Is een datum belangrijk op een horloge?

Voor mij geen halszaak. Ik ben niet gewend om naar de datum op m’n horloge te kijken, want die staat toch bijna altijd fout. Gros van de collectie is namelijk vintage en heeft geen snelverzet dus ik neem maar zelden de moeite om die goed te zetten :smile:

Datum op 4 of half 5 vind ik wel een beetje een afknapper, al heb ik wel een paar chrono’s waarbij ik het tolereer omdat het redelijk onopvallend gedaan is.

3 likes

Hahaha precies dat. Beter geen dan wel want dan moet het ook goed staan. :confounded: :joy:

2 likes

Leuk en nuttig topic alleen begrijp ik niet waarom het dan meteen zo opvallend over Rolex en PF moet gaan, merk doet er niet toe.

Mijn mening: ik vind een datum erg handig voor werk waar ik regelmatig werkzaamheden op datum moet aftekenen. Bij horloge wisselen dus altijd instellen maar dat gaat bij de Vostok redelijk met het bekende trucje terug draaien voor 20:30 en even voorbij 0:00 Een quickset blijft handiger.

Het verstoort de wijzerplaat wel maar dat is niet anders. Een aanduiding zoals de getoonde PF is wel erg “aanwezig” op de wijzerplaat.

Tot nu toe heb ik alleen horloges met de aanduiding op 3 dus dat ben ik gewend maar op 6 lijkt me ook prima.

5 likes

Sinds ik niet meer werk mis is de datum niet, alle dagen weekend :beer:

9 likes

Hoewel de meeste van mijn horloges een datum hebben vind ik het totaal overbodig en nooit mooier dan zonder.
Maar als je alleen zonder datum zou willen is de keuze wel heel ( te ) beperkt.
Bij M’n Russen zet ik de datum ook nooit goed, teveel gedoe .
Maarr, alles beter dan een gangreservewijzertje.
Die komt er hier van ze lang zal ze leven niet in.

3 likes

Het is niet perse waar het om gaat. Dat is mijn persoonlijke ervaring en smaak. Ik geef alleen voorbeelden op eigen ervaring zodat mensen mijn mening misschien begrijpen. Een goede discussie over deze onderwerpen vind ik altijd interessant. Het liefst zo uitgebreid mogelijk!

2 likes

Ik vind het erg prettig wanneer er een datumfunctie op zit. Maar… nu heb ik twee horloges (nummer drie is onderweg🎉), waarvan één automaat… dus elke keer als ik de automaat pak, moet ik de datum goed zetten. Houd ik hem vervolgens een week of een paar weken om, dan moet ik m’n (dus niet ‘me’) quartz ook regelmatig bijstellen, in ieder geval controleren, indien we een maand met minder dan 31 dagen hebben afgerond in de tussentijd.

Bij een ‘collectie’ van 1 horloge ideaal, bij meerdere horloges gewoon een hoop gedoe. Maar de aanduiding stoort me zelden.

4 likes

De datumaanduiding is de enige functie waar ik 100 procent op vertrouw.

2 likes

Het “gedoe” is ook wel een beetje wat bij de hobby hoort voor mij. Maar een quickset heeft zo zijn voordelen. Net als quartz…

Off topic: ik heb niets tegen quartz behalve het tikken per seconde, als je eenmaal de loop van een secondewijzer van een automaat gewend bent gaat dat je storen.

2 likes

Ook voor mij is een datum op het horloge een pré.
Een horloge zonder datum moet wel heel erg mooi zijn wil ik het gemis voor lief nemen.
(Zoals de DelftWatchWorks HFLE2020)

Ik ben iemand die zelfs op mijn eigen verjaardag nog kijkt welke datum het ook al weer is :no_mouth:
In de winkel nemen we de hele dag orders aan en kijken we dus meermaals per dag naar de datum.
Daarbij is het de laatste tijd zo druk dat we met de extra feestdagen (kerst, Valentijnsdag, Moederdag, etc.) ook de zondagen volledig aan het werk zijn. Niet alleen de datum is dan niet meer helder, ook het dagbesef verdwijnt dan volledig. Om die reden heb ik dan ook een horloge gekocht met ook een dag weergave.

7 likes

Vergeten in de post erbij te schrijven, en aanpassen kan niet meer;

In een winkel met een klant op je horloge kijken naar de datum is charmanter dan steeds je mobiel uit de zak te halen om te kijken, zeker als het startscherm vol staat met andere info er overheen.
(e-mails, push-berichten, etc. )

3 likes

Het feit dat het gedoe is is voor mij niet de enige reden om de datum niet elke keer goed te zetten. Het geeft ook gewoon slijtage aan je wijzerverzetsysteem als je elke keer dat je een horloge om doet de wijzers 300 keer rond gaat draaien :wink:

2 likes

Wel een mooie bescheiden dag aanduiding op je Hamilton. Een datum venster met nog een getal eronder vind ik dan weer minder qua aflezen.

2 likes

Dagen zit ik zelden fout mee:
maandag - kut
dinsdag - Speedmaster om
woensdag - container aan de weg gezet
donderdag - bijna weekend
vrijdag - echt bijna weekend
zaterdag - drukker dan doordeweeks met werk
zondag - morgen weer kut

:man_shrugging:t2:

11 likes

Nou daar moet een horloge wat mij betreft gewoon tegen kunnen. Maar met een automaat van minder dan 100 euro ben ik wellicht minder kritisch, daar word je minder verdrietig van als ie versleten is.
Bij Vostok draai je tussen 20:30 en 0:00 als “nep” quickset, is nog te doen.

Waar ik in elk geval echt niet tegen kan is een datum die verkeerd staat…

3 likes

Ik ook. Ik sta bijvoorbeeld heel onopgemerkt in de supermarkt te kijken of de THT een beetje in lijn ligt met mijn verwachtingen. Daar gebruik ik o.a. de datum voor. Onopgemerkt? Zeker! Toen ik een Daytona droeg keek ik ook. Ik schrok en voelde me doodongelukkig … waar is de datum als je 'm nodig hebt. Jaja, op de telefoon. Maar die heb ik niet altijd op zak. :wink:

1 like

Bij nieuwe horloges heb ik er ook wat minder moeite mee; maar ik heb veel vintage en ik ga van een 50 jaar oud uurwerk de wijzers niet tig keer ronddraaien als ik hem om doe. Onderdelen zijn steeds lastiger te vinden en slijtage kun je niet terug draaien.

Maar ik heb ook de nodige vintage zonder datum; vandaag lekker zonder :innocent:

6 likes

Datum is geinig, en best wel handig soms.

3 likes

Begrijp dat je daar voorzichtig mee bent. Mijn oudste vintage is uit 1972, net service gehad en bijna als nieuw. Heeft een quickset door de kroon stevig in te drukken. Tissot caliber 2481. Na volledige service ga ik er vanuit dat ik die quickset functie gewoon veilig kan gebruiken.

4 likes

Ik heb de nodige van die 2481’s uit elkaar gehad en de helft van de tijd werkt die snelverzet niet meer omdat er teveel speling op gekomen is. Een erg robuust systeem is het dus niet :roll_eyes::thinking:

Overigens denk ik wel dat een groot deel van de slijtage aan die systemen te voorkomen was geweest als maar niet was bezuinigd op onderhoud. Als je horloge recent is geserviced en dat systeem dus goed gesmeerd is kun je het waarschijnlijk prima gebruiken zonder dat het binnen de kortste keren uitgelubberd is :innocent:

3 likes