Is een Maurice Lacroix iets bijzonders?

Is een MAURICE LACROIX iets bijzonders en wat maakt dit merk bijzonder?:thinking:

Zelf heb ik voor mijn vrouw een MAURICE LACROIX horloge gekocht enkele jaren geleden, een prima, mooi afgewerkt horloge.:ok_hand:

Maar op het horlogeforum zie ik deze horloges maar mondjesmaat langskomen.:confused:
Zijn er hier verzamelaars die volledig voor dit merk gaan en meerdere horloges van MAURICE LACROIX bezitten.:slightly_smiling_face:

Zelf heb ik mij er weinig in verdiept maar als ik zie welke horloges ze in het verleden gemaakt hebben zitten er toch heel mooie horloges tussen.
Maar voor mijzelf maken ze ook wat veel bling, bling horloges met drukke wijzerplaten.
Dat is wel persoonlijk🤫

Zelf heb er veel horloges maar nog geen MAURICE LACROIX of het er an gaat komen weet ik nog niet🤔 ze zijn wel enigzins betaalbaar zo te zien, gebruikt dan wel😕

3 likes

Volgens mij was Maurice Lacroix vroeger wel bijzonder, ik ken ze omdat veel familieleden ze hebben. Van het niveau van Longines ongeveer. Maar ze hebben de laatste 20 jaar vanalles gemaakt, waaronder veel goedkope en weinig stijlvolle ontwerpen, waardoor bij mij de interesse danig is gedaald.

Dat gezegd hebbende zie ik af en toe weer een prachtig exemplaar voorbij komen, maar door de merknaam zou in daar dan niet snel 5000 euro voor betalen.

3 likes

Dit ongeveer, leuke dingen ertussen, maar niet spraakmakend. Nooit kopen voor de volle prijs. Beetje een merk dat vroeger bij de dorpsjuwelier lag naast de goedkopere quartz merken.

8 likes

Nou, eh, het ligt iets genuanceerder volgens mij. Want ze lagen niet zomaar standaard bij de dorpsjuwelier. Integendeel. Het is wel min of meer voortgekomen uit de modewereld als groothandel voor de Aziatische markt voor onder andere Tag-Heuer, AP en JLC. Als ik het wel heb was destijds Girard-Perregaux ook onderdeel van de Desco-groep.

Maurice Lacroix is daarmee een relatief jong merk. Half jaren zeventig van de vorige eeuw ontstaan als ik het me goed herinner. Ze hebben destijds een kastenmaker overgenomen waardoor ze zelf hun horloges volledig konden gaan produceren. Ze zijn op een gegeven moment onder de naam Maurice Lacroix verder gegaan met een eigen horlogelijn.

Het merk is vernoemd naar een lid van de raad van bestuur destijds, die overleed rondom de oprichting van het merk.

Volgens mij waren ze één van de eerste merken die iets deed met een zichtbodem in automaten.

Ze hebben (en hadden) een relatief eigen smoel.

Ergens in de jaren '90 zijn ze begonnen met de Masterpiece serie. Beperkte oplages, in huis geasembleerde goed afgewerkte horloges met aangepaste ETA uurwerken.
Begin van deze eeuw hebben ze ook hun eerste eigen uurwerk gemaakt waardoor ze nu als manufactuur te boek staan.

Ze zijn in een hoger segment beland met de eigenzinnig Masterpiece serie die, naar ik uit ervaring kan zeggen, heel veel horloge voor het geld biedt en bijzonder goed is afgewerkt.

Het is meer een liefhebbersmerk en daarom op het forum minder gangbaar. En, de Eliros lijn was inderdaad wel meer de quartz kant en zou zomaar bij de Bijenkorf gelegen kunnen hebben. bijvoorbeeld.

Voor wat het waard is, is het ook minder interessant omdat je bij aankoop (nieuw) afschrijft als een malle. Maar daar koop je een Maurice Lacroix niet voor denk ik.

En ja, het is niet ieders smaak. :wink:

42 likes

aha!

4 likes

Heb er wel eens 1 gehad. Vond m erg mooi, maar de pushers vielen er regelmatig af en de reparatie was telkens prijzig

6 likes

:thinking:

De naam staat me heel erg tegen.
Kan er niks aan doen….

7 likes

Hoef je ook niets aan te doen. Die naam is er gewoon. Doet niks af aan de horloges of de (on-)bekendheid ervan. :wink:

Mauries Lakrwa. Beetje zoals Frederiek Konstan, Audumaar Piqwee, of laten we het niet hebben over het onuitspreekbare Juguèr le koeltreh of inderdaad Zjiraar Perriegeu. :rofl:

26 likes

40mm en wordt verkocht als unisex horloge, maar ik zie het mezelf dan weer niet dragen. Weet niet waarom. :thinking:

image

Overigens zou dit dan natuurlijk zomaar bij de Hema gelegen kunnen hebben.

Dit daarentegen is gewoon een knappe manufactuur en fascinerend om in werking te zien. Los van de vol gouden wijzers indexen en de hele rimram wat natuurlijk ook wel in de prijs mee weegt als het om de afwerking en ver- en bewerking gaat.

Een niche merk met een bepaalde doelgroep. Zou ik hier zelf bijna 8k voor betalen? Dat dan weer niet, althans, da’s nu niet verantwoord. :wink:

3 likes

:rofl:

3 likes

Het is een klein Zwitsers merk met weinig historie.
De huidige eigenaar ( DKSH )heeft het een paar jaar geleden proberen te verkopen maar er was geen interesse.

Een jaartje of 30 geleden lag het voornamelijk bij de (hogere) middenklasse juwelier en de verkopen waren redelijk goed.
Laatste jaren lijkt het behoorlijk ingezakt en het merk is niet erg populair.
Zoals eerder vermeld zijn het inderdaad afschrijfkanonnen, dus als je er eentje koopt dan hou daar rekening mee. ( of nog beter, hou 'm zelf )

3 likes

De masterpiece lijn is echt wel heel mooi gemaakt. Veel bijzondere uurwerken en modellen. In die prijscategorie is het echter een lastig segment waarin de goedkopere modellijnen niet meehelpen met het begeerlijk maken van de duurdere horloges als je het mij vraagt. Misschien een beetje te vergelijken met de situatie toen Volkswagen een phaeton maakte. High end topmodel bij een merk dat als se high end bekend staat. Dat trekt maar een beperkte groep liefhebbers aan voor zo’n topmodel

3 likes

Koop een gebruikte!

2 likes

Ik koop er zeker geen… :joy:

3 likes

Ik heb er wel een bijzondere relatie mee.
Het merk is namelijk de schuld van mijn volledig uit de hand gelopen horloge-honger.
Ik had 25 jaar geleden weinig met horloges, droeg een swatch… :crazy_face:
Maar toen won ik een ML Croneo bij een prijsvraag van een zwitsers glossy magazine.
Toen ging de wereld van mechanische uurwerken, met zichtbodems, voor mij open, en het gevoel van het dragen van een ‘chique’ horloge, en ik was verkocht!!..

Dit is de schuldige:

34 likes

Ik heb meermaals heel dicht tegen de aanschaf van een mooie Aikon gezeten, maar nooit doorgepakt. Waarom?
Geen idee…
Neemt niet weg dat ik het nog steeds schitterende horloges blijf vinden.

8 likes

Ik ken een man met 96 Maurice Lacroix horloges. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook even mijn wenkbrauwen heb opgetrokken, maar ze hebben over de jaren toch behoorlijk wat mooie en gecompliceerde horloges gemaakt. Het zijn gewoon degelijke horloges met helaas een lage restwaarde als je ze nieuw hebt gekocht. Als tweedehands denk ik dat het een enorme value for money heeft.

5 likes

Maurice lacroix is een beetje een allegaartje, voor dat geld mooi kijken naar longines, breitling, omega, tudor… ik word er nooit echt warm van

3 likes

De hierarchy

3 likes

Enorme generalisatie, Casio en Citizen gaan op zijn minst tot entry level, op het niveau van Tudor. Longines en Breitling horen beide een trede hoger te staan, Nomos en Tissot eentje lager.

5 likes