Beste forumleden,
Met de explosie aan nieuwe microbrands de afgelopen jaren vroeg ik me iets af wat me de laatste tijd bezighoudt. Is de markt inmiddels volledig verzadigd, of is er altijd nog wel ruimte voor een nieuw merk, mits ze het écht goed aanpakken?
Ik ben heel benieuwd hoe streng jullie als liefhebbers tegenwoordig naar nieuwkomers kijken, en dan met name op de volgende vlakken:
-
Design & Branding: Wat trekt jullie over de streep om een onbekende naam een kans te geven? Moet het een compleet eigen ontwerptaal zijn, of is een extreem goed uitgevoerde variant op een bekende stijl (zoals een duiker of field watch) genoeg? En hoe belangrijk is een sterk logo en het ‘verhaal’ (de branding) achter het merk voor jullie?
-
Materiaalkeuze & Uurwerk: Waar ligt tegenwoordig de absolute ondergrens voor een horloge dat serieus genomen wil worden? Is 316L staal en saffierglas inmiddels de minimale standaard? En haken jullie af bij wéér een model met een standaard Seiko NH35-uurwerk, of is dat prima zolang het horloge goed is afgeregeld? Of verwachten jullie tegenwoordig minimaal een high-beat Miyota 9000-serie of een Zwitserse Sellita?
-
Prijs-kwaliteitverhouding (Bang for buck): Misschien wel het allerbelangrijkste: een nieuw merk heeft geen honderd jaar ‘heritage’ en zal zich dus moeten bewijzen op prijs-kwaliteit. Welk prijspunt vinden jullie het meest logisch voor een nieuw initiatief, en wat móét daar qua afwerking en bouwkwaliteit dan absoluut tegenover staan?
Wat zijn voor jullie de absolute ‘must-haves’ en de keiharde afknappers als jullie een nieuw merk voorbij zien komen? Ik ben heel benieuwd naar jullie visie op de huidige markt!