Voor mij is een datum “must”
Zonder datum koop ik geen horloge… punt
Voor mij is een datum “must”
Zonder datum koop ik geen horloge… punt
Ik vind een datum soms handig (heb het ook niet echt nodig) maar een vaste regel bij mij:
Duiker = geen datum tenzij bij hoge uitzondering op 6 uur.
Ik hou van symmetrie en vind een datum op 3 uur op veel horloges storend (niet allemaal, op sommige modellen hoort het gewoon zoals bijv een datejust).
Wesselink en Vreeker heeft m helemaal tip top hersteld met 1 jaar garantie en daarom durf ik het wel aan. Moet toegeven dat ik het mechaniek wel wat stroef vind, je moet stevig duwen op de kroon.
Het maakt mij eigenlijk geen bal uit, of er nu wel een dag en of datum op staat.
Ik vind wel dat wanneer er een datum beschikbaar is deze ook goed staat, dus is wel wat meer werk in de ochtendroutine van de keuze van de dag. Maar ook dat is secondenwerk dus waar hebben wij het over. Heb ik haast dan pak ik doorgaans snel een quartz-variant die staan eigenlijk altijd wel goed, behalve morgenochtend dan en ieder andere korte maand. Of dan toch die quartz zonder datum.
Anyway, ik kijk naar het horloge als geheel, de rest is bijzaak.
Voor mijn persoonlijke voorkeur geldt “des te meer complicaties, des te beter”. Zo heeft iedere gek zijn gebrek
Als ik een dial heb waar heb weinig tot niets op gebeurt, ben ik heel snel uitgekeken op een horloge. Ik heb zelfs geen horloges waar geen datum op zit.
Lang verhaal kort: ja, datum is belangrijk (voor mij).
Twee vliegen (date + day) in een klap.
Klopt; maar dat komt vooral doordat er een flink dikke veer achter zit. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je per ongeluk de datum verzet als je ergens met je kroon tegenaan tikt of met je trui achter blijft hangen of zo, daarom zit er een extra veer achter.
Maar die had best een tikkeltje soepeler gekund; je hebt een flinke deuk in je duim als je de datum een paar dagen verstellen wilt
Datum en ook dagaanduiding zijn wel handig, maar zonder datum is de dial mooier in balans, als er dan nog een Cyclops op zit maakt dat de boel niet mooier er op b.v sub vs sub date, het verschil tussen mooi en i.m.h lelijk.
Ik draag mijn horloges niet per se om de tijd te lezen. Betrap mezelf er regelmatig op dat ik onbewust mijn telefoon pak om de tijd te lezen. Ik vind het horloge op zich een geweldig mooi sieraad! Voor de datum idem.
Overigens ben ik dan weer niet zo dat ik de tijd en datum niet gelijk zet omdat het me niet interesseert, die moet wel gewoon goed staan haha
Nou ik heb dit horloge en wat mij juist ergert is dat het kader om de 6 uur markering net een stukje mist doordat het datumvenster er doorheen loopt! Zonder was echt beter geweest mijns inziens
Ik vind een Cyclops ook niet mooi maar wel handig als je ouder wordt en een leesbril voor de datum aflezing nodig hebt
(Dit is een oude foto dus datum niet correct. )
Bij mijn Vostoks en Poljots laat ik de datum gewoon staan.
Ik ben toch niet dol op dat terugdraaien rond de datum verzet tijd. Voelt voor mij mechanisch niet super. Ook al omdat ik regelmatig wissel van horloge.
Ik heb 2 vintage Omega’s met 600 serie caliber en snelverzet. Ze zijn goed geserviced en dat werkt perfect. Die zet dus wel op de goede datum…
En mbt tot de topic vraag.
Ik zie horloges het liefst zonder datum. Komt het ontwerp meer tot zijn recht en geeft een rustiger uitstraling.
Dat dus allemaal!
Maar als verzamelaar van vintage en oude meuk kan er bij mij natuurlijk veel.
Vaak een datum op 3, ook bij vintage.
Als er dan toch een datum op zit dan is eentje met rode cijfers wel leuk.
Bij een zwarte plaat zie ik het liefst ook een zwarte datumschijf. Als dat al zo is, dan zie je meestal witte cijfers. (Een zwarte datumschijf met rode cijfers, dat is pas zeldzaam! En slecht af te lezen, daarom dus).
Hier, bij uitzondering op de rest van de vintage horloges in deze bijdrage, een modern horloge:
Snelverzet is handig maar bij vintage vaak niet beschikbaar, dus dan liever helemaal zonder datum.
De positie is ook nog een punt van voorkeur en beoordeling. Als er dan toch een datum op zit, vind ik op de 6 mooier dan op 3 uur. Op 2 uur of op 4 uur vind ik raar staan en dus storend. (nog liever boven de 6, maar die laatste variant ben ik nog niet tegengekomen).
Al die wensen tegelijk: Zwarte plaat; datum rood op zwarte ondergrond, venster op of boven de 6. Zie dat maar eens te vinden! Dan maar liever helemaal geen datum. Gelukkig hebben de meeste van de vintage horloges in mijn collectie geen datum.
Dag/ datum complicaties vind ik wel leuk, maar alleen omdat ze er toch zijn en omdat bij bepaalde modellen dat er nu eenmaal bij hoort. Zoals deze Seiko5 uit de jaren '70 met datum en rode zondag (NL dagschijf!) , zwarte datumschijf in witmetalen kader. Veel duidelijker kan het niet. Positie traditioneel op 3 uur.
Eén type datum aanduiding ben ik in dit draadje nog niet tegengekomen. De zgn. Pointer date. Aanwijzing d.m.v. een extra wijzer op een aparte schaal op de wijzerplaat. Behalve één aftands exemplaar met (uitgerekend) een half afgebroken datumwijzer) bezit ik zo’n horloge niet, dus die ga ik hier ook niet laten zien. Een van de bekendste merken met die complicatie is natuurlijk de Oris met pointer date, maar daar wil vast een ander HF lid wel een voorbeeldje van posten.
Leuk? Ja! voor een verzamelaar als ik wel. Belangrijk? nee, niet echt dus. Er zijn belangrijker dingen in deze wereld.
Ik heb wel een voorkeur, die blijft dus: gewoon zonder datum. Bij vintage niet ongebruikelijk en bij modern best moeilijk te vinden.
Hier een vrij willekeurig voorbeeld van een vintage datumloos horloge uit mijn verzameling.
Hieronder nog één voorbeeld van een datumpositie die je bijna nooit ziet, maar die ik wel handig vind, omdat je 'm goed kan zien en het ook niet ten koste gaat van de symmetrie: de datum op de 12. Jammer dat ie niet ook nog rood is zoals best vaak bij vintage penankertjes (wat deze dus ook is). Maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
bij sommige horloges is de datum zo klein dat het gek is dat er überhaupt een datum op zit.
zo ervaar ik het althans, dus stoort het ook niet zo veel,
doordat hij zo klein is valt hij dan ook niet op.
dus wel of geen datum… als hij leesbaar is gebruik ik het en anders niet
Dus je bent een gemiddelde twee-keer-per-week-man?
Kom ik bij lange na niet aan
no date no buy voor mij!
zo gemakkelijk om ff op de pols te kijken en zien wat de datum is.
Dagelijkse horloges heb ik bij voorkeur met een datum!
Met datum heeft mijn voorkeur maar is geen dealbreaker. Ik heb horloges met en zonder datum en wissel die regelmatig af. Ik merk wel dat het nogal eens voor komt dat ik naar mijn horloge kijk voor de datum en ik die dag er eentje om heb zonder. Dan stoort het mij lichtjes.
Als er een datum op zit dan moet het er wel goed bij passen zoals in onderstaande voorbeelden. Als het op een lelijke plek zit dan liever zonder datum. Datum op 6u heeft de voorkeur, maar op 3u kan soms ook prima.
!
3 redenen waarom een datum niet nodig is.
Bij de onderste is de dag/datum functie ermee gestopt. Hij loopt als een tiet maar moet nu dus toch uit elkaar. Dat had niet gehoeven als ze geen dag/datum functie had.
Primordiaal en een dealbreaker. Ik heb geen horloge zonder datum.
En had ik die dan zou ik ze niet willen dragen. Heb zo 3 keer een Daytona geprobeerd. Wegens hype en vrienden, en drie keer weer verkocht.
Datum is een evenwaardig onderdeel van een horloge. Tijd+datum = horloge.
Tijd alleen is maar een klok.