Issued militaire horloges topic

Je weet dat deze niet issued zijn? In ieder geval niet in Nederland :slight_smile:

Nog meer Adanac of Benrus fans ?
Benrus komt ook met een Type-2 reissue en dat lijkt mij wel wat maar dan moeten deze helaas wel plaats maken … 1986 en 1988 - beide omgebouwd naar automaat eta 2892 dus geen quartz meer :heart_eyes:

4 likes

Eindelijk de RAF Gen 1 weer terug van service :+1:

17 likes

Die ziet er weer goed uit :+1:

1 like

Mooi :ok_hand:

1 like

In het Certina Only draadje had ik dit horloge al gepost, met het verhaal dat het uit de nalatenschap van een vriend van de (schoon)familie in Hongarije kwam.

Onze kennis is van 1951 t/m 1981 straaljagerpiloot bij de Hongaarse luchtmacht geweest, waar dit horloge (gedateerd op 1968) gedragen werd. (Jawel, hij ging op zijn 50e met pensioen, en heeft daar meer dan 40 jaar van kunnen genieten.

Ik heb inmiddels het bandje vervangen door een zwart leren bandje (geen origineel vintage), wat iets meer de originele look geeft.

Het gaat om een Certina Argonaut Chrono 8401 001 handopwinder met een Valjoux 23 uurwerk. Het werd toen gedragen door de Hongaarse Luchtmacht, al heb ik daar niet heel veel meer over kunnen vinden.

Ik draag 'm nu al een week of 4 continu. Vond het wel leuk om 'm ook hier te posten.

24 likes

Dat is zeker leuk om te zien :+1: Mooi horloge is het sowieso en een super verhaal erbij.

Staan er nog nummers of code op de achterkant die iets zeggen over inkoop/jaartal van hun luchtmacht ? Zo niet dan heeft hij het waarschijnlijk zelf gekocht.

1 like

Er staat 8401 001 en een 7-cijferig serienr op. Dat dateert het horloge op 1968.

Op deze site staat ‘As worn by the Hungarian air force’. Het kan zijn dat ze ‘m zelf moesten kopen, ik kan het hem helaas niet meer vragen. Maar het was blijkbaar wel de standaard daar toen.

1 like

Hwg zal in ieder geval geen NSN nummer zijn geweest maar dezelfde vraag kwam ook bij mij op :wink:

2 likes

Alleen van Angelus is er volgens mij documentatie over horloges gebruikt door het Hongaarse leger,
Angelus

maar dat doet niets af aan jouw verhaal uit de eerste hand. Dus geniet ervan en zorg er goed voor, voor de volgende generatie !

1 like

7 likes

Dat is ook wel een erg mooi horloge. Helaas hebben we die niet ook in de nalatenschap gevonden, maar ben al erg blij met de Certina.

1 like

Op verzoek van @PaulRush hierbij wat plaatjes van 2 pre-WWW issued horloges, zgn. ATP’s (Army Trade Pattern, sommigen zeggen Army Time Piece).

Recente CWC GS2000 ter vergelijking.

Beiden hebben een diameter van 32mm maar de Moeris heeft een grotere wijzerplaat dan de Record. Die laatste kan in twijfel worden getrokken qua echtheid, de wijzerplaat is vrijwel zeker een Mumbay Jewel hercreatie. Maar de binnenzijde van de deksel en het uurwerk zelf zijn dan wel weer ok.
Lugs zijn bij beide ca. 17,8 mm breed.

Dit zijn de voorlopers van de latere WWW’s die over het algemeen ook groter zijn.

7 likes

@Galf, Theo, prachtige horloges. Pre-www zelfs. Deze draag je werkelijk bij re-enactments? Ze lopen ook nog? Lastig om onderhoud te (laten) doen?
Gefeliciteerd met deze mooie en bijzondere set :+1:.

1 like

Bij de Record zitten de wijzers niet op de goede hoogte, de urenwijzer loopt klem onder de secondewijzer dus die gebruik ik niet. De Moeris doet het behoorlijk goed, ik heb alleen gemerkt dat bij een stukje marcheren met bedekte mouw, het glaasje beslaat. Waterdichtheid van een steunkous dus en zonde om aan zweet bloot te stellen. Ter vervanging heb ik nog een onopvallend Velona horloge uit de jaren '50 maar prima voor uitbeelding.
Daarom is die Baltany zo’n gaaf ding, de juiste afmetingen en waterdicht!
Overigens staat het veldwerk voor mij al een paar jaar op een laag pitje. Boven de 50, adhd-stuiterbal om bezig te houden en vice versa, drukke baan…

Qua onderhoud wordt het alleen lastig als onderdelen vervangen moeten worden denk ik. Een standaard smeerbeurt zou ik bijna zelf nog kunnen doen.

1 like

:rofl: :point_up_2:

Als die ooit het pand verlaat, kun je weer los, hoop ik voor je.

1 like

Hehe, dan zou ik idd tijd moeten krijgen om weer in die wollen pakken te kunnen gaan passen. Dat is inmiddels ook een heikel punt :thinking:

1 like

12 likes

Met de H van Heer?

1 like