…en is het eigenlijk nog de moeite waard?
In 1998 heb ik een Citizen eco drive analoog horloge cadeau gekregen van mijn vrouwtje en derhalve heeft het horloge best emotionele waarde.
Maar eens zal het klokje op zijn.
Wat is er aan de hand?
Nadat het horloge in 2011 na zo’n 13 jaar hard werken stopte met tikken zodra het licht wat minder werd, ben ik terug naar de zaak gegaan waar het horloge gekocht was. Diagnose: Het horloge zou worden voorzien van een nieuwe accu omdat de originele “op” was.
Na de eerste inspectie kreeg ik te horen dat de diagnose juist was maar dat het accuutje niet meer geleverd kon worden.
Er kon wel een andere accu geplaatst worden maar dan moest het E-block vervangen worden(passend voor de nieuwe accu-cel).
Kosten €80,-
Ik heb niet lang getwijfeld en toestemming gegeven om het horloge weer lopend te maken.
Dat heeft het ook van november 2011 tot najaar 2017 gedaan. Toen liep het plotseling 10 minuten achter.
Ik heb toen ook een topic aan dit horloge besteed. Tip: Ik zou het horloge 1 uur in de oven leggen met een temperatuur van 50 graden Celsius. Heb ik gedaan!
Probleem is: Zodra het horloge op een plek ligt waar het veel kan afkoelen, gaat het achterlopen. Niet stilstaan want dan zou ik dit aan de wijze van voortbewegen van de secondewijzer moeten zien.
Ligt het horloge op een warmer plekje of draag ik het om de pols(doe ik dus 's nachts) dan blijft het prima lopen.
Weet iemand van jullie wat hier precies aan de hand is?
Is dit op enige wijze op te lossen en is dat dan nog wel rendabel te noemen?
Het lijkt me dat het mechanische deel van het horloge aan nieuwe olie toe is. Ingedroogde olie zorgt voor meer weerstand = langzamer lopen. Heb ik met een Seiko chrono ook gehad.
De vloeibaarheid van olie wordt beïnvloed door de temperatuur. Met de jaren wordt de olie minder en minder vloeibaar, tot ze op een punt gekomen is waarbij ze bij lichaamstemperatuur wel nog net vloeibaar genoeg is en bij een koudere temperatuur niet meer.
Is perfect logisch en kan dus best de oorzaak van je probleem zijn.
Ik heb de afgelopen tijd 2 keer een horloge gehad dat plots stilstond (quartz).
Heb de kast opengemaakt en er aan de achterzijde een klein druppeltje zeer dunne olie in gedaan. ( zat bij een tondeuse en was zo vloeibaar als water.) De olie heb ik in het midden van het horloge gedaan waar de wijzers ongeveer zitten en waar je radartjes ziet zitten. terwijl ik de druppel erop deed kroon in volledig uiterste stand en DRAAIEN…Beide lopen tot op heden perfect op tijd.
tip: Maak een paperclip ‘lang’ en doe daar de olie op. restanten goed schoonmaken.
Zo dacht ik er ook over toen. Het mooie is dat de horloges die je veel aandacht geeft ook uiteindelijk je favoriete horloges worden. Dit horloge is voor jou belangrijk, dus redden als het kan. Iets is niet zomaar ‘dood’
Als je foto’s nodig hebt of ander info, laat even weten!
Een Eco-drive is toch een vorm van quartz-technologie? Ongeacht de energievoorziening (batterij, kinetic, solar) is het een stappenmotortje dat de wijzers doet bewegen. Ingedroogde olie zal aan de frequentie daarvan niets veranderen, het zal alleen meer stroom kosten.
Ik denk eerder dat het kristal of uitlezing daarvan niet meer goed functioneert…