilvermerken.
De bewerkte wijzerplaat is niet direct van invloed geweest op de maker resp. het uurwerk. Vaak kon men bepaalde voorstellingen uitzoeken tegen een meerprijs. Standaard werd er een wijzerplaat op gemonteerd zonder enige voorstelling.
Het ophang gedeelte aan de bovenkant van de kast, dus de schacht, is aan de lange kant, dat geeft aan dat om de kast nog een kast heeft gezeten. Meestal is dat de beschermingskast en heel vaak is die buitenkast dan ook nog bekleed met een stuk schild van een schildpad. Zo te zien is die kast verdwenen.
Wel, er zit weldegelijk een veerton in het uurwerk. De energie die de ketting nodig heeft komt immers uit die veerton. Zie hieronder een foto van een snek met veerton en conisch aandrijfwiel.
Er zijn tegenwoordig nog maar weinig horlogemakers die een gebroken snek willen en/of kunnen repareren. Dus veel van dit soort uurwerken missen een snek of zit er een snek in die gebroken is.
Wat een informate, bijzonder hoor. Het horloge werkt nog, dus het hoeft niet gerepareerd te worden, ik ben er altijd zuinig mee om gegaan. Maar na 22 jaar in de kast gelegen te hebben was ik erg nieuwsgierig geworden. Het horloge heeft een beschermkast, dat is de kast waar de zilvertekentjes in staan, misschien is dat niet duidelijk of ik begrijp het niet, dat kan natuurlijk ook…
Leuk ding, die Engelse zilvermerken zijn heel goed terug te vinden, dan weet je de datum en de maker van de kast.
Leuk stukje achtergrond informatie mooi hoeveel je eigenlijk op basis van een paar foto’s nog kan zeggen van zo’n oud zakhorloge.
En leuk dat iemand gewoon eens wat achtergrond informatie zoekt ipv de waarde van een willekeurige kringloopwinkel/rommelmarkt vondst.
Ik vind het erg leuk deze informatie, had niet verwacht dat ik zo snel zoveel zou leren over het horloge! Ben nu alleen benieuwd of iemand eerder de initialen heeft gezien?
In het midden van de kast bedoel je Esther, tussen de merktekens.
Ja die waren mij ook opgevallen.
Helaas kan ik je er niet verder in helpen, maar ik hoop van harte dat iemand anders dat wel kan.
Met veel belangstelling volg ik dit topic.
Ja, dat is juist en begrijpelijk, maar om die zilveren kast zat namelijk nog een kast, dat is goed te zien aan de lengte van de schacht waar het ophang oog is bevestigd, die steekt nog een stuk verder uit als die zilveren kast er omheen zit. De reden is om nog een kast eromheen te kunnen plaatsen. Heel vaak is die buitenste kast dan ook fraai bewerkt met o.a. het schild van een schildpad.
Om dat rond die kast te maken was indertijd een hele kunst, het schild moest eerst in heet water soepel worden gemaakt, dan kon het rond de kast worden geperst. Vaak werden er dan in een patroon zilveren punaise achtige knoppen aangebracht die tevens zorgde dat het schild ook keurig bleef zitten. Daarvoor werden dan gaatjes geboord in het schild en de kast en die knoppen werden dan aan de binnenkant plat gehamerd zodat het goed vast bleef zitten.
Kortom een hele aparte kunst die niets te maken heeft met het horlogemakers vak en door aparte kunstzinnige vaklieden werden gemaakt.
In die periode werd door horlogemakers ook gebruik gemaakt van een soort van reclame door gegevens zoals de naam van de horlogemaker en de eventuele reparaties die door hem werden gedaan, dat werd dan op een klein rond papiertje geschreven en dat papiertje werd dan in het achter deksel gedaan.
Soms zijn die nog wel eens achtergebleven in vintage zakhorloges en zijn een verzamelwaardig attribuut voor een horloge collectioneur.
Wat een bijzonder verhaal! Ik kan me niet herinneren dat ik die kast ooit gezien heb, sterker nog… dat zou mij zeker bij gebleven zijn, want ik ben voor de diertjes en zou dit zelfs zielig gevonden hebben. Wat ik opvallend vind is dat de meeste informatie uit de buitenste kast komt (zilver merkjes) en dus niet uit het horloge zelf. Je zou verwachten (maar ik ben echt een leek op dit gebied) dat je juist uit het horloge de informatie zou kunnen opmaken, want de kans dat zo’n buiten kast kwijt raakt is groot kan ik me zo voorstellen.
Prachtig 18e eeuws Snek horloge zie ze regelmatig als ik moet taxeren, de keuren vertellen dat dit horloge 18e eeuws is dit type jaarletter T is van het jaar 1774, de panterkop is het stadskeur van London en de naar links staande leeuw is het gehalte merk voor 925/000 zilver (1e gehalte). De initialen is het meester keur van de zilversmid die de kast en buitenakst gemaakt heeft. In de 18e eeuw kwamen veel van dit type horloges uit engeland. Heb ze ook wel eens nederlands gezien maar is zeldzamer. De uurwerkmaker is Peterson , op deze plek werd de uurwerkmakeer gegraveerd. De Vergulde en opengewerkte kloof was men soms wel meer dan 15 uur mee bezig om dit af te werken toen waren arbeidsuren niet het kostbaarst.Ook een mooie wijzerplaat dat maakt dit horloge net een stuk specialer als de meer standaard plaat met romeinse cijfers.
Het is de gotische T van 1774
Als ik het goed heb, is er niet zo lang geleden ook een topic geweest van een dergelijk uurwerk.
Lees dat ook eens door.
Misschien helemaal niet belangrijk, maar ben toch stiekem erg benieuwd: wat is nou ongeveer de waarde van een bijzondere zakhorloge als deze?
Leuke topic!