JTrapman, ik denk dat jij zelf ook nogal teleurgesteld zou zijn als je een horloge in deze prijs categorie zou hebben gekocht die dan zo een mankement zou gaan vertonen binnen 2 maanden. Ik denk dat jezelf ook een nieuwe zou willen.
Verder, stel dat de datum verkeerd is afgesteld dan nog zou dit niet direct na 2 mnd tot mankementen moeten leiden…
Natuurlijk zou ik teleurgesteld zijn, dat lijkt me inherent aan de situatie. Ik zou echter wel de dealer de mogelijkheid geven om dit naar behoren op te lossen, lijkt mij niets meer dan logisch toch? Zeker als deze dealer de welwillendheid om het op te lossen toont, zoals in dit geval zo lijkt te zijn. Dat de dealer niet gelijk springt om een gebruikt horloge om te wisselen voor een gloednieuw exemplaar, is ook vanzelfsprekend.
Je laatste redenatie klopt overigens niet. Verkeerd gebruik kan zelfs binnen een dag/direct mankementen veroorzaken. De waarschuwing mbt het verstellen van de datum is ook niet voor niets.
Het is een mechanisch uurwerk met onderdelen soms kleiner dan een 10de mm. Per saldo. Er kan altijd iets gebeuren. Soms na 2 maanden, soms na een week of 3
Gewoon laten repareren door een officiele IWC-center. Daar is je garantie voor. Duurt 8 weken maar dan heb je weer het horloge zoals het bedoeld was. Het blijven bewegende onderdelen die kapot kunnen gaan. Koudwatervrees is nergens voor nodig. Ik zou wel een bloemetje va de dealer verwachten
Heb je echt goed de instructies gevolgd?
Datum alleen stellen tussen 04:00 & 20:00
Beste eerst hanbdmatig doordraaien tot deze verspringt en dat tussen 06:00 - 09:00
Als horloge wordt gerepareerd s alles weer in orde
Zou het ook vervelend vinden maar zeker niet proberen om de transactie te herroepen
De dagschijf verzet zeker nog wel goed?
Waarschijnlijk heb je de datum snel verzetting gebruikt terwijl de datum aan het verzetten was.
Dan breekt vaak de vinger van het datumverzetrad af, veel voorkomend probleem bij dit uurwerk.
Als het afgebroken vingertje nog vindbaar is dan is het een redelijk eenvoudige reparatie maar als die in het uurwerk terecht is gekomen zal een fullservice nodig zijn.
Als dit ook daadwerkelijk de oorzaak is zijn ze niet verplicht dit onder garantie te repareren en denk ik dat je blij mag zijn als ze coulance willen toepassen.
Ach, alles kan kapot gaan, zelfs het duurste horloge. Als de dealer hem onder garantie laat repareren is het goed toch? Een tripje naar Schaffhausen lijkt me toch wel iets overdreven…
Ik zou eerst maar eens even afwachten wat er uit onderzoek en eventuele reparatie komt voor je allerlei eisen op tafel gooit.
Als namelijk blijkt dat het door onjuist gebruikt of bijv. een stoot of klap het defect is ontstaan heb je wellicht nog kans op coulance als je je normaal opstelt.
Dat het horloge door de juwelier aangeboden wordt ter reparatie is een logische en goede vervolgstap.
Dit komt vaker voor bij fijne mechanica. Het voorstel om hem te laten repareren is netjes. Spoedige reparaties zijn niet waardeverminderend. Tenzij de reparatie is uitgevoerd in verband met valschade.
Een nieuw exemplaar eisen is ongebruikelijk. Heb het zelf een keer gedaan maar dat was nadat de importeur na de vierde reparatie de problemen niet naar behoren had opgelost. Sterkte.
HI Floris, thanks voor de gedetailleerde beschrijving, ik kan hier niet veel over zeggen…Dag doet het prima, ik kan ook de datum verzetten handmatig,maar verder blijft datum gewoon staan op afgestelde datum
Klopt, het wieltje met de blauwe pijl zorgt ervoor dat je de datum en de dagschijf handmatig kan verzetten.
Die schakelt alleen in als je de kroon naar de eerste stand uittrekt, en draait dan alleen als je aan de kroon draait.
Het rad met de rode pijl draait op het normale uurwerk mee eens in de 24uur gaat die rond, dus eens in de 24uur neemt het vingertje de datumschijf mee.
En op het moment van verzetten staat de vinger dus tussen de tanden van de datumschijf en als je dan de datumschijf handmatig gaat verzetten breekt die af.
Daarom is het verstandig om voor een veilige marge te gaan en niet handmatig de datum te verstellen tussen 21.00u en 03.00u.
Wettelijk gezien is het aan de verkoper hoe hij dit oplost, repareren of omruilen. Daar kom je dus niet verder mee. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk:
Wees blij dat de AD niet zegt dat je het zelf hebt veroorzaakt, want dat is meestal wèl het geval
N.B. Prijs zegt, ook bij horloges, niets over betrouwbaarheid. Een Ferrari is niet betrouwbaarder dan een Toyota. Verre van zelfs…
Dag/datum verstellen binnen die periode kan gewoon bij een 7750. Zit een slipmechanisme op de corrector (blauwe pijltje!). Echter… …IWC smeert af-fabriek zo schraal (echt niet te geloven wat ik een paar keer gezien heb) dat je je toch weer zorgen kunt maken. Die corrector moet nl. wel perfect gesmeerd zijn…
Ik zou ook maar wachten, wat er gevonden word. Meerdere mensen hebben het mijns inziens correct verwoord, jij hebt geen “recht” om te ontbinden. Hopelijk is de reparatie onder garantie/coulance en dan is alles opgelost. Ik ben benieuwd, hoe het verder gaat! Hou ons op de hoogte!