Klopt, dat heb ik al vaker gelezen. Erg leuk natuurlijk!
Daarnaast is er ook de Bremont MB-collectie, exclusief aan te schaffen door piloten die aantoonbaar van hun (Martin Baker) schietstoel gebruik hebben gemaakt.
Een collectieve inkoopactie voor of door een bepaalde eenheid is uiteraard wel iets anders dan standaard verstrekking op kosten van het ministerie van defensie, zoals de ruim 11.000 exemplaren van de Seiko 7A28-7120 uit de jaren 80 of de 15.000 âBUNDâ-Bocciaâs. Daarvan zullen er toch best een aantal als âverlorenâ zijn gemeld door militairen die simpelweg een nieuw/extra exemplaar wildenâŠ
Dit model heeft gestaan op de Gallet world website maar ik denk niet dat hij officieel is uitgegeven aan Defensie, de naam van de operatie was nog geheim neem ik aan.
Nog een oude favoriet van mij, Tutima military Commando met lemania centraal seconde en minuten wijzers. Afgeleid van de eerder ZUZ versie en en 7G versnelling bestendig en top afleesbaar. Helaas te dik voor mijn draagcomfort, echt een blok op de pols, dus met veel verdriet weer moeten laten gaan.
Daaruit blijkt dat het inderdaad een neppers zou zijn. Alleen de versie met de sterren eronder is de echte inderdaad. Dit zou een versie zijn waarvan de tekst Marathon vervangen zou zijn door Desert storm. Dit icm met de kroon die te groot is, hoort samen te vallen met de crown guards.
Verhaal van die versie met de sterren zou zijn dat deze aangeboden was aan defensie voordat de operatie naam bekend was. Dat zou ook de reden zijn geweest dat defensie hem afgekeurd had. Kennelijk zat hoge pief bij Gallet aardig in het wereldje dat hij dit al wist.
Los van of dat verhaal waar is, kan me niet voorstellen dat er ooit een leger is die hun manschappen horloges meegeven waarop de naam van de lopende operatie op staat.
Naar wat ik op internet las (en waarvan ik dus niet weet of het echt waar is) zou Gallet 6 prototypes aan het Amerikaanse leger hebben geleverd met de naam desert storm er op. De VS verwierpen die en kozen voor de naam Marathon (wat al een heel oude handelsnaam van Gallet was). Over de reden van het verwerpen bestaan verschillende versies. Van de 6 prototypes zouden er 5 bekend zijn. Zeer zeldzaam en kostbaar, want door verzamelaars gewild. De kans dat je een echte hebt zal niet erg groot zijn. De kans dat er een homage in grotere oplage aan is uitgebracht, of mogelijk een reissue door Marathon zelf (ik ben verder niet goed thuis in het merk) lijkt me gezien de vraag wel groot.
Denk je net voor het eerst in military issued watches te stappen, kom je een stuk schrijven tegen waarin de Korean special forces in 1985 een Doxa Sub300t droegen. Mijn 1200t reissue ervan is mijn meest geliefde horloge in mijn verzameling,
Deze is hier zekers op zijn plaats,geproduceerd met feedback van en voor de Belgische air force piloten : de Gavox SQUADRON
âA Pilot Watch that Wins the Warâ
De oprichter die bijzonder gepassioneerd is, werd ook zeer geĂŻnspireerd door zijn grootvader die nog oorlogspiloot is geweest,lid van de legendarische flying tigers.
De klantvriendelijkheid en persoonlijke omgang zijn top level.
Ook andere militaire modellen maken de dienst uit.