Ik weet niet of dit al eens voorbij is gekomen (excuus in dat geval), maar ik vraag het gewoon dan nog maar eens: ik merk aan mezelf dat ik zoveel meer geef om horloges dan om mobieltjes dat ik er eigenlijk een beetje lol in heb om altijd een heel eenvoudig mobieltje te gebruiken (vaak de aller-allergoedkoopste - met als nuttig extra dat die vaak niet “locked” zijn). Er zijn natuurlijk hele goeie mobieltjes tegenwoordig, maar hoe meer van mijn studenten ik rond zie lopen met een iPhone etc., des te minder ik er een wil hebben. Ik denk dat ik mijn gevoel daaromtrent het best kan omschrijven als dat ik mijn geld liever aan iets unieks uitgeef (NB: een quartz horloge kan mijns inziens ook uniek zijn en uiting geven aan iemands persoonlijke smaak, dus het gaat me niet om mechanische horloges per sé), en me graag een beetje afzet tegen de niet aflatende mobiele telefoon-cultuur.
Zijn er meer met zo’n (wellicht wat maffe) overtuiging?
Goh, je kan er tegenwoordig steeds “meer en meer” mee; met die nieuwe mobieltjes.
Maar de vraag is of je dat echt allemaal nodig hebt én of het bruikbaar is.
Momenteel loop ik met een ( nu al verouderde ) Nokia N958GB rond.
Maar die maakt prachtige foto’s (voor een mobieltje toch ) en dat is de hoofdzaak waarom ik hem niet wegdoe.
Je kan er ook mee surfen, maar zonder stylus en touch-screen is dit niet echt handig.
Voor de rest gebruik ik nog de voice-recorder en (als ik geen chronograaf draag) een stopwatch-applicatie.
En heel af en toe bel ik er es mee.
Tja, die high end GSM’s zijn wel allemaal heel mooi, maar ze kosten een rib uit je lijf.
EDIT: Ik gebruik mijn mobieltje NOOIT om te kijken hoe laat het is !!!
EDIT: Ik gebruik mijn mobieltje NOOIT om te
kijken hoe laat het is !!!
( Da’s pas tegen de huidige trends ingaan hé !
)
Je wordt oud
Neen ik kijk nooit op mijn gsm of mobieltje om te weten hoe laat het is.
Verschillende medeleeringen doen dit, maar ik vind het niet echt beleefd.
Een horloge is subtiel en straalt toch wat meer uit.
Ik heb geen dure telefoon, enkel voor berichten en bellen.
Af en toe eens een foto. (En een spelletje pool als ik me echt verveel.)
Ik ben zelf wel liefhebber van gadgets maar het moet ook wel een toegevoegde waarde hebben of gebruikt worden. Inmiddels mag ik volgende maand mijn abonnement verlengen, meestal met 1 of 2 jaar en daar hoort dan een beperkte keuze aan toetstellen bij. Ik zie het wel. Heb nu een sony ericson van 2 jaar oud, display is helaas erg beschadigt dus ik zie uit naar mijn nieuwe mobiel. Vorig jaar reisde ik veel met het openbaar vervoer, daarom gebruikte ik internet op mijn mobiel nog wel eens, voor vertragingen, vertrektijden of gewoon het nieuws lezen in de trein. Ik gebruik hem nooit om te kijken hoe laat het is. Maar wat ik wel veel gebruik is de agenda. Dus mijn volgende mobieltje zal er 1 zijn met touchscreen of qwerty toetsenbordje met een goeie agenda, en ik denk dat ik weer internet abon. neem zodat ik gebruik kan maken van diverse wifi spots en mijn mail kan lezen. Bellen doe ik er zelden mee, smsen des te meer, misschien dat ik zelfs wel overga naar prepaid, sim only is ook nog een optie maar dan moet ik zelf een simlockvrije telefoon kopen.
Een voorkeur voor bepaald merk heb ik niet.
Ik zie en gebruik mijn iPhone meer als handcomputer dan als telefoon.
Handige programma’s zijn voor mij: de agenda; een todo lijst; een programma met RSS feeds; muziek via het iPod programma; e-boeken lezen; enz.
Leuk is verder een programmaatje dat de tijd van de atoomklok weergeeft. Daarop zet ik mijn horloges gelijk.
De killer-app is voor mij de Kaarten-app (Google maps) in verschillende toepassingen.
Oh ja, ik bel er af en toe ook nog mee.
Ik kijk zelden op mn telefoon voor hoe laat het is daarvoor draag ik een horloge, ik hou wel een beetje van die gadgets maar niet zo erg dat ik de nieuwste " MOET " hebben. Ik gebruik op dit moment een Blackberry Curve 8900
Gelukkig geen relatie; mijn mobiel is een oude knots van Nokia… Geen internet, geen camera etc…
Ben er overigens volmaakt gelukkig mee. Ik kan ermee bellen en SMS’en - verder niets.
Ik heb jaren lang alleen gebeld met m’n mobiel (was er redelijk op tijd bij, heb er een sinds begin 1995 geloof ik). Op een gegeven moment kwam daar het sms-en bij. Tot op heden is het dat voor mij in hoofdzaak. AL moet ik zeggen dat ik de laatste paar jaar ook het leuke van een camera op de mobiel wel inzie
Meer doe ik er niet mee en hoeft er voor mij ook niet op te zitten. (Weet nog dat ik bij m’n eerste toestel de keuze had uit een geheugen voor 10 nummers, of voor 100 nummers. Heb voor 10 gekozen toen; meer leek me echt onnodig en kostte bovendien aardig wat extra. Meer opties waren er niet te kiezen. En er was ook nog maar 1 provider. Wel duur allemaal toen…)
Heb dus een boel overbodige opties op m’n toestel zitten (radio, internet, MP3 en weet ik wat allemaal nog meer). Af en toe schaf ik wel eens een nieuw toestel aan, voornamelijk als de batterij echt niet meer goed is. Een nieuw toestel krijg ik dan ‘gratis’ van m’n provider.
Overigens wil ik daar ook van af; elk jaar recht op een nieuw toestel. Uiteindelijk betaal je het toch allemaal zelf natuurlijk en wat mij betreft kan mijn huidige mobieltje nog jaren mee.
Mijn eerste heb ik ook nog overigens. Zijn alleen geen batterijen meer bij te krijgen :D. Maar met wat prutswerk zet ze er wel zo welf een aantal nieuwe, oplaadbare penlites (AA) in!
Nogal basic dus, maar of er een verband is met mijn horloges? Die zijn ook redelijk basic denk ik (Fortis Cosmonauts, Oris Williams F1, Monster & Landmonster, Vostok Amphibia en dan heb je het belangrijikste al wel gehad.)
Heb ons eerste mobieltje nog liggen,weer netjes ingepakt in de originele verpakking want stel je voor dat het een verzamelobject wordt.
Mijn huidige telefoon is de meest simpele die er te koop is,is alleen om te bellen als ik bv door verkeershinder te laat zal zijn voor een afspraak.
Heb dit jaar al zeker 1 keer moeten bellen.
Maar als er nu mechanische mobieltjes waren dan wordt het anders toch?
Heb al jaren dezelfde, minimaal 4 jaar. Een Samsung A800 als ik het goed heb. Ik gebruik 'm steeds minder. Vroeger vooral veel om te bellen en sms’en, momenteel heb ik 'm meer voor onvoorziene zaken (ANWB, als ik te laat ben etc.)
Ik ben eigenlijk best wel een telefoon-freak. Het grootste verschil met mijn liefde voor horloges is denk ik dat de meeste telefoons wel bereikbaar zijn, er onstaat zo niet echt een “grail” situatie (of je moet een Vertu ambiëren). Wel zijn er in mijn ogen een paar “design klassiekers”. Topstuk uit mijn collectie is een NOS Vintage (echtwaar :)) Motorola StarTAC die ik een aantal jaar geleden heb gekocht van een failliete telefoonwinkel die nog een stoffige doos in het magazijn had staan.
Ze zijn geproduceerd vanaf 1996 maar die van mij is van 98.
Foto even geleend ter illustratie.
Vind het toch wel iets hebben, zeker als je bedenkt dat zoiets ruim 1000 gulden kostte destijds, je er gratis een kreeg als je een Jaguar met carkit kocht en het in veel dingen de eerste telefoon was (eerste klaptelefoon, eerste telefoon met trilstand, eerste telefoon die in je zak pastte.)
Hier bel ik overigens niet dagelijks mee! Voor dagelijks gebruik heb ik een Nokia N96.
Hahaha die Motorola start tac komt me heel bekend voor mn vader had er destijds ook een , hij had het model hiervoor ook die was ook met een klepje die was min 5cm dik
Ik hou wel van die gadgets. Op de middelbare liep ik als een geekie met een Palmtop van Psion rond (met een schamele 128kb:P). Grappige was dat iedereen em toch stoer vond.
Van mij mag een telefoon dus behoorlijk functioneel zijn. Lekker effe mail checken (met een flat-fee internet abo), navigeren, e-bookje lezen, audio-boekje luisteren (vreemd genoeg luister ik er weinig muziek mee), uitgebreide agenda (sinds de eerste jaren van mijn studie is de Filofax in de kast gegaan), binnenkort toch maar eens bloggen. Dus zolang ik het bruikbaar vind, mag het er allemaal op.
Ik ben best wel een gadget freak. Zo loop ik al sinds 1992 rond met een organizer. Daar heb ik er velen van gehad. Van Casio en Sharp tot Palm en IPaq.
Sinds een jaar of 3 heb ik de PDA dan ook gecombineerd in mijn telefoon, ik ben nu aan mijn tweede HTC.
Overeenkomst van mijn telefoon tot mijn smaak van horloges is dat het niet zo’n vederlicht dingetje moet zijn. Er moet wel een beetje gewicht aan zitten.
Ook het liefst veel staal. Dat klopt wel met mijn laatste Seiko’s (Monster, Atlas, Seiko5 Monster).
Aan mijn telefoons zit ook veel chroom, het is gewoon plastic maar ziet er uit als chroom.
ik ben gek op horloges. maar een mooie telefoon kan me dus ook wel bekoren.
bij horloges zijn dat voornamelijk seiko’s waar ik gek van ben. en bij telefoons zijn dat blackberry’s. de telefoon die ik nu heb is een blackberry storm.
mvg arie.
Ondanks alle stoere PDA achtige touch phones, is dit nog steeds mijn favoriet.
Ongeëvenaarde baterij levensduur, goed te bedienen, perfecte ontvangst, goede verstaanbaarheid, past in alle carkits. Inmiddels heb ik mijn derde, en mijn vrouw wil de hare ook niet opgeven.