Dat dus allemaal!
Maar als verzamelaar van vintage en oude meuk kan er bij mij natuurlijk veel.
Vaak een datum op 3, ook bij vintage.
Als er dan toch een datum op zit dan is eentje met rode cijfers wel leuk.
Bij een zwarte plaat zie ik het liefst ook een zwarte datumschijf. Als dat al zo is, dan zie je meestal witte cijfers. (Een zwarte datumschijf met rode cijfers, dat is pas zeldzaam! En slecht af te lezen, daarom dus).
Hier, bij uitzondering op de rest van de vintage horloges in deze bijdrage, een modern horloge:
Snelverzet is handig maar bij vintage vaak niet beschikbaar, dus dan liever helemaal zonder datum.
De positie is ook nog een punt van voorkeur en beoordeling. Als er dan toch een datum op zit, vind ik op de 6 mooier dan op 3 uur. Op 2 uur of op 4 uur vind ik raar staan en dus storend. (nog liever boven de 6, maar die laatste variant ben ik nog niet tegengekomen).
Al die wensen tegelijk: Zwarte plaat; datum rood op zwarte ondergrond, venster op of boven de 6. Zie dat maar eens te vinden! Dan maar liever helemaal geen datum. Gelukkig hebben de meeste van de vintage horloges in mijn collectie geen datum.
Dag/ datum complicaties vind ik wel leuk, maar alleen omdat ze er toch zijn en omdat bij bepaalde modellen dat er nu eenmaal bij hoort. Zoals deze Seiko5 uit de jaren '70 met datum en rode zondag (NL dagschijf!) , zwarte datumschijf in witmetalen kader. Veel duidelijker kan het niet. Positie traditioneel op 3 uur.
Eén type datum aanduiding ben ik in dit draadje nog niet tegengekomen. De zgn. Pointer date. Aanwijzing d.m.v. een extra wijzer op een aparte schaal op de wijzerplaat. Behalve één aftands exemplaar met (uitgerekend) een half afgebroken datumwijzer) bezit ik zo’n horloge niet, dus die ga ik hier ook niet laten zien. Een van de bekendste merken met die complicatie is natuurlijk de Oris met pointer date, maar daar wil vast een ander HF lid wel een voorbeeldje van posten.
Leuk? Ja! voor een verzamelaar als ik wel. Belangrijk? nee, niet echt dus. Er zijn belangrijker dingen in deze wereld.
Ik heb wel een voorkeur, die blijft dus: gewoon zonder datum. Bij vintage niet ongebruikelijk en bij modern best moeilijk te vinden.
Hier een vrij willekeurig voorbeeld van een vintage datumloos horloge uit mijn verzameling.
Hieronder nog één voorbeeld van een datumpositie die je bijna nooit ziet, maar die ik wel handig vind, omdat je 'm goed kan zien en het ook niet ten koste gaat van de symmetrie: de datum op de 12. Jammer dat ie niet ook nog rood is zoals best vaak bij vintage penankertjes (wat deze dus ook is). Maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.