Geen ervaring mee, de modellen waaraan ik werk hebben Tritium of Luminova.
Lijkt mij vreemd dat Radium van de wijzers en wijzerplaat verwijderd moet worden voor een stamboek uittreksel.
Ze zullen de serienummers van de kast en het uurwerk controleren en dit verwerken in het document. Kosten hiervoor vind ik wel hoog en je moet het er voorover hebben.
Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, zelf heb ik ook een A muster B-uhr, niet IWC maar Lange met certificaat en gelukkig nog de originele lume.
Ik ben benieuwd of IWC het vervangen van radium lume uit eigen beweging doet of dat dit wellicht zwitserse wetgeving is. Onlangs las ik nog op het IWC forum meen ik, dat daar ook een B-uhr door IWC gecertificeerd was in 2012 zonder verwijderen van lume etc. Dat lijkt me ook de doodsteek voor het horloge overigens.
Het valt me op dat de B-uhr steeds gerelateerd wordt aan een fliegeruhr terwijl deze eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. De B(eobachtungs)uhr werd uitsluitend door navigatoren gedragen aan boord tbv navigatie/plaatsbepaling. Het uurwerk werd per vlucht uitgegeven en weer ingeleverd.
De Luftwaffe was verantwoordelijk voor het onderhoud en calibratie, de accuratesse van het uurwerk is mede bepalend voor de nauwkeurigheid van navigeren.
De vliegers droegen persoonlijke horloges van bv Hanhart of Tutima.
Nouja, dat van dat radium lijkt me dat het staand beleid is om alleen een certificaat af te leveren met een service erbij? Op dat gebied heeft Richemont een niet al te beste reputatie, zo zag ik laatst bij een bekende handelaar een Ingenieur die ook op uiterst gruwelijke wijze van z’n ouwe lume ontdaan was. Weg waarde.
Bovenstaande vind ik een insinuatie en niet onderbouwd. Gebeurd veel te vaak hier op het Forum!
Voor een certificaat heb ik vaker IWC horloges ingestuurd en een reparatie is geen verplichting, wel soms een advies.
De prijs van zo’n certificaat is fors, €340,- durft men te vragen
Dank iig voor de correctie dat een reparatie dus geen verplichting is bij authentificatie.
Het is trouwens juist mooi dat IWC ook nog alles servicet en nog voor veel historische horloges onderdelen in de bak heeft liggen. Wat ook leuk is, is dat ze ook hun jonge CNC-technici die daar belangstelling voor hebben opleiden om met modern gereedschap onderdelen voor oude (zelfs 19e eeuwse) horloges te maken. Maar dat er vaak wat licht zit tussen de wensen van de klant en het beleid van de fabriek op het gebied van radium en cosmetisch herstel lijkt me toch geen nieuws, of een insinuatie?
En inderdaad, het is wellicht wat duur die 340 euro, maar ze hebben die service natuurlijk vooral voor dit soort historische fliegers, vroege Portugiesers en dat soort werk, waar het op de totaalprijs dan wel weer meevalt
Denk dat ze Radium uit veiligheidsoogpunt niet in de werkplaats willen hebben. Uit historisch oogpunt vind ik het ook zonde om het te verwijderen. Heb in 2004 een restauratie cursus bij IWC gedaan en toen werd het Radium nog gefixeerd met een soort van lak op de achterkant van de wijzer, dit om te voorkomen dat het los kwam. Zelfde verhaal gold voor Tritium.
Inderdaad is het bijzonder dat oude onderdelen opnieuw gemaakt worden zodat oude IWC horloges gebruikt kunnen blijven worden. Echter voor bepaalde aangekochte uurwerken op het kwartsvlak is niet alles meer leverbaar, er is dan een alternatief ontwikkeld dat erin gemonteerd kan worden.
Heb mijn reactie geplaatst om te voorkomen dat er nagepraat wordt over hoe een merk omgaat met zijn klanten / horloges. Zie inderdaad ook dat de Platforms van IWC soms nogal rigoureus een horloge “verbouwen” naar de maatstaf die vanuit directie niveau wordt uitgedacht en niet altijd juist is in mijn ogen.
Dat had ik ook (voor de Mark XVIII dan) en heb het toeval laten beslissen destijds. Ik had een zoekertje geplaatst in het lichtblauwe deel en kreeg vrij snel een Petit Prince (de blauwe) aangeboden. Het verhaal van de Kleine Prins vind ik zelf ook erg mooi dus helemaal top.
Tot op heden erg blij mee maar de zwarte vind ik ook wel erg gaaf! Die heeft mijn interesse gewekt voor IWC en is wel iets meer toolwatch dan de blauwe.
Thanks! Dit is de Spitfire Chronograph op de IWC band die standaard op de witte wijzerplaat Mark XVIII werd geleverd! Kan je bij hen nog gewoon bestellen.