IWC, JLC, Van der Gang en Meistersinger

als ik de keus zou hebben tussen een van der gang of glashütte , dan werd het een glashütte…

Vind je de JLC Hometime geen goed alternatief ?
Is wat goedkoper dan de 8-day en ook razend mooi.

Ik heb zelf een Reserve de Marche. Eerlijk gezegd is voor mij de “gewone” Master Control # 2 in de Master Control serie. Heerlijk simpel…

Groet
Mark

Vind je de JLC Hometime geen goed alternatief ?
Is wat goedkoper dan de 8-day en ook razend mooi.

Ik heb zelf een Reserve de Marche. Eerlijk gezegd is voor mij de “gewone” Master Control # 2 in de Master Control serie. Heerlijk simpel…

Groet
Mark

Overigens – op de website van JLC staat de 8 day alleen maar in een platinum of gouden kast. Kan me niet voorstellen dat je die voor de prijs van een vdGang of IWC kan kopen…

Als je een 8 day met stalen kast hebt gevonden en deze kan kopen voor ietsje meer dan een vdGang zou ik 't zeker doen. Als je geen interesse hebt, kun je me misschien een berichtje sturen waar je deze hebt gezien :slight_smile:

Groet
Mark

De Reserve de Marche heb ik ook omgehad, inderdaad wat minder druk dan de 8 Days, maar vond hem te klein qua omvang. De JLC Hometime vind ik wel een hele goede suggestie van je; het is een automaat (de Reserve de Marche niet), 40mm en aantrekkelijker in prijs (collectorstime.com of prestigetime.com). Even kijken waar ik die kan passen ;-). Weet jij of je JLC’s goed over internet kan kopen, heb ik geen ervaring mee?

Mijn keus zou zijn JLC. Wel een iets minder druk model. De vdGang en IWC vallen voor mij af, waarom, een chrono met de sub-dials boven elkaar vind ik nooit zo heel mooi, dan liever 2 naast elkaar. De Meistersinger is ook heel mooi, maar toch echt een andere prijsklasse, maar zeker een goede keus om erbij te nemen. De van der Klaauw is ook heel mooi, ook zeker de moeite waard om nader te bekijken, ook exclusief etc.

Toch zou ik voor JLC gaan, beste prijs/kwaliteitverhouding die ik tot nog toe tegen ben gekomen (en Seiko dan, maar dat is kwa prijs niet echt vergelijkbaar met elkaar), de looks, de historie, alles is eigenlijk heel mooi, behalve dit model welke jij liet zien. Erg druk en niet echt in balans. Ik zou zelf voro de oude Master Control gaan of een mooie strakke Reverrso. :slight_smile: Wat kopen via internet betreft, ik geloof meestal dat je zoiets koopt vanwege de historie, het vakmanschap etc. dan kanik bijna niet geloven dat je voro zo’n prijs iets via internet koopt, want waar is dan het 'gevoel? :slight_smile:

Via Internet kopen geeft dan misschien niet 'het gevoel", maar het is ook een lekker gevoel wanneer je bij een betrouwbare Internetwinkel (en die zijn er echt wel) pakweg 1000 Euro minder betaalt voor het zelfde horloge met alle papieren en uiteraard merkgarantie. Maar ga er maar van uit dat een JLC (nieuw) je de eerste jaren geen problemen oplevert. Ik mag geen reclame maken, maar een JLC Ultra Thinn in staal, normaal 4100,-- kan door een betrouwbare leverancier waar op dit forum alle het nodige is gezegd, geleverd worden voor 3075,- Lekker idee (en bij aankopp ook gevoel).

En goedkoper ook nog wel hoor hcptdg. :wink: Tuurljk scheelt het je geld, maar ikzelf vind het altijd wel fijn als je een aanspreekpunt heb waar je lnags kan gaan, het persoonlijke. Horloge’s die niet meer te vinden zijn zoals limiteds of vintage, dat vind ik weer wat anders.

Ben benieuwd wat Alexandre dan wel niet in zijn verzameling heeft… :wink: Wellicht wat foto’s, Alexandre?

RHV,

Je snapt dan waarom ik niet zou twijfelen als ik de centen had :wink: . Ik beneid je dus zeker:)

Niels

Mike,

Geloof me: zodra je daar binnenstapt is het opeens zo’n roteind niet meer :wink: .

Niels

Beste horlogeliefhebbers,

De discussies over de kwaliteit van horloges zou ik graag wat meer onderbouwen. Ik heb 't volgende gedaan. Ik heb op een rijtje gezet welke aspecten een rol spelen in argumentaties over de kwaliteit van horloges. Vervolgens heb ik die gerubriceerd (zie onder) . Ik zou graag jullie medewerking willen “smaak” nader te onderbouwen.

Wat je moet doen, is de drie modellen (IWC, JLC en VdG) op deze aspecten te beoordelen. Je geeft elk model ook een totaal rapportcijfer. Je mag dit in elk format doen die je maar wilt, maar Excel is handig. Stuur dat dan aan j.haringsma@chello.nl. Als ik voldoende respons krijg (minimaal 30), presenteer ik op dit formum de resultaten.

nr Item--------------------------------------------------------------------------------------> IWC ------> JLC ----> VdG
1 Kast en glas – afwerking, bescherming en krasvastheid
2 Armband en sluiting – afstellen, soeplesse, onderhoud
3 Uurwerk – robuustheid, onderhoudsgevoeligheid, nauwkeurigheid, afwerking
4 Bediening – verstellen van tijd, datum en evt. bediening lunette
5 Draagcomfort – niet te zwaar, scherpe kanten o.i.d
6 Leesbaarheid – ‘s nachts en overdag
7 Ontwerp – uitwerking van het concept, consistentie, uniciteit
8 Vakmanschap - bijzondere uiting van horlogekunst
9 Merkimago – historie, traditie, vakmanschap
10 Limitering - is het uniek en moeilijk verkrijgbaar?
11 Icoonpotentie – uniciteit ontwerp, detaillering, innovatie, navolgingspotentie
12 Kwaliteit voor de prijs – in vergelijking soortgelijke horloges
13 Verkoopwaarde – toekomstverwachting verkoopprijs
Totale beoordeliing in een rapportcijfer

Ik heb een vintage IWC en een nieuwe JLC gehad, moet ik dan voor de IWC en JLC wat opmaken en niet voor de vdG? OF geld deze lijst alleen voor nieuwe horloges? :slight_smile:

Leuk idee, laat het me ff ween en ik mail je m’n gegeevns over deze horloge’s door. (tu)

Daar stel je een goede vraag. In principe gaat het over nieuwe modellen. Je zou deze lijst voor voor ELK horloge kunnen invullen, maar het leek me aardig de genmoemde modellen te vergelijken.

Als je je vintage-horloge beoordeelt, geef dat dan even aan. Ook is het handig als je aangeeft of 't horloge ook in bezit hebt of niet. Probeer de lijst OOK voor VdG in te vullen. Je mag de lijst GEHEEL OP JE GEVOEL invullen. Weet je het ECHT niet, dan geef je dat aan met een 0.

Bij het totaalcijfer moet je jezelf de vraag stellen zoals: in welke mate zou ik reclame voor dit horloge willen maken? (1= “totaal en totaal niet, integendeel” tot 10= “hier loop ik echt warm voor; zou ik heel graag doen”).

Mochten er vragen zijn, dan hoor ik dat wel. Dank in ieder geval dat je meedoet. Helpen we de branche mee, zullen we maar zeggen, en in ieder geval deze site.

Groet,

Johan

Daar stel je een goede vraag. In principe gaat het over nieuwe modellen. Je zou deze lijst voor voor ELK horloge kunnen invullen, maar het leek me aardig de genmoemde modellen te vergelijken.

Als je je vintage-horloge beoordeelt, geef dat dan even aan. Ook is het handig als je aangeeft of 't horloge ook in bezit hebt of niet. Probeer de lijst OOK voor VdG in te vullen. Je mag de lijst GEHEEL OP JE GEVOEL invullen. Weet je het ECHT niet, dan geef je dat aan met een 0.

Bij het totaalcijfer moet je jezelf de vraag stellen zoals: in welke mate zou ik reclame voor dit horloge willen maken? (1= “totaal en totaal niet, integendeel” tot 10= “hier loop ik echt warm voor; zou ik heel graag doen”).

Mochten er vragen zijn, dan hoor ik dat wel. Dank in ieder geval dat je meedoet. Helpen we de branche mee, zullen we maar zeggen, en in ieder geval deze site.

Groet,

Johan

Mark,

ik heb je een PM gestuurd.
groet Mike

Dat vind ik een geweldig idee! Je zou natuurlijk nog kunnen debatteren over of elk aspect even zwaar zou moeten tellen (bijv. telt prijs even zwaar als de andere 12 aspecten?), maar ik doe hem zo ook graag ;-), en stuur het je op.

gr. Mike

Volgens zowel brochure 2006-2007 als website is de Master 8 days uitsluitend verkrijgbaar in pink gold en een gelimiteerde oplage van 200 exemplaren in platina. Geen staal dus. Ik zou maar voorzichtig zijn met die winkel op de Canarische Eilanden als ik jou was. Los daarvan: de JLC is natuurlijk te verkiezen boven deze IWC en de VdG.

Beetje mosterd na de maaltijd. Zag pas later dat Mark dit ook al heeft opgemerkt. De Hometime is natuurlijk ook mooi. Ik heb destijds zelf gekozen voor de Master Control omdat ik die cleane wijzerplaat zo mooi, en de dag/nacht aanduiding op de HT niet zo geweldig vind. Bovendien vind ik sweep second altyijd te verkiezen boven een kleine secondewijzer. Maar mooi is ie.

De staal-variant zit inderdaad niet meer in JLC’s nieuwe programma, alleen de gouden en platina-versie nog. Ik heb de staal-versie omgehad bij een grote A-lokatie juwelier, waar ook een Nederlander werkt (en woont) met wie ik een goede prijs heb onderhandeld mocht ik hem willen aanschaffen.