IWC only (Deel 3)

Dat lijkt me nauwelijks een argument nadat Panerai, Rolex, Ebel, Daniel Roth, Parmigiani Fleurier, Tag Heuer, Hublot en Movado het uurwerk al hebben gebruikt.

1 like

Ja dat was vroeger zo, maar sinds 2013 is dat niet meer geval en was het exclusief voor Zenith. Dus dat het nu breder ingezet gaat worden binnen LVMH is echt wel een trendbreuk in de aanpak.

1 like

Ik begrijp dat het een trendbreuk is, maar voor mij voegen de modellen van andere merken juist waarde toe aan de historie van de El Primero.

De modellen die Rolex, Ebel, Parmigiani en Roth hebben gemaakt met dit uurwerk zijn allemaal iconisch en in veel opzichten de top van wat deze merken ooit hebben voortgebracht. Niet in de laatste plaats vanwege dit uurwerk.

1 like

Nou ja, de aanleiding was de onthulling vanuit Hodinkee waardoor de discussie weer nieuw leven is ingeblazen. Ik vind IWC ook een mooi merk, maar ze moeten geen knollen als citroenen verkopen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Ach door de Val Fleurier invalshoek is het nog een beetje nieuws…Zelf was ik een tijd lang een horlogesnob die alleen manufactuur wilde hebben maar het maakt me echt weinig meer uit. Ik koop/draag wat ik mooi vind en voor mij is IWC een favoriet merk maar een manufactuur uurwerk blijft wel een plusje in het achterhoofd :slight_smile:

1 like

Natuurlijk is een manufactuuruurwerk prachtig en te verkiezen boven de zogenaamde standaardkalibers. Maar daar geven IWC -en ook andere merken wel hun naam aan en worden ze veredeld. Daar zal die manufactuurgedachte dan wel achter zitten. Maar wees eerlijk, hoe zou het onder de 15K anders moeten? Pas als het daar -ver- boven komt (Holy Trinity, Lange en JLC in dat prijsbereik alsmede vele independents) wordt het anders. Maar ook bij sommige van deze genoemde merken zijn standaardkalibers ingekocht én veredeld. En eerlijk gezegd worden er overal knollen voor citroenen verkocht…

1 like

Manufactures genoeg voor heel andere prijzen hoor.

1 like

Dat is nou juist de discussie (Die hier al zo vaak is gevoerd):blush:

Ook geloof dat ik je hele betoog niet begrijp dan.

Wat precies een manufacture is, is een rekbaar begrip.

Tijd voor een foto van een IWC, bijna weekend. Net omgezet van staal naar rubber.

15 likes

Ik ben hier oprecht benieuwd naar

1 like

Google is je vriend…

Horloges waar eerder een Elite in zou gaan…je ziet de Elite steeds minder, het is een oud/verouderd uurwerk. Er gaat zelfs een El Primero in de nieuwe Defy Skyline…

2 likes

Wat een raar verhaal. Dan wordt er toch altijd (terecht) ‘Seiko’ geroepen?

Voor de 41mm klopt dit, de 36mm heeft gewoon een Elite (die is trouwens maar €300 goedkoper dan de 41mm met een EP erin :see_no_evil:) net als de revival.

Dat is marketingprietpraat.

Wissel naar de ingenieur :black_heart:

29 likes

Waarom wordt dat als verouderd gezien ? Die heeft toch ook een silicium balans en anker, 28.8K tikken en +50 uur PR. De SK versie uit 2018 is ook nog mooi afgewerkt.

Klopt, en de betekenis is ook veranderd de afgelopen decennia.
Voor mij betekent het nu dat je het alleenrecht IP hebt op een uurwerk en staat het los van de productie, en wie dat doet. Of waar dat plaatsvind ( buitenland ). Dat kan bij jou zelf zijn of bij de buren.

Er is zo`n mix van gebruik van uurwerken, of delen daarvan, van partijen uit de eigen groep of conglomeraat ( IWC - B&M en Val Fleurier ), of er zijn meerdere eigenaren van een productie faciliteit ( Kessini - Fabrique du temps etc ) die aan meerdere merken leveren, of je bestelt het bij Chronode zoals CZapek dat doet en noemt het manufactuur.

1 like

Mooie IWC :crazy_face:

2 likes