IWC Mark XX

Geen waardeoordeel vanuit mij, puur observatie.
Ik vind IWC prachtige modellen hebben. Maar ze hebben zichzelf wel beetje belachelijk gemaakt door hun prijsbeleid. Tegenwoordig is het allemaal in house en zijn de banden geüpdatet en is het meer in lijn maar alsnog zie je de kritiek bij de nieuwe ingenieur.

Maar ze vroegen 5 jaar terug voor simpele eta7750s en 2892’s wel zo’n beetje het meeste van de hele industrie op Hublot en Franck Muller na. Geen lekker rijtje om in te staan.

6 likes

Heb zelf deze, de kleine prins maar dan Mark xv111

Sunburst geweldig. Draagt heerlijk door maat en plat horloge en super santoni lederen band.

Enige wat ik nog zou willen is

Dat zou nog meer diepte in de plaat geven. Maar ja, in goede HF traditie: dan neem ik er wel een horloge bij….

10 likes

Categorie BS idd :wink:

Overigens snap ik ook niet zoveel van het idee dat als je een “goedkoop” fliegertje zoals een Srowa er bij pakt je een volwaardig IWC alternatief hebt? (Niks te nadele van Stowa maar appels met peren vergelijk)

Of het gemiep dat ze voorheen te duurbetaalde ETA’s er in stopte en nu inhouse maar IWC toch blijven afrekenen op die ETA’s. Maar ook op de inhouse uurwerken want die zijn eigenlijk niet inhouse en daardoor is IWC ook onnodig duur. Wat wil men dan nou?!

IWC heeft zich altijd gepositioneerd als een luxury brand. En de pilots als toolwatches. Niks mis mee toch? Luxury is een relatief hoge prijs betalen maar daarom is een IWC dat wel waard.

Oke de ingenieur is een ander verhaal, maar heeft ook weer alles te maken met de positioneren tov GP, Choppard etc als je de mark XX vergelijkt met de ingenieur dan is die zelfs een koopje.

Als je een IWC koopt weet je dat je een product van topkwaliteit koopt behorend tot de top 10 van bekendste horloge huizen. En daartussen is IWC zeker geen overpriced merk.

Een IWC is ook helemaal geen alternatief voor een Rolex. Een IWC koop je vooral voor jezelf. Rolex bling ontbreekt juist dat spreekt de IWC koper zo aan.

13 likes

Dit

1 like

Ik ben het hier volledig mee eens. Inderdaad vaak veel gedram over een ETA 2892 of Valjoux 7750. Men gaat er vaak aan voorbij dat het hier gaat om uurwerken die tot de besten ter wereld behoren. Sommige puristen zeuren dan weer om anglage etc, of ze willen dat deze uurwerken met houtjes worden gevlakt. Maar er wordt vergeten dat het dan gaat om uurwerken in een veel hoger segment. Overigens, IWC doet het, zij het met kleinere aantallen, ook in het hoge segment zeer goed. IWC is en blijft een topmerk en heeft nou eenmaal een lagere bling bling of blitsfactor. Ik vind dat niet erg, het is naar mijn mening understatement.

4 likes

Dit is inderdaad meer dan afschuwelijk :scream:. Maar in grote lijnen is dit een uitzondering op de regel. Ook voor 2008 zijn er door IWC wel mindere modellen uitgebracht. Maar flaters zijn er eigenlijk wel door ieder merk gemaakt. Goede aanvulling verder :+1:.

1 like

Ik heb ook een chronograph van IWC gepast maar mijn hemel die dingen zijn meer dan 15 mm dik of zo

1 like

Morgen haal ik de trekker over denk ik

1 like

Hij staat inmiddels ook hoog op mijn lijstje. Ik denk de zwarte op de stalen band.

Leer er dan bij om af te wisselen:

10 likes

Yup
Met stalen band.
Vraag mij alleen af waar ik de lederen band met IWC endlink kan kopen. Denk alleen bij IWC zelf?

1 like

Jups super vet! Ik ben ook bijna om :star_struck:

2 likes

Endlink? Gewoon 20mm pushpin en gaan toch?

1 like

Heb 'm in de loop der jaren een paar keer gepast. Ik vind het een leuk horloge, maar niet meer dan dat. Eerlijk gezegd viel het me nogal tegen. Niks aparts en daardoor voor mij 2 x te duur voor wat het is.

2 likes

Ik heb ooit de Mark XII gehad, maar heb het na twee maanden alweer verkocht. Op plaatjes vond ik het een prachtig horloge, en nog steeds, maar om de pols gaf het me geen bijzonder gevoel. Ik heb dat eigenlijk met geen ander horloge gehad. Van de huidige modellen vind ik het jammer dat ze de wijzers ooit hebben aangepast naar de spitfire modellen. De rechte wijzers vind ik persoonlijk veel mooier.

1 like

Ik hoor graag een tegenbetoog. Ik baseer mij op mijn ervaring als verkoper in een horlogewinkel en als lid op zowel nationale als internationale fora waar relatief weinig over IWC wordt gesproken en het in minder collecties lijkt voor te komen dan veel andere merken. Zelfs in de horloge-media krijgt het minder aandacht dan merken als Breitling, GS en Zenith. Het lijkt gewoon niet echt populair.

Gemiep, gedram of terechte kritiek? IWC verkocht 7750’s in fliegers en portugiesers met prima (maar zeker geen vooruitstrevende) afwerking voor 5-10x de prijs van 7750s in bijvoorbeeld Longines en Hamilton. De kritiek is niet op de uurwerken an sich, maar op de prijs die IWC ervoor vroeg.

Wat men wil van IWC is (in-house) uurwerken die technisch beter zijn en vooral beter dragen dan die oude eta’s. Geen gekke eis in een prijsklasse met de METAS co-axial 3861 en El Primero als grootste concurrenten.

Dus IWC is een hoge prijs waard louter omdat het zich als luxury brand positioneert? Aparte conclusie.

Haha, ja zo kan ik het ook :sweat_smile:

Ligt aan de definitie van alternatief. Dit is exact wat ik bedoel met ‘Rolex willen ontlopen’. Te bling, te stigma, te opvallend. Dus is het nettere en meer ‘sophisticated’ maar nog sportief genoeg alternatief een IWC.

2 likes

Het blijft een discussie over die uurwerken. Maar ik ben het niet met u eens. Leg een Hamilton of Longines eens naast een IWC. En het nieuwe chronografen uurwerk van IWC is gebaseerd op de Valjoux 7750 :wink:

1 like

Dat is juist het hele probleem. Dat het ‘in-house’ uurwerk weinig toevoegt (behalve prijs :upside_down_face:) tov een 7750.

Ik roep niet dat er een in-house uurwerk in moet/hoort omdat het een hype is, maar omdat een 7750 ook nadelen heeft waarvan ik vind dat een merk die niet zou moeten accepteren bij een horloge in de 5K+ Prijsrange. Voornamelijk de dikte

1 like

Dat is er nu toch ook? Wat is dan het probleem? IWC geeft notabene 8 jaar (!) garantie op zijn uurwerken.

Nu haal je alles en iedereen zijn moeder erbij. Terwijl je in eerste post het had over dit forum. Waar IWC overigens een schare groep liefhebbers heeft. Maar dat was je denk ik niet opgevallen :wink:

Een luxury brand heeft per definitie een hoge prijsstelling anders is het geen luxury brand. Of je een IWC het geld waard vind staat daar verder los van.

2 likes

IWC Mark XX heeft een Quick release systeem op haar nieuwe modellen. Zodoende kun je met een enkele beweging de bracelet losmaken van de kast en op die manier ook een IWC lederen band in een handomdraai aan de kast bevestigen

Maar je kan die pin er toch uithalen of zie ik dat verkeerd?

1 like