IWC only (Deel 3)

Ja, maar dat is Japan. Samen met Hong Kong de goedkoopste plekken om een horloge te halen.

Ik heb het gevoel dat de prijzen van iwc tegenwoordig niet meer zo hard dalen. Alles wat nieuw is, is (te) duur waardoor er relatief weinig is op de gebruikte markt. En grijze dealers lijken niet de nieuweste modellen te krijgen.

1 like

Welk vergelijkbaar alternatief is er dan voor de ingenieur?

1 like

Zo’n mooie Czapek antartique is een leuk alternatief voor 2x de listprijs van een ingenieur.

2 likes

Haha.

Dat zeg ik. Geen alternatief dus :joy:
Tuurlijk is het veel geld @Iceman1987 maar een alternatief is alleen maar duurder. Dus zo gek prijst IWC zich niet.

En een tissot prx is geen vergelijk.

1 like

Vind ik dus ook. Een Maurice Lacroix aikon 39mm zou je nog kunnen zeggen, maar dat vind ik ook wel een beetje als de Tissot PRX die je al noemt, waar overigens helemaal niks mis mee is.

Ik vind het vooral bijzonder dat veel mensen vallen over de 13k van een iwc en dat een rolex TT gmt van een beste duit meer geen cent te duur is voor die mensen.

3 likes

Niks mis mee. Dito voor die ML. maar het is toch een andere klasse.

Net als een VC 222 en een Rolex land dweller niet vergelijkbaar is.

2 likes

Rolesor hè. Maar je hebt gelijk. Heeft natuurlijk gewoon met afschrijving te maken. Althans dat denkt men.

Of met: ‘kijk mij ik heb een Rolex’.

1 like

Ligt eraan wat je bedoeld met alternatief. Als het gaat om integrated bracelet dan zijn er idd niet veel in directe pricerange. De GP laureoto zit wel degelijk in de buurt voor betere uurwerk en afwerking. En als je iets goedkoper wilt dan kun je naar een CW twelve met een soortgelijke uurwerk.

Maar ik denk niet dat men zo opzoek gaat naar een horloge. Men kijkt naar pricerange en wat daar jn de buurt zit.
En in de 10K pricerange kun je kijken naar een JLC polaris of een glasshutte original. Beide hebben een betere afwerking en uurwerken.

1 like

Vind ik qua stijl / design wel echt heel andere horloges, en een stuk groter om de pols.

De GP Laureato heb ik naar gekeken voordat ik de Ingenieur kocht, maar los van het feit dat deze duurder is en in Nederland nergens verkocht wordt, vind ik het ontwerp van de Ingenieur iets sprekender en het formaat beter (want net iets kleiner). Maar…smaken verschillen!

1 like

Zenith Defy Skyline misschien. Zeker als je ook de GP Laureato noemt.

3 likes

Klopt! Ben fan van Zenith en toen deze uit kwam was ik heel enthousiast, maar deze is helaas nét te groot voor mij, en niet bepaald dun. Ingenieur valt kleiner en is dunner.

2 likes

Ok dat is inderdaad een goed alternatief. Wat kost die list?

Je bent me net voor.

Of deze, als het integrated bracelet moet zijn

Zelfde uurwerk, helft van de prijs

Niet nieuw, maar daarom zelfde prijsklasse:

GO seventies

Cartier Santos

4 likes

Omega is een alternatief. Maar niet zo Iconisch als de ingenieur.

Die baume zegt of doet mij niets.
De VC is niet nieuw. Dus niet vergelijkbaar als alternatief.

Maar goed de vraag was natuurlijk waarom vinden veel mensen de ingenieur in eerste instantie duur. (Qua list).

1 like

9400

Vindt zelf de Zenith iets speelser dan de Ingenieur. 41 mm maar hij oogt wel iets forser door de hoekige bezel. Bracelet is zeer comfortabel.

1 like

Duur weet ik niet. Maar het is natuurlijk wel gewoon veel geld. Niet iets dat ik zomaar even uitgeef aan een impulsaankoop.

Ik hou de prijzen redelijk in de gaten op C24. Voor de Aqua. Nieuw zijn ze onder de 11K nog niet echt te vinden. Er staat wel een exemplaar in Duitsland te koop voor iets boven de 10 met de nodige krassen. Dan betaal ik zelf liever iets meer voor een nieuwe…

1 like

Ze doen mij geen van allen iets, maar dat is kwestie van smaak. Maar alternatieven zijn er wel. Ook bij Ebel, chopard alpine eagle, Ball…
En jij noemt het al: die zijn niet zo iconisch. Schijnbaar is dat een zeer belangrijk criterium, want we zien hier op HF alleen maar ingenieurs en Santos uit dit rijtje. Stelletje hype chasers😘

Ik denk dat de ingenier duur wordt gevonden omdat het uurwerk ook in horloges van de helft van de prijs zit, en omdat we gewend waren dat de ingenieur een 5k horloges was voorheen. Zelfde zag je bij de speedmaster gebeuren. Die konden we 5 jaar geleden nieuw krijgen voor <4k en nu is list 9k.

Bij Rolex denken we niet zo omdat we die al heel lang uberhaupt niet kunnen kopen (voor list). Een prijsstijging lijkt daardoor meer gerechtvaardigd

4 likes

Ftfy.

Guldens, toch?

1 like

Dan is de Ingenieur toch wat minder een afschrijfkanon dan bv. mijn Mark XVIII en Spitfire Chronograph bv. in '20/'21. Die waren meteen -30% toen ik de winkel uitliep. Lijkt IWC toch wat waardevaster te zijn tegenwoordig :+1:

1 like