Ik vind het alleen maar sierend dat Wybe niet al te groot wil worden. Blijf je exclusief en ook ‘bij de les’. Je merkt vaak dat bij massa productie het product toch iets aan glans inlevert. Met de waardevermindering zal het vast wel meevallen. Al eens gezien wat een VdK 2e hands doet (als je ze al 2e hands tegenkomt)? Waarom zou dat bij VdG anders zijn? Je zou er ook een 2e rotor los bij kunnen bestellen; mocht je ooit de VdG wegdoen (maar waarom zou je), kan een standaard rotor zo geplaatst worden.
Als merk vind ik IWC toch wat minder. Enkele modellen in het echt gezien te hebben ben ik daar niet zo onder de indruk van voor dat geld (gebruikte uurwerken en afwerking). Neemt niet weg dat ze ook enkele modellen hebben die de moeite waard zijn, hoewle ik ook dan twijfel of ze, voor mij, dat bedrag waard zijn wat er voor gevraagd wordt.
Van der Gang bezitters zijn zo tevreden/blij met hun klokje dat ze hem nooit verkopen… Gewoon kopen wat je het mooiste vindt/het beste gevoel bij hebt!!
Een keer volgens mij op marktplaats (of all places…) zelfs. Maar indeed, 2de hands vind je ze niet zoveel, niet gek als er ook niet zoveel van zijn :-).
boompje, ga gewoon voor die Van der Gang want ik merk aan al je reacties in deze draad dat daar je hart ligt! Trek je niets aan van wat “men” vindt, het is JOUW horloge. En voorspellingen over eventuele restwaarde lijken mij ten eerste natte vinger-werk, en ten tweede ook niet zo relevant als je dat horloge gewoon mooi vindt.
@brabuspower: Haha, het was niet m’n bedoeling om je te stalken of zo:D.
Het zijn gewoon van die rare gedachten kronkels die af en toe in m’n grijze massa naar boven komen borrelen.
Dat jij nu twee keer achter elkaar ‘de klos’ bent is gewoon bloot toeval. Geef het alsjeblieft niet op!:D:D
Persoonlijk is me nog altijd de helderheid van vdGang bijgebleven. Ik zag hem in een blad staan en werd getroffen door de helderheid. Ik moest hem vervolgens wel in het echt gaan bekijken. Ook bij Qp overigens. De kast hardheid speelde bij mij ook een positieve factor. Het enige wat me heeft weerhouden is dat ik wenste dat hij Waddenzee proef zou zijn ,…en helaas ,…dat zijn ze nog niet.
Lijkt me trouwens niet zo gek ?,…Nederland bekend om hun superieure jacht scheepsbouw,…En dan een echt Nederlands merk met een karakter dat uit het land zelf voorkomt. Namelijk een mooi elegant horloge,een beetje vermomde robuustheid ,…want krasvrije kast,…Waddenzee proef,…en de Helderheid van de wijzerplaat als van een Vermeer !
Lijkt me fantastisch dat er over enkele honderden jaren een in tact word opgevist.
Een legende geboren
Wat VdK betreft: De astrolobium is prachtig maar voor mijn tedere polsen te dik
Joure is volgens mij een pre. Dokkum zou ook niet mistaan
Ik blijf me overigens verbazen over de eenvoud/schoonheid van de getoonde Moser.
Qp is een van de zeer zeer weinige leveranciers van van der Gang. Het is dan ook vrij groot toeval dat ik er daar tegenaan ben gelopen. Daarvoor had ik er nooit acht op geslagen (tot voor 2 jaar geleden, toen liep ik voor het eerst QP in).
Anyway, ik wacht nog op het belletje m.b.t. de bezichtiging. Kan niet lang meer duren… errrrrg benieuwd.
Waddenzee-proof… sjah, ik woon in Amsterdam. Een echte zoetwatermatroos ben ik dus, don’t need salt-water proof horloges gelukkig… Wel smog-proof. Hopen dattie dat is!
Sorry, maar ik zou voor dat geld NOOIT een van der Gang kopen. Als horlogeliefhebber ga ik namelijk voor het uuwerk, de techniek. In dat opzicht is IWC vele malen interessanter, authentieker en waardevaster dan van der Gang. van der Gang maakt namelijk haar uurwerken helemaal niet zelf, ze maken alleen de kastjes!
Neemt niet weg dat het wel heel erg mooie kastjes zijn en dat het van Nederlandse bodem komt en dat is natuurlijk ook mooi. Heb je al eens gekeken naar Lange & Sohne?
Sorry, maar ik zou voor dat geld NOOIT een van der
Gang kopen. Als horlogeliefhebber ga ik namelijk
voor het uuwerk, de techniek. In dat opzicht is
IWC vele malen interessanter, authentieker en
waardevaster dan van der Gang. van der Gang maakt
namelijk haar uurwerken helemaal niet zelf, ze
maken alleen de kastjes!
Neemt niet weg dat het wel heel erg mooie kastjes
zijn en dat het van Nederlandse bodem komt en dat
is natuurlijk ook mooi. Heb je al eens gekeken
naar Lange & Sohne?
groet!
Boetz
Boompje moet vanaf nu dus naar NIEMAND meer luisteren, want Boompje wordt gek (of is misschien al gek geworden van alle opmerkingen). Meestal zijn dit persoonlijke voorkeuren of absolute voor-oordelen.
Pak je auto, rij naar Dokkum en ga het zelf bekijken en VOORAL zelf een oordeel vormen en niet meer laten beinvloeden door derden.
Maak vooraf een afspraak met Wybe. Ik ben benieuwd wat je keuze zal zijn.
Succes
RHV
ps. Boetz weet ook niet dat Van der Gang het uurwerk zelf modificeert, maar dat geeft niks Boetz, ik weet ook niet alles!
ps.2 Boompje, heb je nog verder gezocht via de zoek-functie?
Sorry, maar ik zou voor dat geld NOOIT een van
der
Gang kopen. Als horlogeliefhebber ga ik
namelijk
voor het uuwerk, de techniek. In dat opzicht is
IWC vele malen interessanter, authentieker en
waardevaster dan van der Gang. van der Gang
maakt
namelijk haar uurwerken helemaal niet zelf, ze
maken alleen de kastjes!
Neemt niet weg dat het wel heel erg mooie
kastjes
zijn en dat het van Nederlandse bodem komt en
dat
is natuurlijk ook mooi. Heb je al eens gekeken
naar Lange & Sohne?
groet!
Boetz
Boompje moet vanaf nu dus naar NIEMAND meer
luisteren, want Boompje wordt gek (of is misschien
al gek geworden van alle opmerkingen). Meestal
zijn dit persoonlijke voorkeuren of absolute
voor-oordelen.
Pak je auto, rij naar Dokkum en ga het zelf
bekijken en VOORAL zelf een oordeel vormen en niet
meer laten beinvloeden door derden.
Maak vooraf een afspraak met Wybe. Ik ben benieuwd
wat je keuze zal zijn.
Succes
RHV
ps. Boetz weet ook niet dat Van der Gang het
uurwerk zelf modificeert, maar dat geeft niks
Boetz, ik weet ook niet alles!
ps.2 Boompje, heb je nog verder gezocht via de
zoek-functie?
Boompje moet naar niemand meer luisteren ???
Dat is toch zijn hele insteek van dit topic, hij vraagt toch om meningen !
En dat die persoonlijk zijn, ja dat heb je wel eens met meningen.
Als een IWC liefhebber zijn mening geeft dan is er blijkbaar een vdG liefhebber die het dan plotseling nodig vindt om te melden dat Boompje naar niemand meer moet luisteren.
Vreemd.
Trouwens ik ben geen IWC liefhebber/freak maar ik zou toch ook voor de IWC kiezen !
Ik heb het al eens gemeld : vdG is een werldmerk in Nederland, IWC is een internationaal wereldmerk.
En ja, dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Helaas weet ik wel wat een L&S kost, maar je hebt ook zoiets als een tweedehands markt. En een tweedehands L&S is (naar mijn mening) beter dan een IWC en een van der Gang bij elkaar.
Wat betreft het MAKEN van uurwerken en het MODIFICEREN van uurwerken, ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat vdGang dus geen uurwerken MAAKT. Hierbij dan nog een betere suggestie dan L&S (want die is dus inderdaad wel erg duur), wat dacht je van een Dornbleuth?
Last but not least, beste boompje. Vergelijk het kopen van een horloge eens met het kopen van een camera bijvoorbeeld. Bij een camera geldt; hoe meer geld je er tegenaan zmijt, des te beter de camera, Bij een horloge is dat niet zo…boven de 1000 euro zijn alle horloges goed en onder de 1000 euro houden ze de tijd beter. Horloges zijn pure emotionele aankopen. Koop dus gewoon wat je mooi vindt en geniet daarvan.
Helaas weet ik wel wat een L&S kost, maar je hebt
ook zoiets als een tweedehands markt. En een
tweedehands L&S is (naar mijn mening) beter dan
een IWC en een van der Gang bij elkaar.
Wat betreft het MAKEN van uurwerken en het
MODIFICEREN van uurwerken, ik neem aan dat ik niet
hoef uit te leggen dat vdGang dus geen uurwerken
MAAKT. Hierbij dan nog een betere suggestie dan
L&S (want die is dus inderdaad wel erg duur), wat
dacht je van een Dornbleuth?
Last but not least, beste boompje. Vergelijk het
kopen van een horloge eens met het kopen van een
camera bijvoorbeeld. Bij een camera geldt; hoe
meer geld je er tegenaan zmijt, des te beter de
camera, Bij een horloge is dat niet zo…boven de
1000 euro zijn alle horloges goed en onder de 1000
euro houden ze de tijd beter. Horloges zijn pure
emotionele aankopen. Koop dus gewoon wat je mooi
vindt en geniet daarvan.
groet!
Boetz
Ik heb niemand zien beweren, dat Vandergang zelf zijn uurwerken maakt. Ikzelf heb wel geschreven dat hij de uurwerken modificeert (Valjoux 7751).
Mijn Hamilton Jazzmaster bevat ook een Valjoux 7751. Deze koste mij echter 600 euro. Een van der Gang met hetzelfde (alhoewel gemodificeerd) uurwerk kost 5000 euro. Persoonlijk vind ik dat schandalig.
…toch nog maar even VdG steunen. Ik vind de Van der Gang modellen toch echt heel uniek, hoor, en meen dat ze qua kast (als je de standaard Portuguese neemt, en niet dat mooie zwart-witte model dat Krajicek o.a. draagt) net iets meer klasse uitstralen. Natuurlijk is IWC een betere investering op de korte duur (en misschien ook wel langere), maar een Van der Gang zal nooit “goedkoop” worden, ook niet tweedehands. Dat geloof ik echt niet: hij is echt goed gemaakt en is erg uniek. Als ik veel slappe was had, kocht ik er misschien een, omdat het in die prijsklasse een van de mooiere horloges is met een heel mooi vormgegeven witte/ivoren wijzerplaat en een mooie kroon.
Een alternatief, ook uit Nederland, ook op basis van bewerkt Valjoux 7750/7751 kaliber, maar met gepatenteerd schock-systeem en nog relatief betaalbaar in vergelijking met VdG en VdK.
…toch nog maar even VdG steunen. Ik vind de
Van der Gang modellen toch echt heel uniek, hoor,
en meen dat ze qua kast (als je de standaard
Portuguese neemt, en niet dat mooie zwart-witte
model dat Krajicek o.a. draagt) net iets meer
klasse uitstralen. Natuurlijk is IWC een betere
investering op de korte duur (en misschien ook wel
langere), maar een Van der Gang zal nooit
"goedkoop" worden, ook niet tweedehands. Dat
geloof ik echt niet: hij is echt goed gemaakt en
is erg uniek. Als ik veel slappe was had, kocht ik
er misschien een, omdat het in die prijsklasse een
van de mooiere horloges is met een heel mooi
vormgegeven witte/ivoren wijzerplaat en een mooie
kroon.
Roald
Of een vdG waardevast blijft zal nog moeten blijken, vooralsnog wel.
Wat er überhaupt met vdG gebeurt in de toekomst weten we niet.
Het zou moeilijk kunnen worden als de Swatch Group de levering van uurwerken aan banden gaat leggen.
Leuk te zien hoe de discussie zich verder ontwikkeld. Toch een beetje IWC versus van der Gang uiteindelijk, in plaats van IWC EN van der Gang :-).
Ja, ik luister natuurlijk naar iedereen. Want inderdaad, dat was m’n insteek van dit topic; om te kijken wat jullie er allemaal van denken. Zeer interessant voor mij dit allemaal, mijn dank daarvoor! Bevestigt eigenlijk precies waar ik al stond… Dilemma’s dilemma’s dilemma’s…
Maar, gek wordt ik er niet meer van. Chaos creëert uiteindelijk orde. Want juist door alle geluiden ben ik me er meer dan ooit bewust van dat het in the end draait het om 1 ding.
Want:
Horloges duurder dan 1000 euro (of 500 of wat dan ook) zijn vrijwel allemaal ongetwijfeld goed zoals eerder gezegd. Daar draait het niet echt meer om. Of je nou een klok koopt van 100.000 of 2000… De tijd moet je bij beide enigszins accuraat kunnen afkijken lijkt me :-).
Een van der Gang kost behoorlijk wat natuurlijk. Teveel?.. Mmmm… Persoonlijk denk ik dat de prijs voor elk horloge voor een groot deel te maken zal hebben met het aantal ontwikkel-uren dat erin gaat en is gegaan in de opstart/voorontwikkeling/vooronderzoek. Valjoux uurwerk of niet, als de prijs overeenkomt met de kwaliteit en het vakmanschap/aantal uren dat er geïnvesteerd wordt vertaald zich naar extra kwaliteit, en dan is de extra prijs gerechtvaardigd denk ik. Dat is mijns insziens bij van der Gang echt wel het geval. Zeer krachtige kroon, metaalwerk=zeer krasvrij, speciale procedé ontwikkeld voor binnen de klok zelf, alle aanpassingen handwerk, over vormgeving (zeker in de nuances) zeer goed nagedacht (volgens sommigen gejat, maar dat vind ik zeker niet), en je krijgt een stukje extra beleving cadeau (rondleiding fabriek). Toch erg erg leuk ook.
Kortom, een zeer mooi en goed gefabriceerd horloge, waar je als je het uurloon uitrekent a.d.h.v. de prijs die je uiteindelijk betaald, vermoedelijk zeker zeer schappelijk uitkomt.
Had van der Gang z’n eigen uurwerk moeten ontwikkelen zouden de horloges nog stukken duurder zijn geweest vermoedelijk. IWC Heeft blijkbaar z’n eigen uurwerk, EN is goedkoper… Hoe dat dan? Als dat zo is (een IWC portuguese automatic kost ook minimaal 12 ruggen en laat zich behoorlijk vergelijken (?)), dan heeft dat ongetwijfeld te maken met de afzet. IWC produceert zo’n 2500 klokken per jaar heb ik me laten vertellen. Dat haalt van der Gang bij lange na niet natuurlijk.
En daar komt exclusiviteit dan weer om de hoek. Boeit exclusiviteit je niet, of is dat juist een nadeel? Sjah, dan is de keuze snel gemaakt.
Verder betaal je bij een van der Gang weer meer mee m.b.t. investeringen van machines etc, wat bij IWC weer minder zal zijn. Alles heeft zo z´n business plan tenslotte, en van der Gang moet wel meer vragen om z’n investeringen te rechtvaardigen, althans, dat zou ik verwachten. Is dat erg? Och, het draait om het uiteindelijke resultaat en wat je daarvoor over hebt. Het blijft een onverminderd feit dat het een prachtig horloge is, van A tot Z.
Alles, maar dan ook alles kan je je helemaal knettergek over bediscussiëren tot in den doedt :-). Alles heeft z’n voor- en nadeel.
Dus om terug te komen op het begin: In the end draait het denk ik dus om 1 ding.
Heel veel, zo niet alles wat hier wordt gezegd heeft uiteindelijk met persoonlijke beleving te maken. De beleving, de ervaring en dus wat je mooi vindt en wat je raakt. Wat geeft een horloge je voor gevoel als je het privelege hebt een dergelijk stuk om je pols te mogen dragen (van wat voor merk dan ook). Als dat gevoel optimaal is en het horloge is een eerlijk product, dan zit je gewoon goed.
Horloges zijn net als met vrouwen, als met auto’s, als met eten enz… Zoveel mensen zoveel smaken.
Dornbluth & Sohn zijn trouwens erg mooie klokken! Heb ze in het echt gezien enkelen. Goede prijs en ziet er echt indrukwekkend uit… Maar… beeeeeeeeeeetje saai vond ik ze wel. Heeft me wel geraakt, dat wel.