Is je duurste ook automatisch je fijnste?

Wij, Gijsbertjan…

1 like

Weinig last van muggen met zulk weer?

1 like

Niet vanzelfsprekend. In het begin ‘durfde’ ik de DateJust nauwelijks te dragen. De een-na-duurste horloge kostte volgens mij iets van € 700,- en die erna nog geen € 200,-.

Ik moest even aan het idee wennen om met zoveel om de pols te lopen. Maar nu heb ik hem praktisch dagelijks om en is het een goede investering gebleken. (Heb nog geen andere horloge aangeschaft).

1 like

Inderdaad :wink:

Voor mij is het deze, niet de duurste maar wel 10 jaar van gedroomd en uiteindelijk in mijn bezit :wink:

9 likes

In het begin wisselde ik nog af ,als ik naar mijn werk ging droeg ik een goedkoop klokje .
Nu ik mijn Squale heb betrap ik mezelf erop dat ik eigenlijk alleen nog maar de 1521 draag ,gewoon omdat deze zo comfortabel is. Geen kroon die op de rug van mijn hand drukt en de gebogen lugs maken het dragen heerlijk . En ja dit is mijn duurste .

3 likes

Moeilijke vraag. Het begint met de definitie van fijnste. Ik neem aan dat het in deze context als “beste” wordt bedoeld.

Is duurder altijd beter? Vanzelfsprekend niet. Maar uit puur economisch perspectief gezien, zijn “goedkopere” horloges meer standaard, dertien-in-een-dozijn omdat ze simpelweg in een grote oplage worden geproduceerd en het is moeilijk om zich in een lagere prijscategorie te differentiëren. De horloges die al over iets meer toeters en bellers beschikken, tikken al gauw tegen de duizend euro aan of meer omdat zaken zoals betere texturen op een wijzerplaat of betere afwerking van de kast geld kosten.

Als ik puur naar mijn eigen collectie kijk, zitten de verfijndheden toch meestal in de duurdere exemplaren zoals de Zaratsu-afwerking van de Grand Seiko’s, het duizelingwekkende co-axial movement van de Speedmaster DSotM of de fijne kneepjes van de perpetual calendar in de PP 3940. Ik kan evenzeer genieten van mijn Orient met geblauwde wijzers (geverfd uiteraard), guilloche patroon van de wijzerplaat en driedimensionaal uiterlijk. Ik vind dit bijvoorbeeld mooier dan de Rolex Submariner die ik had (en daarom ook wegdeed).

Maar over het algemeen draag ik de duurdere exemplaren meer dan de goedkopere, niet omwille van het prijskaartje, maar wel omdat de duurdere horloges me meer aanspreken (getuige het geld dat ik er voor heb betaald).

3 likes

Geld, plezier en spullen. Hier is zelden een logisch verband in te zien. De mooiste dingen zijn gratis en waarde en geld zijn vaak het tegenovergestelde van elkaar. Dromen, illusies en wensen zijn vaak niet wat ze zijn, wat je denkt dat het is en wat je echt wilt .
Tja, ik kan zo een horloge kopen van 10000€ wil ik dit, wat voel ik er bij en wil ik dit eigenlijk wel echt?
Bezit van de zaak en einde vermaak? Ik heb al een paar keer bij een 911 gestaan uit mijn geboorte jaar, bij de seadweller winkel mijn gevoel en emotie getriggert. En ja je kan er ook een jaar de wereld van rond gaan, of een paar jaar vakantie van nemen en gaan vissen in het lokale kanaal. Maar Waar word je echt gelukkig van? Dat is belangrijk! Nu doe ik andere dingen en bedenk mij dat kunnen geweldig is en willen minder bevredigend voeld.
Nu ik op mijn oude Seiko kijk zie ik dat slaap nu wel het meest waarde vol voor mij is.

5 likes

Ik merk dat ik zo goed als evenveel geniet van m’n MkII als van de step dial Speedy… en dat terwijl de ene 3 keer zoveel heeft gekost als de andere…

De prijs vind ik niet zo van belang.

Het gaat me voornamelijk om hoe het horloge draagt, of het kwalitatief goed is, hoe het er uit ziet en omdat ik eigenlijk alleen van vintage houd, zit de voldoening voor een groot deel in het gevonden hebben van dat ene speciale exemplaar.

1 like

Prijs is niet van belang. Is zoverre, geen enkel van mijn horloges kosten meer dan mijn gevoel voor horloges of voor het betreffende ecemplaar toe laat.

De duurste is absoluut mijn favo en draag ik met de meeste trots, de op 1na duurste is de allerfijnste om de pols.

De goedkoopste heeft de meeste draagtijd (werk) en zit prima. Niet naar hoeven omkijken, gewoon doen, krassen,dutsen of wat dan ook maken bij deze niet uit en dat draagt toch ook wel lekker!

Ondanks m’n mooie Oris en Tissot chrono, die me aardig wat meer hebben gekost, draag ik deze 40-jarige Omega Quartz nu eigenlijk het vaakst. Vanmorgen heb ik een nieuwe sluiting gezet op de voor dit horloge nogal robuuste (Omega) band en dat draagt riant. De band blijft hiermee langer mooi. Deze oude Omega heeft op dit moment, ondanks z’n veertig jaar, nog geen jaar gelopen en gaat (hoop ik😀) nog vele jaren mee. Sinds ik hem draag, vanaf december vorig jaar, kan ik nog geen seconde afwijking ontdekken!

22 likes

Prachtig Hans! Zo’n horloge als dagelijks horloge te mogen dragen is toch een waar feest! :ok_hand::slightly_smiling_face:

1 like

Heel erg mooi Hans!

1 like

Dank je wel Harry, daar heb je gelijk aan! Het is prachtig om zo van onze horloges te genieten en zo af toe bijvoorbeeld eens een Oris of zo om te kunnen doen! We hebben een mooie hobby!

2 likes

Dank je wel Jaco!

1 like