Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Een horloge is niet belangrijk. Mijn telefoon geeft de tijd en datum veel beter aan, dat snap ik best. Maar ik vroeg me af hoe het zit bij de forum leden. Ik merk dat ik het echt belangrijk vind dat er een datum functie zit op het horloge wat ik wil gaan aanschaffen. Het is bijvoorbeeld de rede dat mijn voorkeur niet naar een Daytona gaat maar eerder naar een GMT. Ook als ik bezig ben gebruik ik de datum functie van mijn horloge altijd ipv dat op me telefoon. Het is geen absolute deal breaker als het er niet op zit, maar ik ga toch veel eerder voor het model met datum functie. Ik heb hier al wat discussie over gehad met mensen die niet een enorme passie hebben voor horloges en de antwoorden waren wisselvallig. De een persoon zegt van wel, de ander ze datum staat niet eens goed. Ik ben benieuwd of jullie dit ook zo ervaren of dat er weinig mensen zijn die deze mening delen. Een Daytona is tenslotte razend populair, en terecht ondanks het missen van een datum functie.
Ik werk onregelmatig en draai ook nachtdiensten etc. Weet 9 v/d 10 keer niet welke dag het is. Dus voor mij heeft een horloge met dag en datum zeker de voorkeur.
Mij boeit t niet. Is het er: handig. Is het er niet: so be it. Zolang het in beide gevallen maar de dial lay-out niet verstoort.
Ik ga nooit een horloge verkiezen omdat het al dan niet een datum heeft.
Btw:
Ik vind datum op 4u - 4u30 wel een goeie plaats eigenlijk.
Voor mij niet. Hoef bijna nooit te weten welke datum het is, en als dat wel zo is dan zit achter een laptop met outlook voor mijn neus. De esthetische waarde van een horloge is voor mij belangrijker en ik vind een horloge zonder datum altijd mooier.
In principe gaat mijn voorkeur uit naar een horloge zonder datum.
Dat gezegd hebbende… Mijn Oris Chronoris heeft wel een datum en dat vind ik helemaal niey erg
Ik vind het wel handig, maar het zal ook afhankelijk zijn waar de datum is gepositioneerd op de dial. 3 of 6 uur en nergens anders. Als de datum tussen 4 en 5 uur staat is dit een absolute deal breaker voor mij.
Maar er zijn ook horloges waarbij een datum op de dial absoluut niet mooi staan! Dan heb ik liever een horloge zonder datum dan dat ze er toch ergens een datum op proppen en het lelijk staat.
Een datumvenster moet ook niet al te veel opvallen vind ik. Het beste voorbeeld wat ik kan geven is hoe ze de datum verwerkt hebben in deze specifieke Oris. Zwarte dial met een zwarte datumschijf:
Tijd controleer ik vrij regelmatig omdat het besef van tijd alle kanten op springt. Dan gebruik ik vaak mijn horloge. De datum zie ik een keer op een dag in de ochtend en onthoud die. Dus vaak heb die niet nodig. Echter als ik enkele dagen vtij heb dan doe ik een horloge met datum om want dan is het ritme eruit en dan vergeet ik de datum volkomen.
Ik zie veel mensen zeggen dat het de layout van het horloge niet negatief moeten beïnvloeden. Daar ben ik het mee eens. Mijn eigen collectie bestaat alleen maar uit Rolex horloge. Dus hij staat altijd op 3 uur wat ik een prima plek vind. Ik vind sowieso dat Rolex simpele maar mooie horloges maakt (op de Yacht Master 2 na gadverdamme). Ook heb ik een 116900 maar ik merk dat ik die minder draag vanwege het gebrek aan een datum functie. Maar als ik kijk naar een Patek die ik graag wil valt mijn oog toch op een 6000R. Deze heeft de datum om de rand heen zitten maar dit vind ik toch goed bij het horloge passen.
Ik vind een datum op 4 ook fijn, liefst ook de dag. Ook vanuit mijn baan in de zorg. Hetzelfde geldt ook voor de seconden wijzer met pols tellen. Het gevolg van het gebruiken van Russische horloges is dat je gek wordt van het heen en weer draaien van de wijzers om op de juiste datum te komen.
Ik heb hetzelfde als de TS.
Datum heeft absoluut de voorkeur, maar is geen dealbreaker. Ik kijk sneller op mijn horloge voor de tijd en datum dan op mijn telefoon, op mijn horloge zie ik die letterlijk in een handomdraai, de telefoon moet uit mijn broek- of jaszak komen.
Voor de mensen die zeggen dat de telefoon alles veel nauwkeuriger aangeeft zeg ik altijd: wanneer moest jij voor het laatst op de minuut af weten hoe laat het is? Het gaat meestal toch om een benadering. Deze mensen zeggen ook vaak: oh het is kwart over twee, terwijl het eigenijk 14.13 is bijvoorbeeld. Dus hoe nauwkeurig moet het zijn?
Ik vind een datum altijd een meerwaarde op een horloge en wil eigenlijk zo min mogelijk horloges zonder datum in mijn kist. Dan moet hij wel verdomd leuk zijn wil ik er overheen kunnen kijken.
Ik probeer mijn telefoon zo min mogelijk te pakken eigenlijk omdat het een soort zwart gat voor mijn aandacht is anders.
Het horloge goed zetten is iets wat ik met plezier doe en voegt toe aan de romantiek van het horloge vind ik. Bijna al mijn horloge hebben een quickset date. Bij de GMT kan de datum zowel voor als achteruit via de hour hand. Dus het kost me vaak niet zoveel tijd.
Vroeger wel een must, maar nu al heel lang totaal niet meer belangrijk. Gebruik het amper, en alleen maar onhandig omdat je het toch op de juiste datum wilt hebben. Irritante gedraai
Een dagaanduiding is voor mij helemaal het meest onzinnige (behalve voor mensen met bv dementie of die lid zijn van de Korsakovclub ).