Geachte heren en dames,
Zeer binnenkort ga ik een horloge kopen/bestellen. Mijn keuze viel oorspronkelijk op IWC, degelijk, mooi, gerenommeerd, kortom, gewoon pure klasse natuurlijk.
Echter, 2 jaar geleden liep ik voor de gein bij QPX in Amsterdam naar binnen en zag ik voor het eerst enkele van der gang horloges. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was. Ik zag toen de IWC Portuguese (chrono automatic en de ratrapante) en van der Gang naast elkaar, en ondanks dat ik toen niet zoveel van horloges afwist, vond ik de van der Gang echt een stuk indrukwekkender, en de IWC eerlijk gezegd wat meer plastic als het ware.
Nu dat ik een jaartje of wat verder ben, m’n prachtige Tag Heuer is gestolen bij een inbraak, en ik een zoontje krijg binnenkort, is het mooi tijd om weer eens om me heen te gaan kijken dacht ik. Eigenlijk was ik van der Gang wat uit het oog verloren, maar, afgelopen zaterdag zat ik (naast vele andere winkels) weer bij QPX, en weer is het van der Gang waarvan ik onder de indruk ben.
Ik zoeken op het internet (wat vindt “men” ervan?), en eigenlijk vind ik alleen het volgende:
-
Mensen die er een hebben of in het echt hebben gezien vinden de van der Gang klokken veruit mooier en superieur.
-
Vele vele anderen zeggen dat van der Gang een prachtige klok is, maar dat het een 1-op-1 IWC rip-off is (inc. verschillend personeel bij juweliers). Ik krijg er een beetje een papagaaien-praat gevoel bij eerlijk gezegd… Terecht?
Ik vind gevoelsmatig dat:
- Ik me niets moet aantrekken van wat anderen vinden (maarja, kan het toch niet laten
)…
- Ik graag voor 10.000 euro een klok koop als die gewoon echt briljant is…
- Dat van der Gang inderdaad qua indeling erg veel overeenkomsten heeft met IWC, maar voor de rest behoorlijk verschilt… Toch?
Kast is totaal anders, font-types zijn totaal anders, maanstandje is relatief Uniek (van der Klauw-achtig, ja… ik weet, maar hoe wil je een maan anders afbeelden?). Bovendien, beperkte oplages, erg veel vakmanschap, rondleiding in fabriek (het is toch fan-tas-tisch dat je je eigen klok in het productieproces mee kan kijken??) en ook heb ik begrepen dat de technieken/het vakmanschap op een hoger plateau ligt dan de 1000-enden klokjes die jaarlijks uit de IWC fabriek rollen? De kast is begrijp ik ook veel hoogwaardiger en persoonlijk vind ik ook een stuk indrukwekkender vind ik, zeker van de laatste series.
Ik weet redelijk zeker dat ik een van der Gang ga kopen, maar ben gewoon erg benieuwd naar jullie mening. Te meer omdat ik nogal relatief weinig meningen van echte kenners erover kan vinden on-line.
Ook ben ik benieuwd als jullie 9000 tot 11000 euro te besteden zouden hebben, wat jullie dan zouden willen/kopen.
Dank!
P.S. dit model heb ik op het oog, maar dan donker antraciet grijs + zwarte band (met wit stiksel) + dat maanstand-strip zwartzilver is: