Graag jullie advies om hoe om te gaan met het volgende: Eind November kocht ik bij een juwelier in Amsterdam een IWC 377714 ( Watch Chronograph Edition “Le Petit Prince”). Nu bijna 2 mnd later werkt de datum aanduiding niet meer, deze verspringt niet meer automatisch, je kan datum nog wel handmatog verstellen. Dit is uiteraard een grote teleurstelling om na 2 mnd hier al mee geconfronteerd te worden. Horloge inmiddels terug gebracht. Horloge zou worden aangeboden bij de importeur ter reparatie, bij nader inzien zie ik dit niet zitten omdat het horloge nauwelijks 2 maanden oud is en meteen een reparatie historie opbouwt! Ik ben ook bang dat na reparatie er allerlei andere complicaties zullen ontstaan. Ik heb de juwelier om een nieuw exemplaar gevraagd. Wat zeer teleurstellend was is dat de juwelier meteen in verdediging schoot en melde dat dit niet mogelijk is door een licht krasje op 1 van de armen…Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord en op advies van een jurist ben ik voornemens om de koop te ontbinden. Mijns insziens is dit onnacceptabel door het het dat het mankement binnen 2 mnd zich voordeed. Het lijkt me dat de juwelier in samenspraak met de importeur zorg moet dragen voor een nieuw exemplaar! Wat is jullie mening over dit geval. Vriendelijke groeten, Le PetitPrince
Het is heel vervelend, maar als dit netjes wordt gerepareerd is er geen probleem toch?
Het mooie aan een mechanisch uurwerk is dat het altijd gerepareerd kan worden, in dit geval onder garantie.
Denk dat je niet zomaar recht hebt op ontbinding, hoe vervelend ook. Dit is volgens mij alleen als het defect meteen (of binnen 48 uur of zo) zich voordoet. En dan nog is ontbinden wel erg zwaar, hooguit zou je volgens de wet dan volgens mij recht hebben op een nieuwe.
Je moet de juwelier volgens mij dan ook de gelegenheid geven om binnen de garantietermijn het horloge te herstellen. Waarschijnlijk niets ernstigs.
Datum/dag toch niet tussen 20.00 uur en 04:00 uur geprobeerd te verstellen he…?
Volgens mij heeft de juwelier het recht om in ieder geval de kans te krijgen om het horloge te repareren. Het kan helaas voorkomen dat je een “maandagochtend” model hebt. Na reparatie is het horloge weer als nieuw, Je merkt er normaal gesproken niets aan dat het horloge gerepareerd is.
Ja klopt, wettelijk gezien moet de dealer kans krijgen het defect te herstellen.
Er kan dus niet zomaar aanspraak worden gemaakt op een nieuw exemplaar.
Klinkt inderdaad alsof de datum op verkeerde moment is versteld.
Verder is dit anders gewoon een garantiekwestie. Na 2 maanden dragen krijg je niet zomaar een nieuw horloge, en koop ontbinden lijkt me al helemaal raar.
Dit zijn dingen die (helaas) gewoon kunnen gebeuren bij een mechanisch horloge. Als het goed wordt opgelost, lijkt het mij geen reden om verontrust te zijn. Servicehistorie opbouwen is ook een non-issue, naar mijn idee.
Andere complicaties kunnen zich ook altijd voordoen, dat is het risico van het kopen van een mechanisch product.
Nou nee, ik heb de instructies opgevolgd en datum is nog steeds wel handmatig verstelbaar, heb m een paar keer afgesteld nadat ie tijdje op een plank in boekenkast heegt gelegen. Datum verspring gewoon niet meer…
Ik heb bij reparatie na 2 mnd toch een vervelende gevoel bij dit horloge, zou liever een nieuwe willen. Het lijkt me voor een gerenommeerd merk een kleine dienst om dit te regelen voor een klant??
Wat een vervelend en vreemd verhaal zeg, ik ben in het bezit van precies hetzelfde horloge en alleen maar heel erg tevreden over maar ik kan me voorstellen dat je hier flink “ziek” van bent.
Heel simpel, dit mag bij dit merk en dit horloge niet gebeuren. Bewuste juwelier moet mijn inziens er net zo over denken en direct een nieuw exemplaar leveren met toezegging dat jouw oude exemplaar wordt opgestuurd en dat je daar een uitgebreid onderzoeks rapport van toegestuurd krijgt om uit te leggen waarom e.e.a. In jouw oude exemplaar verkeerd is gegaan en daarmee jouw vertrouwen in dit merk en dit horloge weer volledig te herstellen ! Misschien dat een tripje naar Schaffhausen daar dan ook aan toe kan bijdragen!
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat bewuste juwelier hier iets anders over denkt…rare manier van service verlenen en in mijn ogen IWC onwaardig!
Zoals @JTrapman al zei. misschien op verkeerde tijdstip je datum verzet. of je horloge heb een behoorlijke tik gekregen. Daar kan het ook aan liggen. Een storing kan gebeuren en daar heb je garantie voor. Dan repareren en controleren ze nog een keer. ik zie geen problemen.
De dealer heeft al aangegeven het horloge te laten repareren, en hij heeft gewoon garantie. Eisen om een nieuw exemplaar vanwege emotionele redenen lijkt mij zeker niet realistisch in dit geval.
Je hebt een product gekocht, en de dealer heeft dit product geleverd. Het product heeft garantie, en de dealer laat weten dit verder te willen oppakken. Dan is het toch case closed?
Mijn inziens kan je niet verwachten een gloednieuw exemplaar geleverd te krijgen, je hebt het horloge notabene reeds 2 maanden. Als het binnen een week gebeurt kan ik het nog begrijpen, maar voor een eerste probleem zoiets eisen? Wat zou de dealer dan met jouw horloge moeten doen? Het is ook een business…
Heb vorig jaar iets vergelijkbaars meegemaakt; mijn nieuwe Omega bleek een kleine onvolkomenheid op de wijzerplaat te hebben. Ondanks dat het horloge geen gebruiksspoor had, is het voorzien van enkel een nieuwe wijzerplaat. Je kunt helaas geen nieuw horloges eisen of de koop ontbinden; je moet de verkoper een redelijke termijn bieden om een passende oplossing te bieden, reparatie hoort daar zeker toe.
Zoals je hierboven al zag, kan de oorzaak ook zijn dat je de datum op een verkeerd moment versteld hebt. Als dat het geval is, dan is dat door de horlogemaker te zien, waarmee ook duidelijk wordt dat het defect door jou zelf is veroorzaakt.
Ik denk dat je niet anders kan, dan de geboden oplossing te accepteren.
Het is inderdaad te zien wanneer de datum niet meer goed werkt vanwege ‘verkeerd gebruik’. In dat geval geldt de garantie volgens mij helaas ook niet… Ik zou de aangeboden oplossing accepteren, en dan gewoon wachten tot hij weer helemaal netjes terug is. Het gedoe is zo ook minimaal, kan je daarna lekker van je horloge genieten.
Als ik zo de reacties lees, dan vind overgrote deel dat een reparatie een geode oplossing is en ook nog gunstiger voor de werking door dat het xtra word gecontroleerd?
Vervelend.
Maar de wens om een nieuw horloge vind ik overdreven. De juwelier heeft een product geleverd wat 2 maanden naar behoren heeft gefunctioneerd. Vervolgens ontstaat er een issue waarvan de juwelier niet kan bepalen of het een productiefout of fout van gebruiker is. De juwelier biedt aan het horloge te laten nakijken en indien het een productiefout betreft zal het onder de garantie vallen. De juwelier handelt daarmee zoals het hoort. Nogmaals, het blijft vervelend natuurlijk.