IWC, JLC, Van der Gang en Meistersinger

Hallo,
Ten eerste een compliment voor deze site en de vele mensen die hierop posten: pas sinds een half jaar ben ik me gaan verdiepen in de aanschaf van mijn eerste grote uitgave aan een horloge, “het enige sieraad dat een man kan dragen”. Ik heb veel posts gelezen in deze tijd waarvan veel van dit forum, en veel websites bezocht en in winkels real life horloges gezien en gepast. De tijd is gekomen om een keuze te maken ;-), en hierbij dus mijn 2e post (1e ging over een verkoper).

De IWC Portugieser (staal), de JLC 8 days (staal) en de Van der Gang (alleen in staal) zijn tot nu toe mijn favorieten, waarbij de Meistersinger mijn hart heeft gestolen en ik zeker ook wil kopen. Maar dan wel de Z1 met ETA uurwerk, want voor een bijna dubbel bedrag alleen een beter Unitas uurwerk en een iets betere afwerking vind ik een beetje veel. Misschien dat ik wel de automaat neem, wel zo handig. En misschien de Van der Klaauw Ariadne voor een later moment, die vind ik voor een eerste echt horloge is te kleurig, maar wel erg bijzonder!





Qua prijs liggen de IWC, JLC en Vd Gang redelijk bij elkaar. En ik denk dat het duidelijk is wat voor type horloge ik nu een voorkeur voor heb, zeker de IWC en de Vd Gang lijken erg op elkaar. Een eerste vraag die ik heb is of jullie vinden of de veronderstelde hogere graad van afwerking van de Vd Gang tegenover de IWC het prijsverschil (dat er wel is natuurlijk, de IWC is goedkoper dan de brochureprijs te krijgen zoals bekend, de Vd Gang niet) rechtvaardigt.

De JLC is echt een ander type horloge, met een eigen JLC uurwerk waar de Vd Gang en de IWC (als ik goed geinformeerd ben) beide een aangepaste Valjoux 7751 uurwerk herbergen. Tevens is het horloge moderner vind ik, heeft meer functies (wat ik niet echt belangrijk vind) en kent net als de IWC een rijke historie. En mocht je deze en de IWC ooit moeten/willen verkopen, dan gaat dat gemakkelijker denk ik (vraag 2?). Deze JLC in staal kan ik op de Canarische eilanden kopen met een flinke korting waardoor het niveau iets boven de Vd Gang ligt, en daarom staat hij hierbij in dit rijtje want dat bedrag is echt de max wat mij betreft. Maar ook dit vind ik een prachtig horloge. Mijn vraag (3) is eigenlijk of jullie vinden dat de JLC kwalitatief (veel) hoger staat dan de twee andere.

Deels een vraag mbt kwaliteit, deels uniekheid en deels smaak dus. Zoals meestal bij horloges heb ik de indruk;-). En misschien komt de Ariadne later nog… hopelijk. De Van der Klaauw horloges zijn sowieso unicums vind ik.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt, en vr groet.

PS: Toevallig zag ik een post van forummember Sieb naar een erg mooi (en met een goede review) alternatief voor de een-hand Meistersinger, de RLT Watch Co. - Automatic “One handed Watch” RLT-13. Ziehier de link : http://www.rltwatches.com/acatalog/RLTwatches.html

Vraag me niet naar een fundering van mijn reactie, maar als ik moest kiezen werd het de kwalitatief hoogstaande en oogstrelend mooie JLC. Verder hebben we ongeveer dezelfde smaak alhoewel ik VdK boeiend, maar niet echt ‘mooi’ vind. Succes met je keuze en we zien en horen het graag hier!
Overigens: kijk ook eens naar www.sothis-fine-watches.de een klein maar kwalitatief goed Duits merkhorloge, bijvoorbeeld de Sothis Classico.

ik zou voor de JLC gaan, en beter ja dat wel, ik geloof dat ook de 8 days keramieken lagers gebruikt. verder is het natuurlijk echt manufactuur! de van der gang 7751 en de iwc een 7750. kortom de JLC.

met stip op één in deze top drie; zonder twijfel de JLC, dan de IWC dan hele tijd niets, dan de vander gang (met alle respect), dan weer een hele tijd niets en… dat blijft zo. kan het niet uitleggen maar meistersinger is echt helemaal niet mijn ding. succes met de keuze en hoor graag wat het geworden is!
groet, frank.

Beste Mike,

Ik sluit me aan bij Master-Fan.

De Van der Gang valt af omdat het merk mij persoonlijk geen kick geeft. Mooi horloge, goed afgewerkt maar toch. het mist, het mist, ja! Het mist de zogenaamde X-factor.

IWC en JLC hebben die factor imho wel. En dan is de keuze voor mij al snel gevallen op een manufactuur. Super afgewerkt, super historie, aardige waardevastheid, rijke uitstraling, kortom, hier kan je nooit de fout mee ingaan. Veel van de genoemde punten gelden ook voor IWC hoor maar dat het manufactuur en net iets exclusiever is geven voor mij de doorslag. Met exclusiever bedoel ik dat je vaker een IWC tegenkomt dan een JLC.

Succes met je keuze en laat het horen!

groet, WImster

Leuk om jullie reacties zien! Het wordt een lastige keuze. Ik hoop dat nog wat meer mensen willen reageren, ik sta open voor elke reactie/mening.

En hcptdg, ik heb de Sothis bekeken maar die is toch niet helemaal mijn ding. Wel vind ik een klein merk, kwalitatief hoogstaand, iets unieks hebben. Vandaar ook de Van der Gang op mijn lijstje.

Vr groet Mike

Veel wijsheid gewenst! De tijd gaat te snel om een slecht klokje te dragen, toch? :slight_smile:

ik zou kiezen voor de JLC of de van der Gang (die ik zelf ook heb). De CvdK vindt ik zelf mooier uitkomen in het goud en de IWC kom je te vaak tegen. De Meistersinger is een heel ander soort klasse horloge en is leuk voor erbij.

Ik denk dat de personen die de X-factorr bij de vdGang missen meer de history of de merknaam bedoelen. Maar dat had je 100(?) jaar geleden ook bij de aanschaf van een JLC enzo.

Een Van der Klaauw en Van der Gang staan zeker ook op mijn lijstje. Kwalitatief en estetisch absoluut top. De Meistersinger heb ik al :wink: (zij het met zwarte band).

De IWC vind ik wat minder. Met zwarte of zilver-kleurige indexen zou ik hem mooier vinden, maar toch wat minder speciaal dan een Van der Gang. JLC: zeker een absoluut top-merk, maar dit model vind ik op 1 of andere manier niet helemaal in balans. Dat is natuurlijk (ook) puur persoonlijk.

Het beste kun je ze dus allemaal eens in het echt gaan bekijken en bevoelen. Kun je een beter vergelijk en (dus) keuze maken. Het is misschien leuk te horen wat wij van de modellen vinden, maar het moet toch jou klok zijn en dus een persoonlijke (deels zeker ook gevoels-)keuze zijn.

Succes een veel voor-plezier!

Niels

iwc

Als ik puur naar het uiterlijk kijk, moet ik toegeven dat ik de Van der Gang het mooist vind. Wat Niels2 zegt over de jlc wat betreft die balans, vind ik ook. De IWC vind ik qua uiterlijk het minst,gewoon simpel. Verder is het ook nog eens zo dat je deze klok veel te vaak ziet.

Ik ben benieuwd naar je keuze

Ahum…IWC gewoon simpel…?

Alles is relatief als je in een Bentley rijdt is een Mercedes ook 'gewoon" tenslotte:)

Van der gang is wel echt een top klok zeg!
IWC te voor de hand liggend.
JLC zou ook een hele goede keus zijn!
En van der Klauw hoort in het goud (geel/rose)
Die meistersinger ziet er gewoon veel te simpel uit en heeft idd niks.

ik zou denk ik als ik hier tussen moest kiezen voor de jlc gaan, maar de iwc is zeker niet verkeerd.
misschien zou je ook eens naar een glashütte kunnen kijken.

@bijdetijd: de Meistersinger zou ook voor “erbij” zijn, maar ik vind een one-hand echt erg leuk. Wordt of een Meistersinger 1Z, of de door forummember Sieb getipte RTL Watch die ik noemde ;-).

@seamaster: Glashutte vond ik in eerste instantie ook mooi (nog steeds) en heeft een mooie historie, maar ik vind hun klokken toch wat minder “spreken” dan de hier genoemde… kwestie van smaak natuurlijk! Je noemt de Van der Gang niet… niets voor jou?

Mijn voorkeur gaat intussen iets meer naar of de JLC, of de Van der Gang, inderdaad omdat die beide op de IWC voor hebben dat ze meer uniek zijn (voor mijn gevoel).

Mike,

Goede smaak!! Toen ik de merken op jouw lijstje zag, realiseerde ik me dat de vdGang het enige merk was dat ik niet op mijn nachtkastje heb liggen :slight_smile:

Enne… ik ben heeeel dicht bij de aanschaf van een vdGang geweest, maar uiteindelijk voor een IWC Portugieser gekozen omdat ik chrono’s een beetje te ‘druk’ vindt. Ik hou meer van de strakkere kast zonder die extra knoppen en extra wijzers op de wijzerplaat.

Jaeger leCoultre is natuurlijk een fantastisch mooi merk. Geweldige afwerking (in die prijsklasse !!) en in-house uurwerken van hoog nivo.

Eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat je voor de prijs van een IWC chrono een stalen 8-days kan kopen! Voor mij zou het dan een eenvoudige beslissing zijn:

Op basis van het nivo van de afwerking van het uurwerk (heb hier enkele weken geleden een lange post over geschreven), de “historie” en prestige van het merk, het feit dat het JLC uurwerk het enige “in-house” uurwerk is en vooral de vormgeving:
8-day van JLC !!

Groet
Mark

horloges kiezen is een zeer persoonlijk. Nergens speelt smaak zo’n grote rol. Ik zie horloges voorbij komen die ik met geld toe nog niet zou willen dragen, maar ook omgekeerd.
Mijn keuze? Vandergang! Motivatie, een horloge dat met hart en ziel geproduceerd wordt door een bevlogen man.
-De kroon is niet zo maar een kroontje uit geperst staal, nee de kroon wordt op een tandwielmachine tandje voor tandje gestoken, alleen al de productie van de kroon duurt zo’n klein half uur.
-De cijfers op de wijzerplaat zijn niet erin gestanst, nee, dit zijn losse cijfers die op de wijzerplaat zijn gestoken
-De kast van roestvrijstaal heeft een hardingsproces ondergaan. Mijn Vandergang, inmiddels een jaar oud heeft nog geen enkel krasje. Je kunt gerust met een stalen voorwerp proberen er een krasje op te maken, maar dat lukt je echt niet.
-Het glas, zowel voor- als achterzijde heeft een violette coating wat spiegeling voorkomt.
-Binnen in de kast heerst een lichte overdruk,waardoor water geen kans heeft binnen te treden.

kortom, mijn keus stond vast bij aanschaf; Vandergang. Ik merk het ook aan de reacties, vooral bij kenners, ik heb meerdere horloges, maar bij geen enkel horloge wordt zo enthousiast gereageerd als bij mijn Vandergang.

IWC? daar worden er duizenden van gemaakt, heb je dan nog uniek horloge?? Vandergang max. 250 stuks per kleur, wit, blauw en zwart. Jaarproductie 150 stuks? Da’s pas uniek!

Twijfel je nog? Bel Wybe van der Gang in Dokkum en maak een afspraak, hij laat je graag de productie zien en dan? Dan heb je je keus gemaakt!
Stuur me maar een mailtje als je gekocht hebt, ik zit niet zo vaak op het forum.

RHV Schreef:

horloges kiezen is een zeer persoonlijk. Nergens
speelt smaak zo’n grote rol. Ik zie horloges
voorbij komen die ik met geld toe nog niet zou
willen dragen, maar ook omgekeerd.
Mijn keuze? Vandergang! Motivatie, een horloge dat
met hart en ziel geproduceerd wordt door een
bevlogen man.
-De kroon is niet zo maar een kroontje uit geperst
staal, nee de kroon wordt op een tandwielmachine
tandje voor tandje gestoken, alleen al de
productie van de kroon duurt zo’n klein half uur.
-De cijfers op de wijzerplaat zijn niet erin
gestanst, nee, dit zijn losse cijfers die op de
wijzerplaat zijn gestoken
-De kast van roestvrijstaal heeft een
hardingsproces ondergaan. Mijn Vandergang,
inmiddels een jaar oud heeft nog geen enkel
krasje. Je kunt gerust met een stalen voorwerp
proberen er een krasje op te maken, maar dat lukt
je echt niet.
-Het glas, zowel voor- als achterzijde heeft een
violette coating wat spiegeling voorkomt.
-Binnen in de kast heerst een lichte
overdruk,waardoor water geen kans heeft binnen te
treden.

kortom, mijn keus stond vast bij aanschaf;
Vandergang. Ik merk het ook aan de reacties,
vooral bij kenners, ik heb meerdere horloges, maar
bij geen enkel horloge wordt zo enthousiast
gereageerd als bij mijn Vandergang.

IWC? daar worden er duizenden van gemaakt, heb je
dan nog uniek horloge?? Vandergang max. 250 stuks
per kleur, wit, blauw en zwart. Jaarproductie 150
stuks? Da’s pas uniek!

Twijfel je nog? Bel Wybe van der Gang in Dokkum en
maak een afspraak, hij laat je graag de productie
zien en dan? Dan heb je je keus gemaakt!
Stuur me maar een mailtje als je gekocht hebt, ik
zit niet zo vaak op het forum.

Leg dit alles naast een Jaeger-LeCoultre en de keuze is nog sneller gemaakt, de JLC!

@MarkV: Dank voor het compliment! En je bent al heel wat verder dan ik als je alleen de Van der Gang nog mist… ;-). Qua prijsniveau zit er wel verschil tussen de JLC en de IWC Port; de IWC op prijs van Sayin, dan de Vd Gang voor de bekende vaste prijs (en dat zit toch wel een stukje hoger), en de JLC kan ik 20% lager dan de catalogusprijs krijgen en zit daarmee nog wel wat hoger dan de Vd Gang… Maar ik heb zoiets het is toch al veel geld, dus nog wat meer of minder maakt dan ook niet meer zoveel uit. Ik zal dan misschien wel andere horloges willen kopen, maar dan voorlopig niet meer met dit prijskaartje. Vandaar ook de zorgvuldige afweging! :wink:

@RHV: ben ik ook van plan! Dokkum is alleen wel een roteind weg…