Is er in de huidige markt nog ruimte voor een nieuw horlogemerk?

Beste forumleden,

Met de explosie aan nieuwe microbrands de afgelopen jaren vroeg ik me iets af wat me de laatste tijd bezighoudt. Is de markt inmiddels volledig verzadigd, of is er altijd nog wel ruimte voor een nieuw merk, mits ze het écht goed aanpakken?

Ik ben heel benieuwd hoe streng jullie als liefhebbers tegenwoordig naar nieuwkomers kijken, en dan met name op de volgende vlakken:

• Design & Branding: Wat trekt jullie over de streep om een onbekende naam een kans te geven? Moet het een compleet eigen ontwerptaal zijn, of is een extreem goed uitgevoerde variant op een bekende stijl (zoals een duiker of field watch) genoeg? En hoe belangrijk is een sterk logo en het ‘verhaal’ (de branding) achter het merk voor jullie?

• Materiaalkeuze & Uurwerk: Waar ligt tegenwoordig de absolute ondergrens voor een horloge dat serieus genomen wil worden? Is 316L staal en saffierglas inmiddels de minimale standaard? En haken jullie af bij wéér een model met een standaard Seiko NH35-uurwerk, of is dat prima zolang het horloge goed is afgeregeld? Of verwachten jullie tegenwoordig minimaal een high-beat Miyota 9000-serie of een Zwitserse Sellita?

• Prijs-kwaliteitverhouding (Bang for buck): Misschien wel het allerbelangrijkste: een nieuw merk heeft geen honderd jaar ‘heritage’ en zal zich dus moeten bewijzen op prijs-kwaliteit. Welk prijspunt vinden jullie het meest logisch voor een nieuw initiatief, en wat móét daar qua afwerking en bouwkwaliteit dan absoluut tegenover staan?

Wat zijn voor jullie de absolute ‘must-haves’ en de keiharde afknappers als jullie een nieuw merk voorbij zien komen? Ik ben heel benieuwd naar jullie visie op de huidige markt!

3 likes

Een mooie duiker kan altijd !

1 like

Denk dat dat nogal persoonlijk is.

Ik ben behoorlijk traditioneel, loyaal en een tikkeltje conservatief, dus zal een nieuwe fabrikant, los van het product, van goeie huize moeten komen om me te overtuigen.
Dat zal het beste lukken door in een gat te duiken en met iets nieuws en/of uitmuntende kwaliteit te komen.

2 likes

Uiteraard is er nog markt voor nieuwe merken. Waar de mensen de grens trekken is denk ik heel persoonlijk en passend bij je interesses en budget.
Ik heb een broertje dood aan de hele ‘heritage’ discussie wat niet zegt dat ik ongevoelig voor merken of marketing ben. Maar kijk de afgelopen jaren naar, nu gevestigde, namen zoals Nomos of Ressence. Dat waren ook ooit de new kids on the block, dus met een goed product icm een goede strategie is de markt echt nog niet verzadigd.

1 like

Voor mij persoonlijk is de ‘buitenafwerking’ het belangrijkste. Ik heb persoonlijk niet echt boodschap aan welk uurwerk er vanbinnen tikt, zolang het relatief OK is afgeregeld. Sterker nog: ik heb liever uurwerken die door elke horlogemaker zijn te servicen dan in-house uuwerken die dan qua prestige hoger liggen, maar veel meer gedoe met zich meebrengen.

Ontwerp moet ook kloppen. Een bestaand horloge namaken en daar dan een andere merknaam op kleven: ik vind dat persoonlijk al geen homage meer, maar een kopie. Dus als een merk te veel van dat doet, dan haak ik ook al af. Ergens inspiratie halen (zeker bij modellen die al sinds jaar en dag niet meer gemaakt worden) kan uiteraard wel.

Verhaal is ook wel belangrijk. Historie niet, want die heb je als nieuw merk niet. Wel moet je het goed in de markt zetten. Lorier doet dat bijvoorbeeld heel goed, vind ik, met hun mooie foto’s, vintage affiches en referenties naar waar ze inspiratie hebben gehaald, al vind ik wel dat die wat van hun pluimen zijn verloren sinds die overname.

Het logo en de naam van Lorier vind ik persoonlijk ook wel te pruimen, dus dat is dan (in combinatie met hun horloges die bij mijn weten geen rechtstreekse homages zijn) samen met de marketing wel een hit, vind ik. Als ik naar die website ga, dan ben ik ‘mee’ in het verhaal.

Islander, daarentegen, daar zit voor mij niks achter. Het zijn ongetwijfeld enorm goede horloges voor het geld en ik heb veel respect voor de man achter het horloge, maar als ik naar die website ga, dan voel ik niks. Ik vind de naam ook niks, en het logo al helemaal niet.

Dus om maar te zeggen: horloges zijn, voor mij, vooral ‘een gevoel’, dus is er zeker nog ruimte voor nieuwe merken, maar je moet het goed in de markt zetten. Niet zomaar horloges droppen zonder boe of ba. Hoe goed ze technisch gezien ook zijn, ik ga dan niet snel overtuigd zijn als er niks achter zit.

3 likes

Ik heb het er net over met de verkoopster.
Dat is toevallig :slightly_smiling_face:

6 likes

Van alle onbelangrijke zaken die een merk aantrekkelijk maken is voor mij historie of op zijn minst een goed verhaal het minst onbelangrijk.
Dus een nieuw merk staat bij mij al met 1-0 achter.
Met het huidige aanbod van horloges is het erg moeilijk om met iets nieuws of opvallends te komen (in ieder geval binnen het voor mij betaalbare segment) wat genoeg zou zijn om het gebrek aan historie op te heffen.
Ik vind dat de horloges van Mr Jones daar het dichtst bij in de buurt komen.

2 likes

Wil je nou een horloge maken wat volgens marktonderzoek aftrek gaat vinden, of heb je een eigen visie?

Ik kan je vragen wel gaan beantwoorden, maar als iemand met een aanlokkelijke visie een horloge maakt waarvan ik nog niet wist dat ik het wilde hebben koop ik er eentje.

Saffier is een must.

3 likes

Ontwerp, eigenheid en kwaliteit zijn belangrijk. Saffierglas ook. En dan nog de prijs.

NH35 is een beetje een deal breaker voor mij, want vrij dik uurwerk. Voorkeur bij een micro gaat uit naar miyota 9 serie.

Als een naam en/of logo knudde is, is dat ook een deal breaker voor mij

1 like

Bedankt voor alle scherpe en eerlijke reacties! Het is enorm waardevol om te lezen hoe kritisch, maar ook ruimdenkend deze community naar nieuwkomers kijkt. Het roept bij mij een interessante, hypothetische vervolgvraag op over de harde realiteit van het opzetten van een horlogemerk.

Stel dat een nieuwkomer de volgende transparante route zou bewandelen:

De ODM-route als springplank: Een starter heeft zelden het enorme kapitaal om direct met volledig eigen kasten en ontwerpers te werken. Stel dat zo’n merk de eerste stap noodgedwongen zet via ODM (Original Design Manufacturer) om de merknaam, het logo en de uitstraling bekend te maken en kapitaal op te bouwen.

Geen concessies aan de basis: Binnen die ODM-route wordt wél gekozen voor de best mogelijke specificaties. Een strakke buitenafwerking, saffierglas en een betrouwbaar, makkelijk door elke horlogemaker te servicen uurwerk zijn een harde eis.

Een 100% eerlijk verhaal: Er wordt nul komma nul ‘heritage’ verzonnen. Het verhaal is simpelweg de eerlijke, transparante reis van een ondernemer die een merk vanaf de grond probeert op te bouwen.

De stip op de horizon: Het doel van de instapmodellen is tractie krijgen. Zodra de financiële ruimte er is, is de visie om eigen designers in te schakelen, 100% unieke ontwerpen te realiseren en organisch door te groeien van entry-level naar het echte luxesegment.

Zouden jullie als liefhebbers respect kunnen opbrengen voor zo’n transparant groeipad en de eerste horloges een kans geven? Of is de ODM-stempel bij de lancering (hoe eerlijk de intenties en hoe goed de specs ook zijn) in de huidige markt dodelijk voor de latere ambities om serieus genomen te worden in het hogere segment?

wat er onder de “motorkap” zit heeft me nooit geïnteresseerd, enkel dat het goed afgeregeld moet zijn.
enkel daarom mag ik wel zeggen dat ik fan ben van eco-drive en qaurtz uurwerken (heb ik ook enigen :slightly_smiling_face:)
natuurlijk heb ik ook mechanische uurwerken.
maar de vorm v/d kast, plaat en wijzers hebben mijn voorkeur (interesse)
dus moest er toch een nieuw merk op de markt komen is dat de criteria waar ik naar zal kijken

1 like

Wat is je onderscheidend vermogen dan? Lijkt me dan weer een dertien in een dozijn model te worden.

1 like

Vaak haak ik af op het logo of de naam, of beiden: dat kinderachtige font van Swiss Watch Company bv, of het nietszeggende geheel van Islander (naam en logo), of het totaal uit de lucht gegrepen “Hoglünd and Sons” (de man is kinderloos).

Verder zijn er nog altijd nieuwe namen bij gekomen, Angelier en Brunmontagne op het forum en de collectie van bijvoorbeeld Vaer vind ik erg tof.

Maar minstens zo belangrijk is prijs-kwaliteit. Als je bijvoorbeeld de generieke assemblage ziet van Maas horloges tegen een bijzondere prijsstelling, dan sla ik ze ook over.

4 likes

Ik sta qua nieuwe merken best praktisch ingesteld. Geef mij een goeie drie wijzer horloge, geen datum, saffierglas, tussen 36 en 40 mm, betrouwbaar automaat uurwerk, 100m waterdichtheid en solide band met een goeie sluiting en ik sta voor open. Vrij vertaald: ik zoek nog een goeie prijstechnisch alternatief voor een OP. Heritage doet mij vrij weinig. Dat kan nog met de tijd komen bij een nieuw merk.

1 like

The Nilla uit Manila bedoelde hoe je jezelf differentieert vs andere (kleine) horlogemakers en -merken, niet wat je startkapitaal is

3 likes

Denk het wel :thinking:

1 like

Is niet van mij maar wel iemand die deze vragen aan mij heeft gesteld. Ik gaf hem advies van ik zit een horloge forum ik vraag even hier naar informatie en hoe echte liefhebbers er in zitten.

Dat is inderdaad de spijker op zijn kop van The Nilla uit Manila. In een zee van microbrands is onderscheidend vermogen het allerbelangrijkste.

Als we die hypothetische route nemen, zou het onderscheid volgens mij juist níét moeten zitten in wéér een nieuw designfoefje, maar in de manier waarop het merk zich opstelt. Ik zie daarvoor drie manieren om op te vallen:

1. Radicale transparantie (geen marketing-onzin) Veel merken roepen “cutting out the middleman” of verzinnen een obscure heritage uit 1920. Wat als een merk gewoon 100% eerlijk is? “We starten met ODM-kasten om kapitaal en naamsbekendheid op te bouwen, met als keihard doel om over X jaar volledig eigen kasten te ontwikkelen.” Je verkoopt dan geen illusie, maar een eerlijke reis waar de vroege kopers letterlijk aan meebouwen.

2. Extreme curatie en specificaties ODM betekent vaak dat je deels vastzit aan bestaande kasten, maar de kunst zit hem dan in de afwerking. Het feilloos samenstellen van de best mogelijke wijzerplaat, premium wijzers, strakke brushing/polishing, saffier en een werkpaard-uurwerk. Het mag absoluut niet voelen als een goedkoop ‘plakmerk’, maar moet door die extreme curatie qua feel direct boven zijn prijsklasse presteren.

3. De gunfactor opbouwen In plaats van je direct te profileren als een gevestigd luxehuis, maak je de community onderdeel van je groei. De mensen die de eerste generatie kopen, financieren feitelijk de stap naar de unieke in-house designs van de toekomst. Dat wekt volgens mij veel meer sympathie op dan het zoveelste merk dat uit de lucht komt vallen.

Ik ben heel benieuwd: zou zo’n eerlijk verhaal en sterke bang-for-buck voor jullie voldoende onderscheidend zijn om ze een kans te geven, of blijft het dan voor velen toch steken op het feit dat de kast (nog) geen 100% eigen design is?

Met het vertrek van Van Dam Watches is er weer ruimte lijkt me? HODLER trekt nu mijn aandacht.

4 likes

Hela hola. Wat bedoel je? Is het gedaan met de trots van de Nederlandse horlogerie en de reklamefilmpjes naast een Lamborghini?

Verder ruikt het hier hard naar vrijdagnamiddag ChatGPT copypaste werk om uit TL-1 te raken.

7 likes