Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Lijkt er veel op toch?
Bij mij is hij erg lelijk rood aan de achterkant

2 likes

Mooi exemplaar! Meestal zijn de wijzerplaten beschadigd, maar deze ziet er nog puntgaaf uit. Geniet er van!

1 like

Ik draag ze niet, heb ze puur als verzamelobject. Ben nog wel op zoek naar een mooie manier om ze te showen, maar daar heb ik nog niets op gevonden.

1 like

2 likes

Ja, dat merk is nogal ten onder gegaan.
Er zijn nogal wat merken verwaterd en gesneuveld, vaak nadat ze eerst een soort plakmerk zijn geworden.
Dat vermoed ik van Revue Thommen ook, bijvoorbeeld.

De Omikron zal wel ergens uit de Balkan, voormalige Balen, komen denk ik.

Ik moet er nog eens flink induiken, maar weet niet zo goed waar te beginnen!

Ik heb afgelopen week dit dames zakhorloge gerepareerd. Volgens het serienummer is dit Amerikaans Elgin horloge gemaakt in 1904.
Voor een 117 jaar oud horloge ziet ie er nog fantastisch goed uit en hij loopt binnen een paar seconden per dag op tijd.
Ik durf te stellen dat rond de vorige eeuwwisseling de Amerikaanse horloges kwalitatief veel beter waren dan de meeste Zwitserse.

Voorkant.

Achterkant.

De mooie emaille wijzerplaat met sierlijke geblauwde wijzers.

Het uurwerk loopt binnen een paar seconden per dag. Dit is niet eens Elgin’s beste uurwerk. Deze heeft bijvoorbeeld geen robijnen lagersteentjes voor de asjes.

17 likes

Een geweldig mooi vestzakhorloge !

1 like

Ik heb een antiek zakhorloge ( maker Joseph van Eeckhout, Middelburg)

Zoals vanavond in een ander topic werd beschreven:
“Een prachtig horloge. Geweldig stukje kunst van ruim 2 eeuwen oud!”

12 likes

Vandaag dit UMF Ruhla zakhorloge. Deze heeft een Swiss lever uurwerk in plaats van de welbekende Ruhla penankertjes.

8 likes

Dit zak horloge was van de vader van mijn opa. Ik weet er niet veel van maar mijn opa was hier zeer zuinig op. Ik dus ook! In een ander topic al eens besproken maar mochten er kenners zijn hoor ik het graag! :grinning:

6 likes

Ik heb ook een Brunott Mercedes.
Brunott is een juwelier in, ik dacht, Rotterdam die waarschijnlijk hun naam op ingekochte horloges liet zetten.
Ze bestaan volgens mij nog steeds.

9 likes

De voorkant is al veelbelovend. Kun je ook nog foto’s van het uurwerk laten zien ?

1 like

Ook hier graag foto’s van het uurwerk !

Is dit niet iets voor een museum ?

1 like

U vraagt, wij draaien.

4 likes

Hier worden we altijd blij van !

Deze Cortébert Speciale was van de opa van mijn vrouw, Cal 616. Het zakhorloge heeft duidelijk betere tijden gekend, loopt niet meer en voor zover ik kan vinden zijn deze in de 40’er jaren gemaakt.

Ik ben echter benieuwd of iemand hier er meer over kan vertellen en gezien de emotionele waarde die er aan vastzit of jullie een goed adres weten om deze te laten herstellen.

5 likes

Volgens mij is dat toch een echt Ruhla uurwerk.
Op de website van Ranfft is dit het Thiel Saturn uurwerk.

1 like

Ja dat is een Ruhla uurwerk. Waar heb ik gezegd dat het niet zo is ?
Het is alleen geen penankertje zoals we die later van Ruhla kennen.
De horlogefabriek van Gebr. Thiel is later over gegaan in UMF Ruhla.

2 likes

Volgens mij hier. :blush:

2 likes