Issued militaire horloges topic

19 likes

19 likes

AM= Air ministry, 1939!

17 likes

19 likes

11 likes

18 likes

Bij deze vol trots de NA

Gallet by Marathon Swiss Raid Commando uit 1991.

De Swiss Raid Commando was een jaarlijkse militaire wedstrijd in Zwitserland waarbij o.a. deze uitgegeven werd aan de deelnemende militairen uit verschillende landen

15 likes

Deze Benrus type 2 reissue net binnen

Na de Gallet hierboven even los gegaan op militaire horloges, is voor mij eerste keer in dit genre.
Tijd zal leren wat ik van deze horloges vind.

13 likes

En om de NA trilogie af te maken, de Marathon TSAR

13 likes

Mooie aanwinsten :+1: :+1: :+1:
en lekker van genieten.

1 like

Volgens mij is het andersom, en is het ‘Marathon by Gallet’. Marathon heeft horloges door Gallet in Zwitserland laten fabriceren.

2 likes

21 likes

Hmm dat klinkt inderdaad logisch, thanks voor de correctie!

1 like

1e indruk van de hierboven genoemde 3 x NA, en ja foto is helaas slecht.

De Marathon TSAR (midden) is gewoon wow, wat een présence. Draagt door de verzonken dial kleiner dan de 41 mm. Zit nu nog op de originele nato wat echt cheap aanvoelt. Gelukkig is de originele vanille rubberen strap onderweg.

De Swiss Raid Commando (links) is erg mooi. En plat, hierdoor is de wijzerplaat extra goed zichtbaar onder het licht gebolde plexiglas. Dit valt extra op in vergelijking met de Benrus waar de dial dieper ligt en hierdoor minder zichtbaar is in wat minder verlichte ruimtes. 1 minpunt, die nato is echt verschrikkelijk maar dat ligt aan mij, heb er helemaal niks mee met deze versie, net een verkeerd gestrikte veter. De andere hebben een simpele versie wat de voorkeur heeft als de springbars vast zitten zoals bij beide navigator modellen.

De Benrus type II (rechts) is ook mooi maar wel iets dikker (nog steeds dun tov duik horloges die ik normaal draag) en tevens is het glaasje boller tov de Swiss Raid Commando. Het is vooral in vergelijking met de Swiss Raid Commando dat deze in eerste instantie wat achterblijft qua wow factor. Bijzaak maar de eenvoud van het doosje met de tekst erop spreekt me erg aan trouwens.

7 likes

Vraag, is iemand bekend met deze uitvoering van de Marathon met de tekst Desert storm erop?

Vermoed dat het een Franken is.

7 likes

Ziet er gaaf uit, maar is die echt ‘issued’, dus verstrekt aan een of meer militaire eenheden? Want dat een horloge een NSN- nummer heeft gekregen zegt nog niet zoveel…

1 like

Dankjewel! Ja, verstrekt aan vliegers van de Zwitserse luchtmacht. De Flieger serie van Fortis is ook ontworpen in samenwerking met de Zwitserse luchtmacht. Dus meerdere modellen, bij meerdere squadrons in gebruik. Ook deze triple GMT(DLC op Titanium)met Kenissi based uurwerk

11 likes

Mazzelaars, die Zwitserse luchtmachtpiloten! Daar kan misschien ook meer dan bij veel NAVO-landen…

1 like

Duitse militaire specifiek voor de luchtmacht

11 likes

Het is eigenlijk in de meeste landen zo geregeld, bij de vliegers, dat ze zelf kiezen wat ze dragen. En dat wordt ook vaak georganiseerd door de vliegers zelf, die dan een merk benaderen en dan een badge bestellen. Ze moeten werken met een prettig horloge. Diverse voorbeelden van squadrons wereldwijd die dan een eigen horloge met custommade dial of caseback laten maken. Niet alleen aanvragen bij Fortis, ook Breitling, Tudor enz. Ik ken ook aantal Nederlandse vliegers die dat met Bremont hebben geregeld. En ja je ziet ook heel veel Garmin, dus NAVO maakt daar geen verschil in. Dat defensie meebetaalt is niet echt meer van deze tijd.

3 likes