Is rechts dragen wel goed voor je horloge?

Dat maak jij er van. Gelukkig kan ik als autonoom mens zelf bepalen wat ik doe.

1 like

COSC word toch in meerdere standen gemeten, dus als je horloge COSC is zou dit betekenen dat het niets uitmaakt.

2 likes

Ik ben zowel linkshandig als dragend.

Ik heb wel eens begrepen dat rechtshandige mensen hun horloges links dragen om te voorkomen dat het horloge de dominante hand niet belemmert en het horloge kan beschadigen, zoals met schrijven, muisbewegingen, maar ook alle andere handelingen met de dominante hand. Linkshandigen schijnen dat dan weer andersom te doen, behalve ik en zoveel anderen.

1 like

Wie is men? En waar zegt die men dat?

Volgens mij zijn al dit soort “grootmoeders wijsheden” gebaseerd op een plaatje van één blaadje dat ooit bij een specifiek uurwerk werd meegegeven, lang geleden.
Dat zal voor die uurwerken vast ook wel ongeveer kloppen. Maar of dat ook voor andere uurwerken zo werkt? Zeker de moderne uurwerken die in allerlei posities gecorrigeerd worden? Er zal ongetwijfeld verschil in verschillende posities zitten qua afwijking. Maar hoe groot zijn die verschillen en in welke positie is die plus/min/nagenoeg nul? Dat zal per uurwerk verschillen.

1 like

De post die je linkt bevestigd precies wat ik zei:

Waarom zou de kroon naar beneden gelegd moeten worden (bij elke horloge)? :man_shrugging:

1 like

Ook ik heb me gebogen over " dit" probleem.
Nav -en+ situaties heb ik de app “accuraty meter” geinstalleerd…
Na verschillende dagen stel ik vast dat positie plat het meest correct is.
Ik leg een brillendoekje tussen metalen band en glasbodem. (geen krassen).
Voor de rest moet je een uurwerk gewoon dragen…gewoon.
Vermijd kloppen en trillen.(vb motorrijden) alhoewel dat geen invloed zou mogen hebben…
Nu niet denken dat ik het weet he…ik heb het vastgesteld met “accuraty meter”.

Een horloge hoort om je minst dominante pols. Ben je links dan rechts ben je rechts dan links. Het is een broodje aap dat een horloge links hoort.
Maar ik denk dat je dat stiekem wel weet :slight_smile:

Dat sommige posities

Betekent niet dat het een indicatie is dat

als de afwijking groter is.

We zitten op HF.
Mensen hier zijn geobsedeerd door horloges. Ze moeten zo nauwkeurig mogelijk zijn, zijn zelfs appjes voor om het bij te houden.
Veel nauwkeuriger kwarts horloges zijn echter weer minderwaardig.

Logica :joy:

8 likes

Precies dat :sweat_smile:

Welkom in de wondere wereld.

Een horloge leg ik alleen op de kroon om zoveel mogelijk krasjes op de andere zijde te voorkomen.

:beers:

Hij heeft wel een beetje gelijk.

Immers de kroon en pushers zitten van oudsher aan der rechterzijde om met de rechterhand te bedienen.

De meeste mensen zijn ook rechts, vandaar dat het polshorloge als eerste op die wijze is ontworpen. :+1:

Lastig bedienen zo een chronograaf op de rechterpols.

Geen probleem hoor.

1 like

Ik ben rechtshandig en droeg horloges vroeger links. Tegenwoordig draag ik het horloge rechts (al heel lang trouwens). Bij een aantal horloges drukte de kroon op/in mijn hand, dus ben rechts gaan dragen.
Nooit een probleem gehad met het lopen van het uurwerk.

1 like

Links of rechts dragen maakt op zich voor een horloge niets uit; als je rechts bent zou ik hem links dragen omdat het dan minder te verduren krijgt.

Het op de kroon leggen is alleen om beschadiging van de zijkant van de kast te voorkomen. Dat de kroon beschadigd is minder erg omdat deze bij een servicebeurt meestal vervangen wordt.

1 like

Ik legde tijdens een passessie een horloge op de kroon en de juwelier werd bijna gek. Dat was zo slecht zei ze…

Er zijn merken waarbij de kroon niet vervangen hoeft te worden zoals dat wel bij de Speedmaster is (rubber in de kroon is erg arbeidsintensief/onmogelijk te vervangen. Krassen op de andere zijkant zijn dan makkelijker op te lossen dan krassen op de kroon.

Gewoon dragen, niet teveel pamperen en over het algemeen kunnen die dingen meer hebben dan je denkt. En kunnen ze dit niet dan zijn het slechte horloges.