Is een horloge cadeau doen te persoonlijk?

Ik vroeg me af hoe anderen hierover denken, want ik heb hier recent een ervaring mee gehad die me aan het denken zette.

Een tijd terug had een goede vriend van mij een aantal mooie mijlpalen bereikt. Samen met twee andere vrienden besloten we hem zijn eerste automatische horloge cadeau te doen, als blijvende herinnering en symbolisch cadeau.

We hebben verschillende modellen besproken en uiteindelijk gekozen voor een stalen horloge met een rode wijzerplaat. Rood is zijn lievelingskleur, dus dat leek ons een mooi, persoonlijk detail. Foto toegevoegd
Seiko Prospect duik horloge

Maar
 toen we het horloge gaven, merkten we al snel dat hij er niet echt blij mee was.
De kleur, was hij niet zeker over. We gaan hem wat anders geven.

Zelf ben ik horlogeliefhebber, en ik kan in bijna elk horloge wel waarderen. dus misschien ben ik iets te makkelijk in het inschatten van wat een ander mooi vindt.

Eerder heb ik ook weleens een horloge cadeau gedaan, en dat werd toen juist wél enthousiast ontvangen.

Door deze ervaring vraag ik me dus af:

Voor mijn recente ervaring:
Was de rode kleur misschien te gewaagd?

Ik stond er nooit zo bij stil, maar nu ben ik benieuwd hoe anderen hierover denken.

Heb jij weleens een horloge cadeau gegeven? En hoe pak je dat dan aan?

21 likes

Ja.

Ja.

Ja.

Eerst laten passen en luisteren of het is wat ze willen. Het neemt de verrassingsfactor weg natuurlijk, maar het voorkomt “awkwardness” achteraf. :smile:

15 likes

I.m.o. te persoonlijk tenzij je echt iemands voorkeur weet tot op het model bijna. Of anders samen uitzoeken en cadeau doen.

3 likes

Vooral smaak is heel persoonlijk.

Als cadeau erg lastig.

3 likes

Ik vind een horloge wel persoonlijk. Als je een horloge wil geven, zou ik eerst vragen of diegene daar wel op zit te wachten. Wellicht is de ander niet zo enthousiast als ik ben.

En mocht die nou wel een horloge willen, dan mag die het zelf uitkiezen. Het verrassingseffect is dan wellicht 0,0%, maar je weet wel zeker dat hij iets uitkiest wat hij echt graag wilt en dan ook zeker gaat dragen.

Ik zou eerder met de vrienden een prijs afspreken en dan met zijn allen een mega coupon voor een horloge in elkaar knutselen met wat geinige kliene cadeautjes daarbij (zoals een snoephorloge). Dan kun je toch iets geven, maar het echte cadeau kan hij dan zelf uitzoeken.

5 likes

Zoals eerder gezegd hierboven.

Idd eerst goed informeren, of ze ĂŒberhaupt wel een horloge willen hebben. En zo ja. Er samen voor gaan zitten welk model en of uitvoering/kleur.

Ik zeg standaard tegen iedereen die me wat wil geven voor m’n verjaardag of andere gelegenheden dat ik niets wil hebben wat ik op of aan m’n lichaam draag.

Sommige zijn hardhorend en dan geef ik cadeautjes weg waar ik geen belang bij heb.

3 likes

Een horloge cadeau doen is zeker persoonlijk. En juist dit kan ervoor zorgen dat het ofwel heel positief wordt ontvangen ofwel helemaal niet.
Als ik dit zelf zou doen zou ik er een dagje weg van maken. Hapje en drankje erbij en wat moois uit zoeken. Zo wordt en blijft het denk ik voor beiden een mooie ervaring en aandenken.

3 likes

Yes. Leuk om te doen hoor.

Een tudor pelagos 39 aan mijn jongere broer voor zijn 35e jaar. Verhaaltje bij geschreven wat het persoonlijk maakte.

Een iwc portuguese chrono aan een goede vriend. Hij was er al lang gecharmeerd van en zodoende heeft hij hem ook gekregen met een lief verhaal

Een Bravur Bw003 aan een goede vriend, omdat hij hem mooi vond. Eerst geleend en gewoon niet meer terug gevraagd :joy:

Een Maurice Lacroix pontos chrono aan een goede vriend omdat hij die mooi vond en ik die van mij niet meer droeg.

15 likes

Zie je nou wel dat jij af en toe best een goede kerel hebt Mooi man.

3 likes

Een horloge vind ik iets anders dan een auto. Maar in beide gevallen moet het wel bij je passen. Dat is een ding dat zeker is.

Als iemand er overduidelijk niet blij mee is, dan geeft dat aan dat iemand zich klaarblijkelijk dusdanig op zijn gemak voelt om eerlijk te zijn. Beschouw dat als een compliment. Er zijn genoeg mensen in je leven die A zeggen, maar B bedoelen.

Hopelijk vinden jullie een oplossing en kunnen jullie er later hard om lachen. Ik zou dit horloge ook niet dragen.

Rood is ook mijn lievelingskleur, maar niet op een horloge. Als je van iemand weet wat hij mooi vindt is het niet te persoonlijk. Ik wil mijn broertje ook een horloge cadeau doen. Hij weet dat ik horloges interessant vind, dus vraag hem regelmatig wat hij mooi vind, zonder dat hij in de gaten hoeft te hebben dat het voor hem gaat zijn. Als hij heel enthousiast gaat reageren weet ik:

IMG_8081

6 likes

Had je niet gedacht he :joy::stuck_out_tongue:

Idem :rofl: heb m in de (beginnende) zoektocht al van Earnshaw? naar nu Seiko weten te praten

IMG_8320

2 likes

Een horloge cadeau geven
Nee, tenzij je zeker weet dat de ontvanger het een geweldig horloge vindt. Sommige dingen kun je beter niet cadeau geven zoals: parfum, sieraden, kleding (behalve aanvje partner).

2 likes

In dit geval snap ik niet waarom hij dit cadeau niet leuk vind. Nee het is mss niet zijn favoriete kleur maar een leuke seiko als cadeau krijgen is toch top en ik vind het een heel mooi gebaar.

Als je nu een diesel, fossil of michael kors gaf dan zou ik begrijpen als hij jullie onmiddelijk zou ontvrienden op zijn social media en alle banden zou breken.

4 likes

Tevens durf ik te wedden als het nu een rode RM of rolex zou zijn, dat hij er wel gek van zou zijnđŸ€Ș

1 like

Maaruh, wat is er met de seiko gebeurt?

1 like

Vind dat het wel moet kunnen. Maar rood is natuurlijk wel redelijk extreem. Zelfs als je het een mooie kleur vind is het op een horloge wel enorm uitgesproken.

1 like

Ik vraag het altijd eerst even. Mag het een Rolex zijn? ‘Ja’ :smiley: Met diamantjes? ‘Jaaaaaa!!’ :heart_eyes:

3 likes

Het is voor iedereen weer anders. De ene springt een gat in de lucht, de ander laat merken dat het niet het horloge voor hem is. En daar kunnen nog weer verschillende redenen achter zitten.

1 like