Antiek zakhorloge “van Eeckhout, Middelburg)

Zo oud komen we ze op HF niet vaak tegen.

2 likes

even zoeken: “Joseph van den Eeckhout, dankt zijn vermaardheid aan zijn in de jaren 1782-1787 voor Johan Adriaan [van de Perre] geconstrueerde planetarium, dat sedert 1886 eigendom is van het Zeeuwsch Genootschap en nog altijd in het Zeeuws is te zien.” Dus voor 1800 of in ieder geval rond 1800 lijkt me ook

3 likes

Pareltje hoor! Erg mooie details.
Als je hem op het linkje Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Plaatst krijg je geheid de experts aan het woord.

Suc6!

2 likes

@wbcoupe heeft hier ook vaak wel kijk op, ben benieuwd!

2 likes

Dit is erg oud, zou inderdaad van voor 1800 kunnen zijn. Van zulke oude gevallen heb ik weinig kaas gegeten dus ik ben benieuwd wat anderen er over te zeggen hebben :blush:

1 like

Vergelijkbaar type zakhorloge:

1 like

Erg mooi idd, koesteren zou ik zeggen

1 like

Ja mooi spillegang met snek,
ook “montre à coq” in het frans genoemd.
Heel voorzichtig zijn om niets te breken :wink:
Loopt hij ?

2 likes

@vinwat: Weet jij hier iets meer over te vertellen? Ben erg benieuwd!

Is er iemand die mij ook kan vertellen waar de 3 toegevoegde sleuteltjes voor dienen?
Er zit ook een soort beschermleertje in de buitenkast. Dient deze alleen ter bescherming?

2 likes

Hier een filmpje:

2 likes

Ja, om de horloge achter deksel niet de hele tijd tegen de beschermkast te laten kratsen en goed vast zit.

2 likes

@W_G:
Superblij met dit filmpje, dankjewel!
Ik zal het strakjes even proberen of ik het klokwerkje mbv dit filmpje aan de praat krijg.

Een sleutel om het uurwerk op te winden. Een sleutel om de wijzers te verzetten. Een sleutel om de spiraal te verstellen, resp. Kalibreren. De spiraal kan je langer en korter afstellen met de sleutel, werkt vrijwel hetzelfde als het verstellen van een kompas.

2 likes

Heel voorzichtig met opwinden. De snek is oud en vermoedelijk zwak. De kans dat de ketting breekt is heel groot. Probeer het met 2 draai bewegingen.

2 likes

Ik woon vlakbij Middelburg, nu heb ik recht op dit horloge toch? :smirk:

1 like

Museum stukje! is m.i. 17e eeuws

van Eeckhout was de Ketelaars van Middelburg :innocent:

2 likes

Dankjewel voor de reactie.
Ik heb hier zo weinig verstand van en ben een beetje bang dat ik het kapot draai, dus twijfel nog even….misschien verstandiger om dit uit handen te geven.
Wel erg leuk om te weten waar de 3 sleuteltjes voor dienen.

@hendrik:
Ik weet er nog zo weinig van.
Heb ik hier echt een museumstuk in handen?
Ben zo benieuwd en hoop op meer informatie omtrent het horloge te ontvangen.
Tips omtrent informatiewinning ( geschiedenis, maker, jaartal, taxatie, hoe en waar) ook erg welkom! :wink:

1 like

Je zou eventueel naar Jan Stins kunnen bellen in Middelburg.

Dit is een zeer kundige horloge en klokkenmaker die ook lesgeeft op de vakschool. Deze weet wellicht meer over juweliers uit zn eigen stad

Ook weet hij veel van zakhorloges

2 likes