Is er een groei of logica in verzameling

Sinds enkele weken heb ik de eerste voetstappen gezet in de wereld van de horloges.
Na enkele dagen al wat bandjes wisselen, want had er enkele straps bij gekregen.
Leer lijkt toch mijn voorkeur, maar had enkel 2 bruine bandjes, dus hop volgende aankoop bandjes kijken :slight_smile:

Had ook geen nato, wou ik toch ook proberen dus snel dat er ook maar bij bestellen.


(Excuses voor de minder kwaliteit, maar warm kunstlicht is niet ideaal)

Echter is dit niet de reden van dit topic, de reden is dat ik vrees besmet te zijn met het virus :grimacing:
Hierdoor schuim ik dus regelmatig de verkoopsectie af en verdoe ik tijd met het kijken naar collecties, sites van horloge brands, 


Ik weet vooral wat ik niet mooi vind en dat zijn de duikers en field horloges, maar ook daar waarschijnlijk uitzonderingen.

Enfin nu de vragen:
-Is er een soort van groei waar iemand doorgaat, in begin is er veel “knap”, maar buiten het mooi vinden zal er toch ergens een next step zijn. Is dit dan naar de duurdere horloges gaan of is dit eerder naar ander type gaan, 

-Waar betaal je dan voor als je die step up neemt, is dit de afwerking, comfort, binnenwerk, 
 of is het in vele gevallen meer de “naam”?
-Merken die ik den bedenk als next step voor mij zijn: Nomos, CW, Tag, Breitling, misschien Omega of is dat nog een stap verder?
-Is een verzameling pas “compleet” als je verschillende types hebt of eerder verschillende merken? Zoals ik al aangeef zijn nu bv duikers niet mijn ding of is het dan zoeken naar die 1ne die je dan toch kan bekoren?

Veel vragen, veel te ontdekken of bekijk ik het veel te praktisch en is dit eerder een hobby van blingbling? :heart_eyes:

1 like

Je gaat verzamelen.
Let op persoonlijke voorkeur en voorkom overlap.
Uiteindelijk ontdek je een grailwatch.
Heb je het geluk je grail te bemachtigen dan is de zoektocht klaar en kun je oneindig genieten van je collectie.

Het is voor iedereen anders, denk ik. Lees veel, kijk veel, bedenk waarom iets mooi voor jou is, probeer veel in het echt even om te doen ergens.

Sommige mensen hebben er Ă©Ă©n, sommige een hele koffer of meer vol. Sommigen verzamelen Ă©Ă©n merk of soort horloge, sommigen juist een mix.

Probeer vooral voor jezelf te bedenken wat je wilt, en je niet te laten leiden door alles wat je ziet/hoort. En dat is niet makkelijk soms :slight_smile:

1 like

Got to try them all :smiley:

Zelfs de duikers en de fieldwatches. Vergeet ook de de dressers en de chrono’s niet.

Is vooral ook beetje leren ervaren wat je leuk vindt, wat comfortabel draagt, wat best bij je kledingstijl(en) past, 


1 like

Dat is al een mooie, wat versta je onder overlap?
Is dit zelfde type? Ik merk dat ik toch meer naar de “dress” ga, maar er zijn uitzonderingen.
Ik zie vaak in verkoop sectie staan dat men wegdoet omdat men die kleur van plaat al heeft. Is bv nog een blauwe erbij voor mij dan al een overlap?

De “grailwatch” gaat die dan alles vervangen, want dan is het niet meer verzamelen, dan is het zoeken naar “the watch” en eindig je met 1.
Ik heb nu het gevoel dat ik eerder meerdere wil hebben, zodat ik kan afwisselen, beetje zoals met kleren.
Hier dan ook weer de vraag, waarom blijkt dat sommige horloges dan bijna nooit polstijd krijgen. Is dit omdat je erop uitgekeken bent of omdat het toch niet helemaal lekker zit?

Het is vooral zien natuurlijk, gaat toch om hoe het eruit ziet :slight_smile: Denk wel dat je soms snel beu kan zijn, dat het op eerste zicht leuk lijkt, maar het moet je blijven aanspreken.
Maar vooral jezelf volgen dan. Laat mij de vraag dan anders stellen, waar zitten er mogelijke valkuilen? Wat moet je bv zeker vermijden, bepaalde merken?

Overlap is niet dezelfde kleur plaat voor mij. Eerder een horloge met dezelfde looks en uitstraling maar dan van een ander merk.
Zo eentje voegt weinig toe.

De grailwatch draag je ook niet 24/7 dus daardoor hoeft er niet persé iets uit.

Geen polstijd kan ook periodiek zijn. Dat is een lastige. Ze eten geen brood denk ik dan maar.

Haha, daarvoor kan ik mijn vrouw gebruiken die zal snel genoeg zijn met de opmerking “zoiets heb je al”.
Er is inderdaad nogal wat “look alikes” in de horloge wereld echter soms wel met een enorm prijsverschil. Is dit dan vooral merk of toch ook kwaliteit?

Algemene valkuilen? Moeilijk; te snel en/of te veel kopen denk ik? Bedenk waarom het mooi is, kijk of het ook mooi op je pols staat. Soms zie ik iets op foto en ben ik verliefd. Dan heb ik het om m’n pols en is het niets :man_shrugging:

Ik ben zelf niet echt merk-trouw en koop wat ik mooi vind zonder al te veel logica, eigenlijk :grin: maar ali-express meuk en replica’s zeker links laten liggen. Daarbuiten even bedenken wat je wilt, hoeveel geld je er ook voor wilt uitgeven vooral.
Als je iets op het oog hebt even op het forum zoeken. Er is ongetwijfeld wel iets over te vinden en anders kun je het vragen :ok_hand:

2 likes

Kan een van de twee of beide zijn :slight_smile:

2 likes

Welkom in de horloge hobby. De reis is voor iedereen net even anders. Hou het dicht bij jezelf, koop wat jij mooi vindt en betalen kunt. Veel lezen en kijken op HF en veel passen als je de mogelijkheid hebt. Je smaak verandert in de loop der tijd. Hoe meer kennis en des te meer je gezien hebt, beĂŻnvloedt je smaak. Door horloges in verschillende prijsklassen te ervaren leer je ook waarom prijs/kwaliteit zo belangrijk is. En wat jij belangrijk en mooi vindt. Veel plezier op HF :grin:

4 likes

De groei zat bij mij in van alles en nog wat aankopen, toen een pas op de plaats, gevolgd door de aankoop van twee duurdere horloges. En van die horloges beleef ik juist het meeste plezier. Nu schaf ik maar weinig meer aan. Een solar staat nog wel op het lijstje.
Aangezien zelfs mijn lief de hobby niet snapt, is er geen logica in te ontdekken.

2 likes

Ik zal maar geen tips meegeven haha :rofl:
In den beginne zou ik vooral lekker veel in het blauwe deel van dit forum kijken: veel liefhebbers dus veel type horloges die aangeboden worden Ă©n waar de verkoper je zeker wat over kan vertellen voorafgaand aan de verkoop :wink:

2 likes

Dat werkt bij mij toch anders. Zodra de grail watch in huis is doemt er alweer een andere grail op aan de horizon. Verder loop je ondertussen ook nog hier en daar tegen een mini grail aan. :sweat_smile:

4 likes

Voor mij geldt vooral dat ik ze mooi vind. Techniek komt op de 2e plaats, en kan ik ook wel waarderen.

Mijn voordeel is dat ik veel duurdere horloges niet mooi vind, of dat ze voor mij te klein zijn zijn (kleiner dan 39mm). Inmiddels al wel 2 Grand Seiko’s gekocht, waarvan nog 1 in collectie. Daar heb ik lang van gedroomd en nooit verwacht dat ik die al kon kopen. Daarvan kan ik extra genieten en draag ik vooral op bijzondere dagen.

2 likes

Ja, dan was de vorige grail geen grail.

1 like

Eigenlijk is hier een citaat uit de Goddelijke Komedie van toepassing:

Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate nell’inferno.

Oftewel:

Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt.

5 likes

Oh oh, sounds like you’re f#cked! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat heb ik al vaker gehoord. En na een tijdje komt bij de meeste toch wel een (of meer) duiker(s). Let maar op! :wink:

Voor mij niet. Duur(der) of goedkoop(er), ‘exclusiever’ of wat ‘lager segment’; ik koop wat ik mooi vind en een merk spreekt mij niet aan simpelweg omdat het duur is.

Het moet er sowieso goed uitzien, daarnaast kwalitatief gewoon o.k. zijn en de prijs moet, wat mij betreft, gewoon kloppen met wat je ervoor krijgt.

Mijn ervaring en voorlopige conclusie (na ruim 30 jaar horlogegekkie te zijn) is: een verzameling is NOOIT ‘compleet’. De hobby gaat eeuwig door; soms wat heftiger, soms wat rustiger. Maar je blijft verslaafd, ben ik bang. :cold_face: :sweat_smile:

4 likes

Zeker, maar daar kom je dan achteraf pas achter. :joy:

1 like

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het antwoord op de algemene is dus nee :grin:

Het is vooral jou collectie en je eigen voorkeur en je maakt het zo random of afgelijnd als je zelf wil.
Kijken, passen en genieten van wat om je pols ligt :wink:

2 likes