Ja, in het bronze! Geeft echt een heel mooi contrast met de wijzerplaat.
Die heb ik gisteren gepast, de nieuwe 41mm versie ook. Op papier zou ik altijd voor de 41mm gaan, maar de 43mm is misschien beter in verhouding met de dikte. En de vouwsluiting is bij de 43mm standaard?
De 43 is niet subtiel, maar dat is de 41 ook niet echt. Toch een stoer horloge en dat mag best groter zijn.
Als daily beater minder handig misschien, dus een Ingenieur ernaast is een top duo
De ceratanium vind ik niet goed afleesbaar en dat zou mij storen bij een Pilot Watch.
Wat vinden jullie van deze?
(Ik vind het een “apart” model union crown op een sport horloge PS Een stalen uitvoering zonder die stootbumpers en normale kroon kan nog best gaaf zijn)
iwcwatches As @mercedesamgf1 gears up for the 2025 season, a stunning new watch sets the stage for an exciting year ahead.
The limited-edition Big Pilot’s Watch Shock Absorber XPL is dedicated to team principal and CEO Toto Wolff. It is engineered to withstand the extreme strains of Formula One™ even on Toto’s wrist.
The patented SPRIN-g PROTECT system cushions the movement, protecting it from the forces generated by impacts on the case. The shock absorber spring is manufactured from bulk metallic glass, an advanced material with elastic properties.
IW356201
Hij moet wel tegen een stootje kunnen bij Toto…
Hier nog een heel artikel
Voor 80+k CHF zoek ik wel een ander doel om mijn geld stuk te slaan.
De IW389101 is afwijkend van de gewone Pilot en is 44,5mm, dus nog een maatje groter dan 43mm, deze laatste zou misschien wel ideaal zijn.
De 41mm Top Gun is eigenlijk 41,9mm, door de zwarte kast en zwarte wijzerplaat toont hij inderdaad wel wat kleiner.
Een vouwsluiting is inderdaad een must, die kan je gelukkig los verkrijgen.
Heb je zelf een beslissing genomen of zit je nog nog in het keuzeproces?
Nee, notoire mooipraters inderdaad. IWC heeft soms prachtige horloges overigens. Er is echt maar een beperkt aantal ‘echte’ manufactures. De meeste horlogemerken die beweren er een te zijn, zijn dat niet.
Nu AP nog.
IWC is hybride, ze hebben manufactuur calibers, ook nu nog maar ze hebben ook veel niet manufactuur calibers.
Een tiental jaren geleden was dat ook al zo toen was er een soort prijsgrens waarboven manufactuur ingezet werd maar dat is niet meer zo, zie de Ingenieur met een Val Fleurier uurwerk.
Nog langer geleden in de 80s en 90s was het merk bijna dood en hadden ze nagenoeg geen eigen calibers meer dus ze zijn weer goed terug gekomen zou ik zeggen en je hebt keuzes…
Eerlijk gezegd ben ik daar bij IWC nooit zeker van, vooral omdat ze aantoonbaar een aantal uurwerken als manufacture bestempelen die dat niet zijn.
Ja dat doen ze al sinds de 80s…is jammer.
Ik ben een fan van de 80110 die manufactuur is maar door slechte communicatie bij de introductie ook veel vragen opgeroepen heeft.
Dat was volgens mij het eerste nieuwe manufactuur caliber dat ze in de vroege zero’s geïntroduceerd hebben.
Ik vind er wel wat van, als je kijkt naar de Pilot Chronograaf, hebben ze de ETA uurwerken vervangen door “in house” en ook de prijzen flink verhoogd. Als het dan gewoon Sellita blijkt te zijn, is dat een kwestie van gebakken lucht verkopen en je klanten bedonderen.
Zover ik weet hebben noch IWC, noch Hublot ooit weggestoken dat ze gemodificeerde ETA of sellita gangwerken gebruiken?
Ik dacht zelfs dat de IWC specifieke modificaties al bij sellita worden aangebracht, en dus niet door IWC zelf.
Ligt eraan hoe je het bekijkt, ieder uurwerk krijgt een IWC naam waardoor het voor een leek (mensen die niet of dit soort fora rondhangen) lijkt alsof het een eigen uurwerk is. Je moet vaak flink graven om te ontdekken hoe het zit.
Maar dit doen de meeste luxe merken.
En de Val Fleurier uurwerken worden als manufactuur aangeduid volgens mij en vanuit IWC gezien zijn ze dat niet. Het is een ander onderdeel van dezelfde moeder die de uurwerken binnen het bredere concern uitlevert.
Op hun site staat bij de chronograaf toch echt dat het een eigen kaliber is met de aanduiding: IWC-manufactured movement. Daar zit toch geen enkele verwijzing naar Sellita of een in-group referentie bij. Hier stellen ze dat het een eigen IWC uurwerk is, dat volledig in huis is ontwikkeld.
Voor de nieuwe chrono (69) serie in de 41mm is dat ook correct toch? Voor de oude 43mm chrono is dat niet zo.
Daar is nogal wat debat over (geweest).