IWC en van der Gang

Geachte heren en dames,

Zeer binnenkort ga ik een horloge kopen/bestellen. Mijn keuze viel oorspronkelijk op IWC, degelijk, mooi, gerenommeerd, kortom, gewoon pure klasse natuurlijk.

Echter, 2 jaar geleden liep ik voor de gein bij QPX in Amsterdam naar binnen en zag ik voor het eerst enkele van der gang horloges. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was. Ik zag toen de IWC Portuguese (chrono automatic en de ratrapante) en van der Gang naast elkaar, en ondanks dat ik toen niet zoveel van horloges afwist, vond ik de van der Gang echt een stuk indrukwekkender, en de IWC eerlijk gezegd wat meer plastic als het ware.

Nu dat ik een jaartje of wat verder ben, m’n prachtige Tag Heuer is gestolen bij een inbraak, en ik een zoontje krijg binnenkort, is het mooi tijd om weer eens om me heen te gaan kijken dacht ik. Eigenlijk was ik van der Gang wat uit het oog verloren, maar, afgelopen zaterdag zat ik (naast vele andere winkels) weer bij QPX, en weer is het van der Gang waarvan ik onder de indruk ben.

Ik zoeken op het internet (wat vindt “men” ervan?), en eigenlijk vind ik alleen het volgende:

1. Mensen die er een hebben of in het echt hebben gezien vinden de van der Gang klokken veruit mooier en superieur.

2. Vele vele anderen zeggen dat van der Gang een prachtige klok is, maar dat het een 1-op-1 IWC rip-off is (inc. verschillend personeel bij juweliers). Ik krijg er een beetje een papagaaien-praat gevoel bij eerlijk gezegd… Terecht?

Ik vind gevoelsmatig dat:

1. Ik me niets moet aantrekken van wat anderen vinden (maarja, kan het toch niet laten :slight_smile: )…
  2. Ik graag voor 10.000 euro een klok koop als die gewoon echt briljant is…
  3. Dat van der Gang inderdaad qua indeling erg veel overeenkomsten heeft met IWC, maar voor de rest behoorlijk verschilt… Toch?
    Kast is totaal anders, font-types zijn totaal anders, maanstandje is relatief Uniek (van der Klauw-achtig, ja… ik weet, maar hoe wil je een maan anders afbeelden?). Bovendien, beperkte oplages, erg veel vakmanschap, rondleiding in fabriek (het is toch fan-tas-tisch dat je je eigen klok in het productieproces mee kan kijken??) en ook heb ik begrepen dat de technieken/het vakmanschap op een hoger plateau ligt dan de 1000-enden klokjes die jaarlijks uit de IWC fabriek rollen? De kast is begrijp ik ook veel hoogwaardiger en persoonlijk vind ik ook een stuk indrukwekkender vind ik, zeker van de laatste series.

Ik weet redelijk zeker dat ik een van der Gang ga kopen, maar ben gewoon erg benieuwd naar jullie mening. Te meer omdat ik nogal relatief weinig meningen van echte kenners erover kan vinden on-line.

Ook ben ik benieuwd als jullie 9000 tot 11000 euro te besteden zouden hebben, wat jullie dan zouden willen/kopen.

Dank!

P.S. dit model heb ik op het oog, maar dan donker antraciet grijs + zwarte band (met wit stiksel) + dat maanstand-strip zwartzilver is:

1 like

Ik vind Van der Gang prachtig en ik heb er lang over gedacht of ik er eentje zou kopen. Mijn uiteindelijke besluit was, om het niet te doen. Dat heeft niets met VdG te maken, maar meer met de prijs van dure horloges. Iedereen heeft natuurlijk zijn of haar grens wat dat betreft. Maar ik geef liever een gelijk bedrag uit aan goedkopere horloges om zo een leuke verzameling op te bouwen.

Maar, nogmaals: ik vind het een prachtig horloge waar je als liefhebber jaren plezier van zult hebben! (En vooral het getoonde exemplaar is prachtig!).

Wat betreft de overeenkomsten met IWC: ik denk dat iedere liefhebber wel een horloge kan opnoemen (van een goed merk) dat lijkt op een ander horloge!

Menno

1 like

Tsja dat is uiteraard een hele persoonlijke keuze. Ik vind IWC een prachtig merk maar kan me voorstellen dat je voor de charme van een van der Gang valt, bijft toch een puik stukje ambacht van Nederlandse makelij! Wat betreft de gelijkenis tussen beiden sluit ik me aan bij mijn voorganger, voor elke gerenomeerde klok valt er wel een dubbelganger te bedenken die er sterk op lijkt.

Mocht ik nou zelf voor de keuze staan dan zou ik voor de helft van je budget een Christaan vd Klaauw Ariadne kopen. Heeft diezelfde Hollandse charme als de vd Gang, een prachtige afwerking en een weinig voorkomende verschijning.

Succes met je keuze, hoewel je die eigenlijk al gemaakt hebt geloof ik:)

Beste boompje,

Ja, eindelijk! Helemaal met je eens. Dat gezever over dat lenen van IWC’s design. Alsof zij het niet leenden van bijvoorbeeld Universal of Breitling’s Top Time. Ik denk dat Wybe wel meer verdient dan zo’n “accolade”. Zijn horloges zien er mijns inziens beter uit dan de Portuguese modellen; ze zijn erg zeldzaam, en worden denk ik echt wel veel meer geld waard, deels omdat ze heel goed gemaakt zijn. Een belangrijk staaltje van “echt” oog voor detail is het lettertype, dat in mijn ogen echt tot de mooiste in de horlogewereld behoort. Als ik nu het geld had (spaar nu echter voor een tweede Panerai), ja, dan zou ik voor een Van der Gang gaan, en misschien ga ik dat later alsnog, omdat Panerai’s met een witte kast nu eenmaal veruit tot de minst aantrekkelijke van de soort behoren. Alvast veel plezier met de aankoop; zie uit naar de foto’s!

Roald

1 like

Boompje,

Allereerst van harte met de aanstaande aankoop. Denk eraan dat we graag plaatjes zien !

Het lijkt erop dat je al redelijk zeker bent van je zaak, en da’s prima.

Ik ben geen “van der Gang” ervaringsdeskundige, hoewel ik wel een keer het genoegen heb gehad om hem te mogen bezoeken in Dokkum.
Wel heb ik deze IWC port 5001 gehad:

Ik moet zeggen dat ik het model dat je op het oog hebt van Van vd Gang erg geslaagd vind; persoonlijk vind ik die veel mooier dan bijvoorbeeld z’n eerste chrono model:

Niet dat die nou zo lelijk was, maar ik kon bijvoorbeeld maar niet begrijpen waarom het woord “watches” op de wijzerplaat moest staan, en dan nota bene in een ander lettertype dan de naam van Van Der Gang zelf ?! Gelukkig is dat nu van de wijzerplaat verdwenen.

Voor wat betreft de vergelijking met IWC - tja, dat die zich opdringt kan ik wel begrijpen, maar ik zou me daar niet zo druk over maken… Er zitten genoeg unieke features aan en op de vdGang om er een eigen karakter aan te geven. Mijn favoriet is die enorme kroon. Geweldig mooi!

Volgens mij is nu ook de afwerking van het uurwerk (in ieder geval van de rotor) wat fraaier dan op de eerste modellen. Overigens was ik over de afwerking van het uurwerk in mijn IWC port ook niet zo bijzonder onder de indruk. Het geheel had een redelijk euh “industriele” look. Geen anglage en er zat wel een frutje stof/vuil zo hier en daar:

Op zich allemaal prima, maar ik vind de afwerking in mijn (veel goedkopere) Jaeger leCoultre veel fraaier:

Maar we dwalen af…

Het lijkt erop dat de van der Gang je hart gestolen heeft en dat is natuurlijk het beste argument om tot bestelling over te gaan. Gevraagd naar mijn mening zou ik zeggen: prima keus.

Om je laatste vraag te beantwoorden: de laatste keer dat ik dat soort bedragen te besteden had - en da’s helaas alweer een poosje geleden - heb ik deze gekocht:

Wat ik nu zou kopen voor 9000 - 11000 EU ? Vermoedelijk een Rolex Milgauss en een Jaquet Droz L’Origine:

(maar dan niet de anniversary editie met dat groene glaasje, maar de versie met de gewone zwarte wijzerplaat)

Veel wijsheid bij de aankoop en laat ons weten wat 't geworden is !

Groet
Mark

Groet
Mark

Zou absoluut een Van der Gang kiezen. Ben ooit ook bij hem geweest (toen hij nog in het oude pand zat) en heb een mooie rondleiding gekregen. Zeer mooi en indrukwekkend. En dat het een rip-off van IWC zou zijn vind ik complete onzin. Als medewerkers van een juwelier dat roepen zou ik daar sowieso al geen horloge meer kopen. Ik vind dan dat men geen verstand van zaken heeft.

Alvast heel veel plezier met je Van der Gang :~ .

Niels

Heren dames,

Vriendelijk dank voor de reacties tot zover! Heb er veel aan (bevestigd m’n gevoel/beleving erg). Gelijkgestemdheid is een mooi begrip :-).

En ja, de van der Gang heeft m’n hart aardig gestolen, maar, ik sta zeker ook open voor anderssoortige input. Ik ga nog zeker 1 goede ronde doen voordat m’n besluit echt vast zal staan, maar, zeker ook gesterkt door jullie meningen denk ik toch dat ik ervoor zal gaan :-).

@Niels2: wat een prach-ti-ge foto’s! Alhoewel ik moet zeggen dat ik niet verwacht had de Rolex ertussen te zien wat betreft je favoriet! Zeker niet naast die werkelijk schitterende (juist door eenvoud) H Moser. Wat een geweldig subtiel klokje is dat zeg!!

@allen: De juwelier in kwestie vond ik zelf ook niet echt overtuigend inderdaad, beetje sukkelachtig zelfs. Wat ik al zei, erg het pappagaaien-praat gevoel. Veel mensen lullen elkaar maar wat na, terwijl er tegelijk weinig mensen zijn die een van der Gang in daglicht in hun handen hebben gehad (denk ik :slight_smile: ). Foto’s zeggen eigenlijk zo relatief weinig merk ik dan weer. Misschien dwaal ik wat af, maar ik krijg het gevoel dat net als met foto’s van mensen, een foto van een horloge uitsluitend een impressie lijkt wel, meer niet. Het ware karakter en gevoel kan je pas beoordelen als je een klok in het echt voelt en ziet. En dat is misschien ook de kunst van een echt mooi horloge?

De nieuwe serie die ik dus op het oog heb van van der Gang vind ik inderdaad ook een stuk mooier nog als de eerste serie. Mooier afgewerkt, werkelijk een praaaachtige kast/body, en inderdaad, die kroon is zoooo vreselijk mooi (en robuust qua stevigheid ook).
Maar, m’n beslissing zal definitief vallen denk ik als ik ook de Portuguese 7-days in m’n handen heb gehad. Wil ik toch ook even in het echt gezien hebben in ieder geval. Op de foto ook echt een erg mooie klok.

Christiaan van der Klaauw ook werkelijk vreselijk mooi! Maar voor om m’n pols weet ik het niet… In die zin, ik ben net 34, vind het echt meer een vintage klok voor 40/50 plussers. Maar… wat-een-vreselijk-bijzondere horloges zijn het!

Ben bijna eerder geneigd een mooie foto ervan in het groot uit te printen en op de muur te hangen, daar komt z’n horloges misschien nog wel beter tot z’n recht! :-). Kunstwerkjes zijn het, kan niet anders zeggen!
Ik bedoel… Neem nou de Astrolabium 2000 of Mondial CK1-2 (zie images hieronder)… Dat is toch gewoon ongekend??

Alleen dat “Joure” erop… Maargoed, als dat alles is… :-).

Als ik tussen de 9000 en 11000 Euro te besteden had, dan wist ik het wel. Ik zou IWC en van der Gang laten voor wat het is en eens goed kijken naar een Glashütte Original of een A. Lange & Söhne. De afwerking van deze horloges is fenomenaal te noemen.

Heel simpel, kies wat je het mooiste vindt en wat het beste bij je past.

Persoonlijk zou ik voor de IWC gaan!
Die is zeker waardevast en in tegenstelling tot wat eerder is beweerd heb ik daar bij v.d Gang nog mijn twijfels over.
Laten we eerlijk zijn, v.d. Gang is een wereldmerk in Nederland.
IWC is een wereldmerk.
Misschien zijn we met z’n allen v.d. Gang over een jaar of 10 wel vergeten.
Dat zal bij IWC niet gebeuren, lijkt me.

Maar goed, hierover moet jezelf beslissen en kijken wat belangrijk voor jou is.

Met alle respect voor v.d.K. en v.d.G., ik ben niet zo onder de indruk van deze 2 merken.
En dat het alletwee “Hollandse merken” zijn valt te betwisten en vind ik ook niet zo interessant.

Wat een mooie horloges. Als ik die centen zou hebben, zeker een van der gang. Maar dan niet een bestaand model. Voor dat geld wordt er toch een special edition van eentje gemaakt toch?. Nooit nadenken met je hersens, alleen als het over werk en rekeningen gaat:)-D

brabuspower Schreef:

… Nooit
nadenken met je hersens, alleen als het over werk
en rekeningen gaat:)-D

Hier hangt toch een aardige rekening aan:D

@ tom, ik geef het op. je hebt gewonnen:)-D
Bij mij zijn rekeningen een noodzakelijk kwaad, Bij horloges…, ik geef het op.:wink:

eerste instantie zou ik ook gaan voor een IWC, of Jaeger le Coultre maar toen de van der Gang op mijn pad verscheen was ik verkocht. Nu heb ik toch een voorkeur voor Nederlands( Zelf heb ik een V/d Gang en een Venus van v/d Klaauw).
In dit geval zou ik gaan voor een van der Gang omdat het Nederlands exclusief is, en wat al genoemd is van IWC worden er vele van gemaakt. Wat betreft waarde voor in de toekomst zou ik niet wakker liggen, je moet het nu kopen en van genieten, en alles wat het later evt. opbrengt is meegenomen. Beide modellen zijn wat mij betreft tijdloos.
En als je een verzamelaar bent dan komt die andere klok wel op een ander moment!

Volgens mij had je je keuze al gemaakt en kan ik alleen maar zeggen veel plezier ermee, de wachttijd/ levertijd is alleen maar voorpret.

Maarja wat dacht je van een Blu ik heb er een besteld en kan niet wachten om hem op te halen in Zwitserland!

Ik moet bekennen dat de waardevastheid eigenlijk het enige is waarom ik nog enigszins twijfel.

Tuurlijk is het zo dat het primair gaat om wat goed voelt en wat je mooi vindt. Het moet je passen, en, een dergelijk horloge koop je toch tenslotte voor het leven? Zeker als je (zoals ik) een horloge extra waarde toedicht door deze te kopen op een bijzonder moment in je leven.

Maar, feit is inderdaad wel dat ondanks dit alles, de waardevastheid niet gegarandeerd is om eerder genoemde redenen. M’n ratio zegt dat dit een issue kan worden… M’n gevoel zegt dat dat onzin is en ik me daar niets van moet aantrekken.

Affijn, Hollands merk of niet, dat maakt me verder niet zoveel uit. Als het maar mooi is (dat het Hollands is, is geinig). IWC = een wereldmerk, maar dat maakt hem ook weer veel minder exclusief. Maar hoe belangrijk is dat dan weer eigenlijk?? En bovendien, de van der Gang kan bij doorstomend internationaal succes juist potentieel vreselijk veel en veel meer waard worden… Dus sjah…

Nee dames en heren. In the end is het toch gewoon heel erg simpel eigenlijk denk ik. Het is een kwestie van niet teveel nadenken, gewoon op je gevoel af. Als een dergelijk sierraad gewoon je doet kwijlen en je hebt het privelege om zoiets te mogen en te kunnen dragen/kopen, dan moet je eigenlijk niet 2 keer nadenken. Gewoon doen dus. :-). Slechte horloges zijn het allemaal niet in ieder geval.

v.d. Gang zal nooit een groot internationaal merk worden!
Is gewoonweg niet te realiseren voor een merk als v.d.Gang, daar komt zoveel bij kijken.
Is een beetje hetzelfde verhaal als met vdK.

Heb ik het nog niet eens over de mogelijke toekomstige problemen met leveringen van de door hem als basisuurwerk gebruikte ETA/Valjoux uurwerken.

Quote: En bovendien, de van der Gang kan bij doorstomend internationaal succes juist potentieel vreselijk veel en veel meer waard worden… Dus sjah…

Dat lijkt me een illusie. En als het al gebeurt, wat ik mij niet kan voorstellen, dan ben je oud, grijs en versleten (of begraven) als het zover is. :slight_smile:

hans

Er is al veel vaker geschreven over van der Gang, kijk maar eens via de zoekfunctie.
Ik heb zelf een Van der Gang met witte wijzerplaat.
Wat ik nergens lees in de reacties is het feit, dat de kast bij Vander Gang een zeer speciale harding ondergaat, waardoor het nagenoeg onmogelijk is dat er krasjes op de kast komen. En bij mij zitten er inderdaad nog geen krasjes op!
Ga vooral een keer kijken in de nieuwe fabriek. Ik heb in mijn leven heel veel fabrieken, in allerlei soorten en maten, van binnen gezien. VanderGang staat echter met stip bovenaan! Je kunt er van de grond eten bij wijze van spreken.

Als je zoontje geboren is, vraag aan Wybe of hij de naam en de geboortedatum van je zoontje in de rotor wil graveren. Doet 'ie wel denk ik!

Ik hoor graag (via een PB) van je wat je keuze is geworden. En gebruik vooral de zoekfunctie nog eventjes
groet
RHV

RHV Schreef:

Er is al veel vaker geschreven over van der Gang,
kijk maar eens via de zoekfunctie.
Ik heb zelf een Van der Gang met witte
wijzerplaat.
Wat ik nergens lees in de reacties is het feit,
dat de kast bij Vander Gang een zeer speciale
harding ondergaat, waardoor het nagenoeg
onmogelijk is dat er krasjes op de kast komen. En
bij mij zitten er inderdaad nog geen krasjes op!
Ga vooral een keer kijken in de nieuwe fabriek. Ik
heb in mijn leven heel veel fabrieken, in allerlei
soorten en maten, van binnen gezien. VanderGang
staat echter met stip bovenaan! Je kunt er van de
grond eten bij wijze van spreken.

Als je zoontje geboren is, vraag aan Wybe of hij
de naam en de geboortedatum van je zoontje in de
rotor wil graveren. Doet 'ie wel denk ik!

Ik hoor graag (via een PB) van je wat je keuze is
geworden. En gebruik vooral de zoekfunctie nog
eventjes
groet
RHV

Hoezo via een PB, mogen wij niet weten wat zijn keuze is geworden dan ? :wink:

Tja, dat Joure. Daar komt hij nu eenmaal vandaan. IWC zet ook Schaffhausen op de wijzerplaat …
Koop wat je mooi vindt. Dan kan het haast niet mis gaan. Maak je niet druk over de waadevastheid. Niemand kan de toekomst voorspellen.

Bas

Mijn keuze zal ik zeker bekend maken hier uiteindelijk :-), don’t worry.

@bartdh: puur interesse, is je keuze/gevoel voor IWC gebaseerd op foto’s die je gezien hebt? Of heb je de horloges ook daadwerkelijk live & direct in handen gehad? Over smaak valt niet te twisten, wat je mooi vindt vind je mooi natuurlijk.
Voor mij geldt echter dat ik de IWC klokken (met name de portuguese serie, maar ook de IWC Vintage Portofino 1984 (beide edelmetalen versies)) op foto’s helemaal geweldig vind, maar in het echt vallen ze wat tegen voor mij persoonlijk. Het oogt/voelt mij wat plastic of onafgewerkt ofzo (te bizar eigenlijk om te zeggen over een klassieker van 5000+ euro, maargoed, we moeten kritisch blijven :slight_smile: ). Moeilijk te omschrijven wat het is precies…

Wat betreft waardevastheid: jullie hebben opzich gelijk natuurlijk. De kans dat vdG helemaal losgaat qua waarde is virtually none in de komende 50 jaar in ieder geval :-). Laten ik me wat dat betreft inderdaad geen illusies maken. Maar, daar gaat het me primair zoals gezegd niet om, hoewel het me wel op een stukje twijfel zette.

Maar, aan de andere kant, dat is natuurlijk ook weer de charme (als je er gevoelig voor bent).
Want het zijn hoe dan ook horloges in relatief beperkte oplage (het model dat ik serieus bekijk betreffende er in roodgoud 444 stuks, edelmetaal in verschillende kleuren max. 888 stuks elk dacht ik (en inderdaad strakjes bewerkt met uiteindelijk krasvrij resultaat bij normaal gebruik, hoe briljant is dat!?)). Relatief exclusief zijn ze t.o.v. een giga-merk als IWC.
Verder timmert de heer van der Gang lekker aan de weg. De productie is opgeschroefd tenslotte. Dus er is wel degelijk sprake van een toename van de vraag. Maar, voordat ik me weer illusies ga maken ( :wink: ), ik weet dat hij zelf aangegeven heeft een kleine speler te willen blijven, wat mij weer zegt dat hij (zoals hij zelf ook beaamt) kwaliteit voorop stelt aan kwantiteit. Het gaat hem niet om massa, maar om een mooi en goed product, hetgeen me zeker geloofwaardig overkomt (temeer omdat volgens mij werkelijk niemand twijfelt aan de kwaliteit van het horloge, op de eventuele kritieken van het gebruik van het valjoux 7751 uurwerk na wellicht, welke ik gelezen heb op dit forum ergens dat ook door IWC wordt gebruikt).

En zo heeft elk voordeel weer zo z’n nadeel en omgekeerd.

@RHV: Ik quote: "Als je zoontje geboren is, vraag aan Wybe of hij de naam en de geboortedatum van je zoontje in de rotor wil graveren. Doet 'ie wel denk ik! ".

Dat klopt, hij graveert de horloges in als je dat vraagt. Op de site ook te lezen (je kan sowieso e.e.a. laten zetten op de Rotor).
Echter, wat ik me heb laten vertellen, is dat het de waarde van je horloge logischerwijs nadelig beïnvloed, in die zin dat als je het horloge ooit zou willen verkopen, de gravering er dan uitgehaald moet worden weer… En zo blijven we lekker bezig, whaahahaha :-D! Duuuss… fuck die waardevermindering dan maar, wat is nou belangrijker tenslotte! :-).