“ Cal. 69370 (and similar 69375 and 69380 ) is a midrange in-house automatic chronograph movement produced by IWCsince 2016. Details: The 69000 calibre family is similar in architecture to the IWC 79320and IWC 75320 which were based on the popular Valjoux 7750 series. IWC greatly modified the movement, however, including implementing a column wheel system rather than the cam-based 7750.“
Al denk ik dat dat eerder bij ValFleurier gemaakt wordt dan bij IWC (let wel, ik heb geen enkele vorm van bron om dit te staven).
Edit: hey, een bron!
Van monochrome, bij de launch:
“As we said in our earlier report, the true innovation is inside the watch: the new “workhorse” movement calibre 69370 that will be produced in an industrialized process. The new movement has been designed and developed from the ground-up together with Richemont Valfleurier. It is a robust, standard movement that can be produced in larger quantities meeting consistent quality standards. The movement is IWC-specific, developed based on IWC specifications and standards, which, for example, implies that the small seconds are located at the 6 o’clock position.”
Mijn indruk was dat Hodinkee ook dit uurwerk ter discussie stelt als in-house, maar zo specifiek wordt het niet benoemd. Als ik de achtergrondinformatie lees, lijkt het dus wel een in-group ontwikkeld uurwerk dat gebaseerd is op de Valjoux 7750. Nou ja, wat in-house is en wat niet, kun je eindeloos over discussiëren. Ik ben wel benieuwd of IWC en Hublot achter de schermen Hodinkee gaan aanpakken over deze onthullingen.
“Gebaseerd op” en “met dezelfde architectuur” is nog wel te nuanceren.
Uurwerken zijn onderhand wel stevig doorontwikkeld en de architectuur is aardig geoptimaliseerd.
Als je dan ook nog eens kastcompatibiliteit wil behouden en bv standaard tandwielmaten van leveranciers wil gebruiken, kom je al snel tot een vergelijkbaar resultaat.
Zeker, ja, dank voor de info! Volgens mij heeft Longines ook zo’n constructie van uurwerken die binnen de Swatch groep zijn ontwikkeld door ETA en waar zij het alleenrecht op hebben.
Conclusie is dat bijna alle ontwikkelingen van echt nieuwe uurwerken in de mid range van het luxe segment corporate ontwikkelingen zijn die vaak multi brand ingezet worden ( goede zin voor een bullshit bingo).
De merken die historisch gezien nog manufactuur uurwerken hebben draaien vaak op doorontwikkeling van oude cocncepten zoals Zenith met de El Primero en de Elite uurwerken maar ook een JLC.
Misschien is Rolex wel het meest manufactuur uurwerk merk onder de echte top van het luxe segment (van merken als de trinity en ALS). Die echte topmerken hebben echter ook een flink deel in de collectie dat niet voorzien is van manufactuur uurwerken….
Ergens trekt een Doppelchrono mij het meest, die is eigenlijk het uniekste en meest onderscheidende van andere merken. Maar ben er nog niet over uit welke versie (met of zonder tritium, evt. zelfs de ceratanium).
Ik ben ook fan van die merken maar bij Zenith zie je dat er al heeeeeel lang geen nieuwe calibers op de markt komen alleen kleine aanpassingen van de bekende EP en Elite uurwerken. Verder zie je de designtaal van het conglomeraat LVHM (vooral Hublot en Tag Heuer) ook bij Zenith landen…
Daarnaast heeft ook Zenith zich bezondigd aan Sellita uurwerken.
IWC heeft in ieder geval deze eeuw nog een eigen manufactuur uurwerk gemaakt voor de Val Fleurier tijden…
Zeker mooie merken. Ik heb ergens gelezen dat nu wel het idee is om de El Primero uurwerken ook breder in te gaan zetten bij andere merken binnen LVMH. Dus minder exclusiviteit.
Nou, de 10th second uurwerken zijn bijvoorbeeld nieuw/vernieuwend (en vrij nutteloos qua functionaliteit, maar toch). Uiteraard worden er ook moderner materialen toegepast nu.
En verder, waarom een mooi concept wijzigen? Alleen maar mooi dat EP en ook Elite bij de tijd blijven.
Omega is ook eta made met special features of kalibers.
Bezondigd vind ik een veel te sterk woord. Er is niets mis met een sellita gangwerk, er zijn zelfs hele goede redenen om daarvoor te kiezen.
Zolang je er open en eerlijk over bent.
Zo is het. Er zijn, zoals al gememoreerd, maar enkele merken die zich -nagenoeg- volledig manufactuur kunnen noemen. Maar de manufactuurdiscussie is al heel vaak op dit forum gevoerd en begint nu soms toch wat drammerig te worden, een grijsgedraaide plaat. Ik vind IWC een fantastisch merk en blijf zeker de Fliegers, Ingenieur en Portugieser erg mooi vinden.