IWC only (Deel 2)

Mee eens, alleen al vanwege de originele pyramide band.

1 like

Dank je voor de tip, Crownguard heeft er ook eentje te koop zag ik, zelfde prijs :face_with_monocle:

1 like

Dat is dezelfde :wink:

1 like

Ja zie het nu ook haha!

Yep, die is ook 44mm maar optisch nog groter dan deze doordat die geen externe bezel heeft. Daarom afgevallen en bij deze uitgekomen. Ze zijn allemaal groot maar ik heb nu de 2 die nog net kunnen voor mij…

1 like

Ja die 3705 gaat voor gek geld nu, niet normaal. Ik vind de 3706 wel mooier vooral ook door de band. Jij hebt er idd ook de perfecte pols diameter voor!

1 like

Inderdaad zijn er problemen geweest met het Jeager-leCoultre uurwerk in de Mark XII. Dat heb ik destijds gelezen in een IWC magazine. IWC vertelde dat zelf.

1 like

Ze zijn volgens mijn beeld collectief +6mm groter gemaakt. +2 of max 3 was veel beter geweest. Was de mode en strijd met Panerai denk ik…

3 likes

Dit blijft toch wel een topper!!
Een van de weinige regrets qua verkoop
Was een paar jaar geleden niet te slijten
Nu betaal je de hoofdprijs indien uberhaupt voorhanden

1 like

In de tijd dat ik de Mark XV kocht kon ik ook nog de Mark XII kopen, die ik eigenlijk nog iets mooier vond. Ook zat daar een Jeager-leCoultre uurwerk in. Maar ik vond 36 mm eigenlijk weer wat te klein, wat ik nu nog steeds vind. Maar ook toen was er al kritiek te horen omdat er in de Mark XV een ETA 2892 zat. Van die kritiek heb ik mij nooit wat aangetrokken en draag de Mark XV nog regelmatig met veel plezier. Hij blijft naar mijn bescheiden mening tijdloos.

3 likes

Helemaal eens. Ik was een beetje underwhelmed door de Mark XII vanwege de maatvoering die zelfs ik als vintage liefhebber aan de kleine kant vond. De Mark XV is mijn favoriete flieger met die originele soepele stalen band erbij.

3 likes

De Mark XVIII was mijn eerste mechanische horloge. Helaas heb ik hem verkocht een paar jaar geleden. Nu spijt van :slightly_smiling_face: Ga hem binnenkort weer terugkopen, vooral vanwege het sentiment, maar vind hem persoonlijk ook mooier dan de nieuwe Mark XX. Ondanks dat het uurwerk daarvan mooier is. Laatst gepast bij de IWC boutique in Rotterdam. Wat overigens een van m’n leukste AD ervaringen ever was :v:

2 likes

Het klopt inderdaad dat IWC en Panerai elkaar schijnen te kunnen bijten. Ik heb de gewoonte om niet op bepaalde merken neer te kijken maar ik heb toch wel heel wat meer met IWC, zal ik maar netjes zeggen.

1 like

Dat model ken ik ook, werd door IWC exclusief gemaakt voor Juwelier Gadebusch in Koln.

2 likes

Die problemen zijn inmiddels door modificaties opgelost. Wat momenteel wel frustrerend is: dat IWC de horloges met een JLC uurwerk niet meer wil laten herstellen door externe geautoriseerde IWC horlogemakers.

Ben zelf voor beide merken gecertificeerd en ben volgens mij beter op de hoogte met modificaties dan IWC zelf. Lijkt erop dat niet alle technische informatie transparant gedeeld wordt.

10 likes

De verschillen tussen de Mark series zijn wel steeds kleiner geworden de afgelopen releases. Het uurwerk van de XX is natuurlijk echt wel een mooie update. Qua uiterlijkheden is het net wat langere hour markers, wit date window ipv zwart en iets andere positionering van de cijfers. Ze moeten wat :slightly_smiling_face: feit blijft natuurlijk dat het een fantastisch minimalistisch onder-de-radar horloge is.

Ik ga nooit meer een horloge weg doen :joy:

2 likes

Treurig om dit te lezen. Buiten de Mark XII waren en ook bepaalde Portugiesers met een Jeager-leCoultre uurwerk uitgerust. Je bent dus wél gecertificeerd maar genoemde horloges mag je dan weer niet herstellen…
Jammer dat ik het magazine van IWC, waarin de technische problemen met het JLC uurwerk aan de orde kwamen niet meer heb. Ik weet nog wel dat Rene Schwartz van IWC dat stuk schreef.

3 likes

Hij had in 2004 in Schaffhausen de leiding over de reparatie afdeling. Is inmiddels gepensioneerd.

Hoofdzaak van slecht functioneren van de automaat is verkeerd olie geven waardoor bepaalde onderdelen “plakken” en de beweging niet wordt omgezet in spankracht van de veer.

Toepassen van onder andere ceramische kogellagers is een goede oplossing

2 likes

Zeer interessant :+1:. Tijdens een bezoek van mij aan IWC in 2003 zag ik Rene Schwartz daar lopen en hij groette ons uiterst vriendelijk.

1 like

Vandaag de Kaufmann Texstrap binnengekregen, ik blijf mij verbazen (en het zo tof vinden) dat sommige horloges zo van karakter kunnen veranderen door een “strap change”

20 likes