Door te dunne wijzertjes, glimmend saffier, te veel poespas, of een knallende wijzerplaat zijn sommige horloges gewoon wat minder duidelijk afleesbaar. Belangrijk ? Mwah…eerst niet. Nu irriteer ik mij er aan.
Een aantal jaren geleden had ik zoiets van : zeik niet zo, man…draai je pols 2 cm anders en je ziet het toch ook goed.
Maar nu EIS ik gewoon dat ik het gelijk goed kan zien, nooit meer een chrono ( gebruik ik toch allemaal niet ), en het liefst wat grovere wijzers. Denk ik want volgend jaar misschien weer wat anders
Wat voorbeelden die niet al te duidelijk af te lezen zijn :
De wijzertjes zijn keurige, prachtige grijze gloed over de wijzerplaat, saffier blinkt als kwik, maar toch… en nee het heeft niks met mijn ogen te maken.
Maar knijp je ogen een beetje dicht, of in een wat donkerder restaurantje, en ik zie het amper.
OK…een polletje :
Duidelijke afleesbaarheid is belangrijker dan het ontwerp/merk etc
Een goede afleesbaarheid is ondergeschikt aan het ontwerp/merk etc
Voor mij gaat het om de balans in een horloge. Ik ben best fan van “the oddballs” onder de merken, die lekker ongebruikelijke horloges maken maar ze moeten wel ergens functioneel blijven. Dus afleesbaarheid staat hoog op de eisenlijst als ik iets overweeg om toe te voegen aan de collectie.
zit wat in ja. Dit ging in de haast fout ( nou ja, fout…niet echt belangrijk ).
Ik vind het altijd zo lief en gezellig om al die avatars broederlijk naast elkaar te zien staan.
Selecteer dan ook hoeveel antwoorden je max mag geven. In een ander topic kon je in een poll aangeven of je het eens of oneens bent. Je kon 2x antwoorden
Het moet een regulator zijn. Grote wijzer is voor minuten, kleine wijzer links voor uren en de kleine wijzer rechts onder voor seconden.
Wat deze een crime maakt om af te lezen;
De linker kleine wijzer is een 24 uurs weergave met 12 uurmarkers.
De minutenschaal is opgedeeld in 3 strepen per 5 minuten (why…?)
Er zit alleen lume op de uurwijzer.
Vooral het zetten en aflezen van het uur is niet te doen als je het horloge niet regelmatig om hebt.
Ik vind het een slechte vraagstelling. Een goede afleesbaarheid is onderdeel van een goed ontwerp. Dat betekent niet dat elk horloge een matzwarte wijzerplaat met gele wijzers hoeft te hebben, maar je kunt afleesbaarheid en ontwerp niet tegenover elkaar stellen.
Afleesbaarheid vind ik niet heel relevant. Er zijn geen dingen die ik doe waarbij het essentieel is dat ik op de de seconde nauwkeurig weet hoe laat het is. Als ik de minuten ongeveer zie is het wel goed. Dus dit is wat mij betreft prima (En wel meer dan dat… mooier dan dit wordt het niet):
Klopt, is wat voor mij de Speedmaster Professional net zo’n sterk ontwerp maakt. Alles klopt, perfecte symbiose van ontwerp en leesbaarheid. Voorheen andere chronos gehad en de afleesbaarheid daar was vaak een echte ramp…
Ik vind goede afleesbaarheid belangrijk, maar toch heb ik horloges waar dat net een tikje minder is. Ik merk ook dat ik, ondanks m’n setje dressers zonder, lume best belangrijk vind. Dus:
Waterdicht
Schokbestendig
Goed afleesbaar
Lumed
Dreizeiger zonder teveel poespas.
Dat zijn mijn go-to criteria voor een horloge. Lume, daar ben ik wat liberaler in geworden, het komt voor dat ik zonder koop. Ook heb ik een paar chrono’s, maar die draag ik amper.
Dit is echt hands-down het meest afleesbare horloge wat ik heb, ook met de duikers en zo in ogenschouw:
Ga jij me nu echt vertellen dat IWC de Flieger verzonnen heeft? Stowa, samen met IWC, Wempe en anderen, was gewoon één van de vijf leveranciers van Duitse Fliegers voor het Reichsluftfartsministerium, die het ontwerp verzorgden.
Voordat je diefstal roept zou ik me eerst even informeren. Hier kan dat:
Bovendien is dat IWC ontwerp zo gejat van een Alpina Startimer, zo op het oog. En heeft het niets met de rhodium-sandpaper dial van mijn Stowa te maken.
Overigens is IWC wat mij betreft veel beter bezig met hun RAF Pilot ontwerpen dan met hun modernere faux-fliegers. Dat doen ze minder goed.
Sorry voor het bitchslappen, maar je vraagt er ook gewoon om.
Ik vind het uiteraard wel fijn als een horloge goed afleesbaar is; zeker omdat ik tegenwoordig een bril nodig heb om m’n horloge scherp te kunnen zien, maar ik laat me bij keuze voor een horloge nauwelijks leiden door afleesbaarheid; of het ontwerp me aanstaat is echt doorslaggevend.
Overigens wissel ik vrij veel van horloge, dus als ik er een dagje een om heb die niet zo best afleesbaar is dan is dat niet zo’n punt. Wel let ik er vaak een beetje op als ik 's avonds ergens naartoe ga dat ik een horloge pak waarop ik zonder bril kan zien hoe laat het is.
Afleesbaarheid vind ik wel belangrijk, maar het is uiteindelijk de combinatie van meer factoren die de doorslag geeft. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een Speedmaster FOIS in plaats van een Pro omdat ik die mooier vind (slanker, mooiere wijzers imho), terwijl de afleesbaarheid van een FOIS echt wel minder is.