IWC Mark XVI Automatic

Beste ,

Na het uitruimen van mijn grootouders hun huis zijn we een paar horloges tegengekomen en stoot ik op deze IWC Mark XVI. Ik heb deze opgezocht en het heeft een aardig prijsje. Wij zelf vinden dit niet zo een zeer mooi horloge en het ligt ook zeg maar in de weg bij ons thuis. Het probleem is denk ik dat bij deze duurdere horloges (zoals ik zelf heb) een certificaat hoort van de aankoop. Het probleem is dat we dit niet meer vinden en we weten ook niet waar en wanneer deze is aangekocht. Weet iemand iets meer over dit horloge ?

MVG

3 likes

Je hebt hem opgezocht dus wat wil je nog weten ?

2 likes

Zijn je grootouders types die horloges van een paar duizend euro hebben rondslingeren? Anders vrees ik namelijk dat 'ie ook nep kan zijn.

Bij mijn opa en oma kunnen ook horloges rondslingeren, maar als ze die kwijtraken halen ze bij de Lucardi gewoon hetzelfde horloge weer. Om een idee te geven.

3 likes

Bij twijfel kan je altijd nog naar een IWC juwelier gaan om te kijken of hij echt is.

Het beste wat je kunt doen is even bij een horlogemaker langsgaan om het uurwerk te bekijken.
IWC is een populair merk om na te maken en op een foto is dit verschil moeilijk te zien…

@Boetje Is het verkoopbaar zonder certificaat ?

@Ferdinand Neen hoor , maar ze zaten beetje verstopt in de kas en zaten in een grote horloge box (capaciteit van 12 horloges) dus de kans is groot dat we nog ergens het origineel doosje vinden in oude dozen maar deze hebben we nog niet gevonden. En er is niet meteen een horloge expert in de buurt om er naar te laten kijken.

@Temporis zouden de gewone horloge makers ook dit soort duurdere horloges kunnen identificeren ?
ik weet dat er een winkel is die IWC verkoopt maar dat is een dikke 3 uur rijden.

Zonder certificaat en origineel doosje kun je een horloge altijd wel verkopen alleen gaat er meestal iets van de waarde af.

Ja hoor alles is te verkopen, maar als je niet weet of het een IWC of een imitatie is dan lijkt me dat niet handig.

2 likes

@Mikavw Ja dat versta ik wel , natuurlijk hoop ik gewoon het doosje nog te vinden met het certificaat erin. en staan ook paar krasjes op dusja , maar ik zal wanneer ik eens vrij heb met werk een tochtje maken naar een IWC dealer.

1 like

Ligt een beetje aan het niveau van de eventuele replica.
Als je de kast openmaakt en op het uurwerk staat made in China is het een koud kunstje terwijl soms de uurwerken ook aardig kunnen lijken op het origineel.
Een beetje kenner van uurwerken kan tot zekere hoogte je wel verder helpen dus eerst in de buurt iets zoeken zou moeten lukken (voor de eerste stap).

1 like

Ik ben geen IWC expert, je weet het pas 100% zeker als het uurwerk gecontroleerd is. Maar volgens mij zou dit nog wel eens een orginele kunnen zijn of anders en hele goede namaak. Heb het met een foto van een orginele vergeleken maar het is dan ook echt 1 op 1 gelijk. Vaak zie je bij replica’s altijd wel een kleine afwijking.

1 like

Zo te zien op deze onduidelijke plaatjes : Chinees "leder"
De rest kunt u zelf wel invullen.

Ik heb een mk xvi gehad, en bij deze foto heb ik geen goed gevoel. Maar dat kan ook de slechte foto zijn. En wie gaat er nu zo om met een echte IWC.

Wat zat er nog meer in die horloge box?
Als dat allemaal crap is dan is de kans dat deze IWC
ook crap is groot.
Maar eerlijk gezegd ziet de IWC er naar mijn mening
echt uit.
Voor uitsluitsel, bezoek een goede horlogemaker, ik bedoel
dus iemand die alles van mechanische horloges weet.
Een juwelier of batterijtjeswisselaar heb je weinig aan.

Verkoop zonder doos en papieren is geen probleem. Je zal er alleen minder voor krijgen.

Iets over het horloge: http://fliegeruhr.ch/mark_xvi.htm

Verder vraag ik me af of hij echt is. Heb je een goede foto van het achterdeksel? Of laat hem openmaken door een horlogemaker en maak een foto van het uurwerk.

Ik kan mij vergissen, maar de lugs lijken mij echt anders…

Betere foto van de TS zou op prijs gesteld worden. Voor nu gok ik op nepperdepep

Zoals gezegd, betere foto’s voor een betere beoordeling… :slight_smile:
Met name ook foto van de caseback aub.

Mijn twijfels:
De kroon lijkt op je foto’s niet gesigneerd, klopt dat?
Ik heb het gevoel dat de uren wijzer te ver over de 0 van de 10 heen komt.
De vouwsluiting oogt wat grof.

Zou er niet ergens een serienummer of unique identifier moeten staan? Meestal houden producenten archieven bij van wat ze hebben gemaakt. Je kunt ook met het unieke kenmerk (als dat er is) in de hand IWC opbellen om te vragen of het ze iets zegt.

Trouwens, inderdaad, die kroon lijkt niet te kloppen.

Nep, en niet eens een hele goede. Zijn tegenwoordig betere klonen verkrijgbaar.
Kortom deze kan de prullenbak in.