IWC Mark XX

Yup
Met stalen band.
Vraag mij alleen af waar ik de lederen band met IWC endlink kan kopen. Denk alleen bij IWC zelf?

1 like

Jups super vet! Ik ben ook bijna om :star_struck:

2 likes

Endlink? Gewoon 20mm pushpin en gaan toch?

1 like

Heb 'm in de loop der jaren een paar keer gepast. Ik vind het een leuk horloge, maar niet meer dan dat. Eerlijk gezegd viel het me nogal tegen. Niks aparts en daardoor voor mij 2 x te duur voor wat het is.

2 likes

Ik heb ooit de Mark XII gehad, maar heb het na twee maanden alweer verkocht. Op plaatjes vond ik het een prachtig horloge, en nog steeds, maar om de pols gaf het me geen bijzonder gevoel. Ik heb dat eigenlijk met geen ander horloge gehad. Van de huidige modellen vind ik het jammer dat ze de wijzers ooit hebben aangepast naar de spitfire modellen. De rechte wijzers vind ik persoonlijk veel mooier.

1 like

Ik hoor graag een tegenbetoog. Ik baseer mij op mijn ervaring als verkoper in een horlogewinkel en als lid op zowel nationale als internationale fora waar relatief weinig over IWC wordt gesproken en het in minder collecties lijkt voor te komen dan veel andere merken. Zelfs in de horloge-media krijgt het minder aandacht dan merken als Breitling, GS en Zenith. Het lijkt gewoon niet echt populair.

Gemiep, gedram of terechte kritiek? IWC verkocht 7750’s in fliegers en portugiesers met prima (maar zeker geen vooruitstrevende) afwerking voor 5-10x de prijs van 7750s in bijvoorbeeld Longines en Hamilton. De kritiek is niet op de uurwerken an sich, maar op de prijs die IWC ervoor vroeg.

Wat men wil van IWC is (in-house) uurwerken die technisch beter zijn en vooral beter dragen dan die oude eta’s. Geen gekke eis in een prijsklasse met de METAS co-axial 3861 en El Primero als grootste concurrenten.

Dus IWC is een hoge prijs waard louter omdat het zich als luxury brand positioneert? Aparte conclusie.

Haha, ja zo kan ik het ook :sweat_smile:

Ligt aan de definitie van alternatief. Dit is exact wat ik bedoel met ‘Rolex willen ontlopen’. Te bling, te stigma, te opvallend. Dus is het nettere en meer ‘sophisticated’ maar nog sportief genoeg alternatief een IWC.

2 likes

Het blijft een discussie over die uurwerken. Maar ik ben het niet met u eens. Leg een Hamilton of Longines eens naast een IWC. En het nieuwe chronografen uurwerk van IWC is gebaseerd op de Valjoux 7750 :wink:

1 like

Dat is juist het hele probleem. Dat het ‘in-house’ uurwerk weinig toevoegt (behalve prijs :upside_down_face:) tov een 7750.

Ik roep niet dat er een in-house uurwerk in moet/hoort omdat het een hype is, maar omdat een 7750 ook nadelen heeft waarvan ik vind dat een merk die niet zou moeten accepteren bij een horloge in de 5K+ Prijsrange. Voornamelijk de dikte

1 like

Dat is er nu toch ook? Wat is dan het probleem? IWC geeft notabene 8 jaar (!) garantie op zijn uurwerken.

Nu haal je alles en iedereen zijn moeder erbij. Terwijl je in eerste post het had over dit forum. Waar IWC overigens een schare groep liefhebbers heeft. Maar dat was je denk ik niet opgevallen :wink:

Een luxury brand heeft per definitie een hoge prijsstelling anders is het geen luxury brand. Of je een IWC het geld waard vind staat daar verder los van.

2 likes

IWC Mark XX heeft een Quick release systeem op haar nieuwe modellen. Zodoende kun je met een enkele beweging de bracelet losmaken van de kast en op die manier ook een IWC lederen band in een handomdraai aan de kast bevestigen

Maar je kan die pin er toch uithalen of zie ik dat verkeerd?

1 like

Zo ziet het eruit, als je niet OEM wil is elke leren band erop te zetten.

Screenshot_20231222-204438~2

6 likes

Kan

Waarom wordt prijsstelling als absurd gezien in vergelijking met andere merken?

Ow oké

De nieuwe Ingenieur is fantastisch mooi.
Super fucking duur dat wel

Ruim 9% korting

Dat is absoluut goed! Moet ik ze zeker credits voor geven.

Ik wilde aangeven dat ik mijn uitspraken inderdaad op meer baseer dan enkel dit forum. Er zal hier best een trouwe groep liefhebbers zijn, maar na 5 jaar dagelijks op dit forum, heb ik het idee dat ik meer berichten over Sinn heb gelezen dan over IWC. Misschien zit ik er helemaal naast, maar voor een top 10 merk zoals je zelf al aangaf, hebben ze echt bar weinig aandacht en steun (als in mensen die er daadwerkelijk geld in stoppen) hier.

Er wordt nu gedaan alsof ik een enorme aanval heb geplaatst op IWC, terwijl ik puur observaties deel. Ik zie gewoon weinig IWC-content op liefhebbersfora (waaronder hier), in media, etc.
Ik heb geen ervaring met het IWC-forum maar uit jouw woorden leidt ik af dat het zélfs daar achteruit is gegaan. Het merk doet het gewoon niet zo goed bij liefhebbers. Punt. Deel van de verklaring ligt in het prijsbeleid en de bijhorende forse afschrijving zoals jij zelf aangeeft.

En ik ben het eens dat de Mark XX daar een relatieve uitzondering op is. Ik vind persoonlijk de Mark XV met die geweldig soepele stalen band een van de beste daily horloges die je voor het geld kan kopen.
Volgens mij zijn we het vrij eens met elkaar dus ik ben benieuwd welk deel van mijn betoog ‘klinkklare onzin’ is.

1 like

Je maakt er zo’n populariteit contest van. Als eerste denk ik dat fora niet geheel representatief zijn voor het verkoop succes van een merk. Op fora is vooral sprake van het zoeken van bevestiging. En dan voornamelijk onder de watchnerds. Dit lijkt een hele grote groep horloge liefhebbers maar op wereldwijde schaal van verkoop kanalen door luxury brands stelt dit niet zoveel voor. Met andere woorden, dezelfde 50000 mensen die wereldwijd op fora elke dag bezig zijn met hun circle jerk bepalen niet de markt. Ze hebben vooral heel veel meningen die ze graag als waarheden verkondigen.

Ik ben overigens alles behalve een IWC fanboy. Ik heb nu 2 jaar een pilot chrono (spitfire) en het horloge bied mij veel voldoening. Maar dat is voor mij geen reden om het merk op een voetstuk te plaatsen. Aan de andere kant is er ook geen reden om een merk als IWC onderuit te halen met allerlei drogredenen. Een IWC koop je omdat je het een mooi horloge vind met een memorabele merk historie. Waarbij de Pilot modellen in het bijzonder rustig in 1 zin kunnen worden genoemd met de historische modellen van andere luxury brands (ik ga bewust geen merken en modellen opnoemen om een discussie opzich te vermijden).

Dat jij persoonlijk niet zoveel met IWC hebt en voor jou genoeg nadelen zijn dat heeft iedreen wel bij een bepaald/onbepaald merk.

Belangrijkste is dat een aankoop van een horloge je iets doet en je een positief gevoel geeft. Ik durf je te verzekeren dat iedereen die een IWC koopt dit weloverwogen doet en er over het algemeen geen spijt van heeft. Want een IWC koop je niet zoals een Rolex om met de flow mee te gaan. Maar vooral voor jezelf.

3 likes

Dit is precies wat ik ook zei. Het merk krijgt relatief weinig aandacht onder de ‘inner circle’ zullen we het maar even noemen, maar het merk is daarbuiten best populair. Naar mijn ervaring (als verkoper in een winkel) omdat het minder stigma, bling en aandacht trekt dan een Rolex en een top combi is tussen sportief en chique. Breitling te sportief, JLC te chique, IWC perfect.

Deze conclusie is niet terecht. Ik vind IWC een prima merk. Ze zijn mij vaak te groot/dik en duur voor mijn eigen collectie, maar vind zowel de Mark-lijn als portugiesers erg mooi. Zou die horloges zonder twijfel kunnen aanbevelen. Ik heb overigens zelf een IWC in de collectie en ben al meer dan een jaar naar een andere op zoek. Toegegeven, beide zijn minimaal 25 jaar oud en staan redelijk los van modern IWC.

1 like

Mijn bewuste XII. Nog steeds mooi met toen een JLC uurwerk.

7 likes