Is nieuwe Citizen eco drive nog tot leven te wekken?

Goedemiddag, ik heb vanmiddag mezelf getrakteerd op een nieuwe Citizen CB0190, een horloge met eco drive en radio gestuurd mechanisme. Nu was het echter zo dood als een pier. Dus het klokje ligt al de hele middag onder een lamp, maar ik zie nog steeds geen teken van leven. Moet ie werkelijk 24 uur worden opgeladen voordat er enige beweging in de wijzers komt? Ook bij het draaien van de kroon geen reactie… Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank,
Ivard

1 like

Geen ervaring mee, maar ik las dat het ca. 2,5 uur duurt als je 'm met een TL lamp van 30 Watt op 20 centimeter afstand oplaadt.

Ja kan heel lang duren!!

Gaat vanzelf lopen

Dure hobby met de huidige stroomtarieven.

3 likes

Nou, dan maar vertrouwen erin houden. Dank!

Onder een lamp zal de capacitor/accu nooit volledig vol geladen worden. Daar is zonlicht voor nodig.

Zit er nog een reset mogelijkheid op? Ik heb een Citizen die pas gaat lopen als je de knoppen indrukt, kroon uittrekken en weer terug duwen, knoppen loslaten. (Als ie heel erg leeg is geweest)

1 like

Ik ben nu in Denemarken. Weinig zon hier.

1 like

Geen idee, er zitten van die knoppen op die je met een tandenstoker moet indrukken. Ik kan t proberen…

4 likes

Als je het horloge gewoon op de vensterbank legt, is het licht gewoon gratis :slight_smile:

2 likes

Heb je al geprobeerd het een “horloge” te noemen in plaats van “klokje”? Misschien helpt dat.

7 likes

Is dit muggezifterij of muggeNzifterij? :crazy_face:

5 likes

Kon het niet laten :joy:

Ik heb mijn Autozilla destijds twee dagen op de reeds genoemde vensterbank gelegd ‘et voila’…

Ik had het woord horloge al een keer gebruikt. Dan vind ik het mooier om een synoniem op te schrijven dan hetzelfde woord. Maar kennelijk ligt dat gevoelig… :relieved:

1 like

Deze gaat automatisch weer uit winterslaap komen denk ik. Eerst gaat de secondenwijzer om de twee seconden bewegen, en wanneer voldoende opgeladen gewoon elke seconde tikken.

Rekening houdend met deze tabel en een inschatting van een bijna helemaal lege batterij, dan wordt het rond deze tijd voor de optimisten een hele week vensterbank met alle zon die je kan hebben voor het uurwerk goed op gang komt.

2 likes

Het is te hopen dat zo’n diepe ontlading geen gevolgen heeft voor capaciteit van de accu.

1 like

Dat hoop ik ook, anders garantie, hij is splinternieuw…