Issued militaire horloges topic

hahah snap ik. Dit is blijvertje voor mij. Sterker nog, ik ben alweer op jacht naar meer military issued horloges.

Dit is mijn Vixa Type 20 voor de Franse Luchtmacht:

P1182252 by Eddy C., on Flickr

P1182258 by Eddy C., on Flickr

Uitgegeven in 1954. Het interessante is dat de servicehistorie tijdens de dienstjaren op het achterdeksel aangebracht is. De garantie op de laatst uitgevoerde service verliep in 1982 (deze staat rechts verticaal). Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat dit horloge in zijn ruim 25 dienstjaren daadwerkelijk wel eens gebruikt is. :relaxed:

21 likes

Mooi verhaal en het horloge ziet er nog super uit.

1 like

Sterker nog. Dat het horloge een NSN heeft zegt dat het besteld kan worden bij de leverancier. Wil nog niet zeggen dat het in een militair magazijn heeft gelegen.

Mijn Precista is rechtstreeks aan een particulier geleverd ondanks het nummer.

Even het stock-plaatje van Eddie:

3 likes

Maar jouw Precista is dan ook geen door het leger besteld horloge. Eddie heeft alleen een nsn aangevraagd omdat hij dat wel mooi vond op zijn reissue/hommage.

1 like

8 likes

Ik heb een Marathon Navigator met inmiddels heel zwakke tritium buisjes.

12 likes

Klopt. Dat is nu juist het punt: de aanwezigheid van een NSN zegt niets zegt over over ‘issued’ of niet. Het zegt zelfs niet dat het besteld is door een militaire eenheid.

Voor Britse issued horloges zou ik ook letten op de aanwezigheid van de broad arrow.

1 like

Oh zo. Dat klopt natuurlijk. Andersom blijft wel overeind dat je bij issued horloges informatie over leeftijd, legeronderdeel etc kunt aflezen.

http://www.nsn-now.com/Indexing/ViewDetail.aspx?QString=6645998910585

Het zegt alleen dat het een NSN van een horloge is. Het NSN refereert aan een fabrikant van het onderdeel: http://www.nsn-now.com/detail/cageinfo.aspx?parameter=KD1H6

Wil totaal niets zeggen over militair gebruik of bezit.

Dit is dan wel weer een echte :wink:


7 likes

Ja, maar die heeft ook geen dienst gedaan. Wel een mooi horloge, zo één wel ik er ook nog een keer. :wink:

Dat zeg ik dus.

Ruilen voor een Tissot chrono…?
Nee hoor haha :slight_smile:

1 like

Over issued horloges heeft Konrad Knirim twee geweldige boeken geschreven, prijzig maar wel heel goed…

2 likes

Mooi, mooi, weer een excuus om mijn Omega RAF 1953 (referentie CK-2771) op het forum te gooien!

15 likes

En nog even een inhoudelijke reactie. Military issued horloges is tegenwoordig meer een marketing dingetje dan dat ze werkelijk uitgeleverd en gedragen worden door militairen. Die jongens dragen tegenwoordig allemaal zelf gekochte G-shocks volgens mij.

Omega gaf in het recente verleden zelfs bijna gratis Omega Planet Ocean’s weg aan leden van de Britse SAS. Speciaal met zwart Omega logo, embleem op de caseback en inscriptie op de zijkant. Als je een echte tegenkomt voor onder de 25.000 USD is het een koopje…Maar oh wat zijn ze mooi en cool:

13 likes

Zo’n mooie klok, zo’n mooie foto’s, en dan toch de bezel niet op 0 zetten…

8 likes

Deze is moddervet!

1 like

Correct. Tenminste, bij de infanterie althans.

1 like