Ik heb nu 2 weken bijgehouden hoe het horloge na de service/reparatie loopt.
Ter herinnering: nieuw gekocht, liep 15 sec per dag achter. het horloge is gerepareerd en dit is het resultaat.
Als ik niet tevreden ben is mij een nieuw exemplaar belooft. Vraag is nu, moet ik onderstaande resultaten accepteren?
Ik vind de resultaten nogal random overkomen. Meestal 2 a 3 seconden per dag achter maar het loopt ook een aantal keren voor. Dit lijkt me niet correct en in ieder geval inconsistent. Ik ben benieuwd wat de experts op dit forum ervan vinden!
started verification mo 22 feb
using digital watch
measured at 8:00 AM
EDIT; herstel, ik zie nu pas dat het achterloopt in 2 weken. Niet helemaal netjes. Als het 18 sec, in 2 weken had voorgelopen zou ik gezegd hebben:
“Dit is meer dan goed. Beter kan bijna niet, en kun je je niet wensen.”
In mijn optiek moeten ze het iets sneller reguleren. Als je het draagt zou het eigenlijk niet in de min. moeten lopen. Het horloge loopt op zich stabiel, het verschil tussen de twee grootste afwijkingen is 7 seconden, en dat is goed.
Voor de meeste automaten lijkt dit inderdaad heel erg netjes.
Ook op WUS is er een onderwerp hierover en blijkt een 7days meestal voor te lopen. meestal tussen de 2 en 7 seconden per dag.
Achterlopen vind ik een groter probleem, daar zou ik bij geen enkel horloge tevreden mee zijn.
Bij al mijn gekochte horloges heeft een horloge maker als service net zo lang getuned tot het horloge gemiddeld 1 seconde per dag voor loopt. De meeste lopen dan ook, wat ik ook doe precies 1 seconde per dag voor.
Het kan, dus ik zou er voor gaan.
Bedoel je, ik kan een nieuwe eisen, conform afspraak, doen dus?
Of bedoel je, het kan er mee door?
De afwijking is i.d.d. klein maar ik vindt 'n nogal random heen en weer schieten. Ik draag hem iedere dag, op ongeveer de zelfde manier dus niet extreem belastend of juist heel rustig. Ik had dan een meer gelijkmatige loop verwacht.
Je vraagt hier of de afwijking acceptabel is. Wat volgens mij belangrijker is of jij de afwijking acceptabel vindt. Zit je straks elke keer naar je klok te kijken en baal je dan vanwege de afwijking, vraag je je af of het nou toch wel goed is of geniet je van je horloge.
Over 2 weken gezien, lijkt dit me geen grote afwijking. Wat ik persoonlijk niet accepteer is dat ie achter loopt. Ik heb liever dat ie 5 minuten in een maand voorloopt dan 1 minuut achter.
Stoppen met klagen en zorgen maken en ga er nu gewoon van genieten! Als je 't nauwkeuriger wil kun je OF eindeloos naar de dealer terug lopen OF een quartz kopen
Ik vind daarentegen dat als een producent als IWC de lat hoog legt door zich aan zulke strenge eigen normen te conformeren, je mag verwachten dat ze daar ook aan voldoen. Het is nogal een uitgave en daar mag je best wat van vereisen.
Het kan altijd gebeuren dat de loop van een horloge buiten de fabrieksmarges valt, maar dat dit na extra regulering nog zo is vind ik niet in de haak. Dat moet IWC beter willen.
Ik vind de fluctuaties van +3 tot -4 per dag vrij fors en zeer onregelmatig.
Binnen dit merk en deze prijsklasse is dit eigenlijk niet acceptabel.
Mijn (niet zo dure) mechanische horloges hebben een constante afwijking (+ of -).
Ik zou mij, als ik hem niet nog eens liet afstellen, altijd blijven afvragen of het niet beter kon. Dit gaat ten koste van het genieten van het horloge.
Succes!
Allereerst, ik geniet zeker van dit horloge, op een heel andere manier dan b.v. mijn Speedmaster (die overigens zeer constant 2sec per dag voorloopt, zonder afwijkingen).
Als ik mijn eigen beeld combineer met jullie feedback vindt ik dat IWC niet volgens eigen normen heeft gepresteerd met de reparatie (van een spiksplinternieuw horloge!) waarbij hij 2 keer volledig is gedemonteerd. Ik vind eigenlijk dat ze het niet met deze (welliswaar) geringe afwijking hadden mogen teruggeven en nogmaals uit elkaar laten halen, of zelfs maar laten reguleren) vindt ik eigenlijk te gek.
Kortom, ik ga in op IWC’s aanbieding om hem om te ruilen voor een nieuw horloge.
De afwijkigen zijn dermate groot dat IWC dit als een maandagmorgen model mag bestempelen ik vind het uiterst a zakelijk dat je het horloge op de manier hebt terug gekregen ik zou voor de nieuwe optie kiezen.
groet Lex
Zelf überhaupt nog nooit gemeten hoeveel sec. een horloge voor/achter loopt. Wellicht een keer na een dag naar de minuten en/of deze overeenkomen met mijn telefoon, maar verder… lekker belangrijk die seconden.
Als ik een uurwerk nodig heb welke op de seconde nauwkeurig is dan koop ik wel een quartz, scheelt je nog eens een hoop geld ook.
Ik moet hier wel een beetje om lachen hoor… al die posters die vinden dat hij voor moet lopen, andere vinden de fluctuaties erg groot. Yeah sure…
Ik ben bang dat dat posters zijn die wat minder verstand van horloges hebben maar doen alsof ze er alles van weten.
De waardes in de originele posts zijn uitstekend te noemen. Er is echt geen enkel horloge dat elke dag, onder alle omstandigheden (temperatuur, positie) een stabiel beeld van 1 of 2 seconden laat zien.
Ik heb sinds een maand of vier nu ook een IWC Portuguese 7days en ben er ook achter gekomen dat ie wat voor loopt. Bij mij is dit ongeveer 1 minuut per week. Dat is toch niet normaal lijkt mij?
Ik denk dat ik er zowieso vandeweek eens mee terug ga naar de juwelier want dat vindt ik dus echt wel onacceptabel voor een klok van dat geld.
Ik heb sinds een maand of vier nu ook een IWC
Portuguese 7days en ben er ook achter gekomen dat
ie wat voor loopt. Bij mij is dit ongeveer 1
minuut per week. Dat is toch niet normaal lijkt
mij?
Ik denk dat ik er zowieso vandeweek eens mee terug
ga naar de juwelier want dat vindt ik dus echt wel
onacceptabel voor een klok van dat geld.
Mvg,
Wanzl
De COSC-norm is tussen de -4 en +6 per dag. IWC hanteert intern zelfs een nog strengere norm. Er van uitgaande dat hij elke dag +6 seconden doet is dit dus in een week 42 sec. Zoals ik eerder al schreef is er geen enkel horloge dat iedere dag dezelfde afwijking heeft. De door jouw omschreven afwijking van 60 seconde per week, dus gemiddeld ruim 8,5 seconden per dag is dus inderdaad onacceptabel voor dat horloge. IWC zal het horloge binnen de garantie terug binnen de specs brengen.