IWC Mark XX

Jij???

Nee, dat heeft mijn moeder me ten strengste verboden,

1 like

Bevalt hij je nog goed? Je hebt nu wat daagjes ervaring…

Ik heb hem zelf even geprobeerd. Denk er over…

10 likes

Fantastisch vind ik m

1 like

Nog gefeliciteerd! Fantastische aanwinst, mooi man.

1 like

Nog steeds aan het denken?

Nee. Even geen plannen op horlogegebied op het moment.

1 like

De mooiste IWC is voor mij de XV (plaatje van het net)

Bij de XX zijn ze teruggegaan naar het witte datumvenster van de XV.

9 likes

Ik heb de Mark XX gepast op de luchthaven in Bogota.
Ondanks dat ik niet zo voor fliegers ben, was ik er helemaal door overtuigd.
Mooie simpele dial, de meest comfortabele band die ik ooit gedragen heb, met dan ook nog die geweldige quick adjust clasp.
Daarenboven een sterk in-house uurwerk erin.
Ik heb toen zitten twijfelen en uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Ik ga in maart weer naar Bogota. Misschien deze keer wel :slight_smile:.

3 likes

In Europa verkopen ze die dingen ook hoor :sweat_smile:

2 likes

Ik kocht een Mark XX splinternieuw, maar was hem na precies 2 dagen al beu. Karakterloos en weinig waar voor je geld. Het enige wat ik geweldig vond was de stalen band. Dus lekker veel verlies gepakt en een ander forum lid is er blij mee :smile:

8 likes

Karakterloos nou ook weer niet :slight_smile:
Maar de prijs is voor mij ook een showstopper geweest.

Met de kop eraf gaat hij hier wel eens komen denk ik. Alleen nu even niet gezien potje leeg is en paar andere modellen daarna ook de voorkeur hebben.

2 likes

Wil je een IWC flieger met karakter, dan zou ik de Mark XV aanbevelen. Afgezien van het uiterlijk, zit daar nog een ETA in welke compleet aangepast, verfijnd, en geassembleerd is door het destijds onafhankelijke IWC zelf, en daardoor zich kan meten met inhouse van andere hoogwaardige merken.
In een Mark XX zit een ongewijzigd uurwerkje uit een fabriekje dat opgekocht is door Richemont (valfleurir), en dat bv ook in identieke uitvoering door Baum & Mercier gebruikt wordt, welke in de sale bij de Bijenkorf liggen :joy:

4 likes

Ik ben al bijna 24 jaar een tevreden eigenaar van een IWC Mark XV. Daar zit een gemodificeerd ETA 2892 uurwerk in. Een van de beste uurwerken die er is. Verder een prachtig tijdloos en iconisch horloge. Of de Mark XX “karakterloos” en “weinig waar voor je geld is” is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Over dat ValFleurier uurwerk kan ik weinig zeggen maar IWC geeft daar, net als het ETA 2892 uurwerk (IWC 37524) wel zijn naam aan. Ik zou dus niet meteen moord en brand schreeuwen over dat ValFleurier uurwerk :wink:

3 likes

Die zwarte XV is toch een prachtstuk… mooiste Pilot uit de reeks voor mij! Als ik ooit eentje in goeie staat bij een bekende dealer of liefhebber te koop zou tegenkomen, zou het toch moeilijk zijn om te weigeren :blush:

De XX zegt me niet zoveel, hoe mooi die ook gemaakt is. Aan de kwaliteit zal het niet liggen, de stalen banden zijn echt top… Misschien omdat IWC me niet heel erg meer charmeert nu. Geef me maar de stukken uit de goeie oude tijd dan :wink:

4 likes

Er staat er eentje op chrono24 nu voor 5 ruggen.

2 likes

Ik beweer ook absoluut niet dat het uurwerk niet voldoet, maar wijs alleen op het feit dat het identieke (dus verder niet gemodificeerde) uurwerk ook te vinden is in horloges die 1/3 van de prijs zijn. En IWC maar beweren dat het Inhouse is. Ze bedoelen natuurlijk binnen de Richemont groep.
IWC heeft sinds het overgenomen is door Richemont, er een handje van om te veel te vragen voor wat ze bieden. Dit is algemeen bekend. Laatste extreme voorbeeld is de nieuwe Ingenieur van 12k, met, jawel, datzelfde generieke uurwerkje :joy:
En om dingen in perspectief te zetten: Ik heb inmiddels 7 IWC’s gehad, dus ben absoluut geen hater van het merk. Helaas een erg makkelijke manier om je geld te verbrassen, mocht je af en toe eens wat nieuws willen proberen, en dus je IWC weer probeert te verkopen. Doordat ze nieuw te duur zijn, voor wat ze bieden, zijn het enorme afschrijvers.

2 likes

Inderdaad net als de Baume & Mercier, 120 uur

1 like

100% mee eens. Ook ik wil nog eens een Mark XV

1 like

Maar Valfleurier uurwerken zitten ook in veel duurdere horloges, zoals bij de Fifty Six (13K) van Vacheron Constantin. Ook daar is kritiek op. Tim Mosso zei in een review over genoemd horloge “the snobs haves short memory’s”, doelende op het feit dat Vacheron Constantin eerder uurwerken inkocht bij Frederic Piquet, en je daar dan niemand over hoorde. En gelijk heeft hij. Het gaat in deze hobby om emotie. Terug naar de IWC Mark XX; zo heel duur vind ik hem voor 6,8 K én een prachtige stalen band nog niet. Maar voor jou is het dan een afschrijver. Wie koopt er nou zo’n horloge om het weer te verkopen? Zoals al aangegeven heb ik mijn Mark XV al 24 jaar en de toenmalige -identieke- krtitiek op het ETA uurwerk legde ik naast mij neer. Ook nooit aan gedacht om hem weg te doen.

3 likes