IWC only (Deel 3)

Dit is helemaal waar en ik gun zulke merken dan ook een ongekende afstraffing.

1 like

Dat laatste vooral ja. Er zoveel meer interessants te vinden voor zulke bedragen.
Aan de andere kant moet je je ook afvragen met welke doelstelling mensen een horloge kopen. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die gewoon willen flexen met een dik horloge. Dan kom je niet bij niche haute horlogerie uit denk ik.

2 likes

Is die ingenieur zo duur geworden joh? Ik heb deze met ETA destijds voor drieëneenhalf gekocht en als ik ze naast elkaar zie, denk ik dat ik de oude zelfs nog iets mooier vind.

Hebben ze er een mooier uurwerk in gedaan, of is dat inflatiecorrectie/brand equity adjustment?

6 likes

Laatste keer dat ik er was in Juni hadden ze er nog 0 verkocht. Dus vast iets mogelijk :slight_smile:

1 like

Ouwe voorraad dan of winkeldochters, en daar heeft de halve klantenkring overheen zitten kwijlen, bepoteld of mee lopen klooien of zijn dat exhibition only exemplaren en krijg je een vers exemplaar?

Klopt. Ik ben helaas niet in die positie, maar er zijn genoeg mensen met nul verstand van, of interesse in, horloges die er toch 50k op stukslaan. Het is voor mij onvoorstelbaar, maar wel logisch dat die mensen bij S&C binnenlopen en het zwaarste gouden ding kopen ipv op zoek te gaan naar een neovintage JLC duometre, om maar iets te noemen.

Daarnaast zien we ook hier en op andere liefhebbersfora dat de sportmodellen van bekende (mid-luxury) merken keer op keer worden verkozen boven de iets obscuurdere merken of modellen, ongeacht het afwerkingsniveau.

1 like

Ik kreeg een verse ingenieur toen ik deze kocht en niet diegene uit de vitrine.
Ik weet niet hoe veel van die gouden ze voorradig hebben natuurlijk

3 likes

13 likes

NA van vandaag :smiley:

32 likes

20 likes

Proficiat :tada:

1 like

Heel mooi en ik zou hem graag willen, maar z’n geld niet echt waard als je naar de concurrentie kijkt.

16 likes

Als deze rond de 30k komt dan zie ik ‘m nog wel als kanshebber. De gouden Omega Speedmaster is ook rond dit bedrag te koop met een list van 47k als ik het goed heb

1 like

Gefeliciteerd, stalen band en rubber kan ik ook aanbevelen!

Wat zie je dan als de concurrentie en hoe schiet de ingenieur dan tekort vindt je, wanneer je het z’n geld niet waard vindt?
Ik ben wel beniewd :slight_smile:

Dat is een aardige lijst voor die prijs. Alles van een rosegouden Cartier Santos, tot een Day-Date tot een speedmaster. En natuurlijk alle integrated bracelets: Chopard alpine eagle, GP Laureato, PF Tonda, etc etc

2 likes

Duidelijk en mee eens, maar m’n punt was meer waarom de concurrentie z’n geld wel waard is en de ingenieur kennelijk niet volgens @deuxani

Twee mooie voorbeelden zijn de Day Date en Royal Oak. Dit zijn beide modellen die legendarischer zijn dan de Ingenieur en veel complexere afwerking hebben. Ik vind gewoon dat IWC als merk en Ingenieur als model niet moet proberen te concurreren met Rolex en AP.

Dat je deze voor bijna 8k minder kan kopen, is natuurlijk best bizar.

En voor ik dacht zo’n 12k meer heb je dan weer deze (of het je smaak is, is een tweede).

Omega heeft dat ook met hun gouden Speedmaster. Ik snap dat ze dan iets speciaals doen met het goud waardoor het een stuk duurder is, dat doet IWC vast ook, maar daardoor kom je wel in een bepaalde hoge prijsklasse terecht waar de concurrentie groot is en je het waarschijnlijk aflegt.

4 likes

Ik begrijp je visie en gevoel.
Een DD is onder het publiek een groter icoon dan de ingenieur en tegelijk voor minder geld. Echter is het niet, tot zo goed als niet, verkrijgbaar( wat wellicht bij draagt aan het exclusiviteitgevoel)
Is een DD qua afwerking helemaal het einde? Ik denk dat een ingenieur daar niet voor onder doet.

AP is dan wel high end natuurlijk, maar je voorbeeld is ook wel 12k duurder en, schat ik, ook niet verkrijgbaar.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind de 51k list heel fors ingezet, maar zie tegelijk niet perse waarom mensen dit niet zouden kopen en wel een gouden speedy/santos/Alpine-eagle.
Rolex & AP snap ik nog wel voor de fomo op de zuidas vrijmibo :slight_smile:

5 likes

Nee het is niet mega speciaal qua afwerking inderdaad, los van de fluted bezel dan. Maar de Ingenieur heeft ook een relatief eenvoudig design met een ronde bezel en H-link bracelet. Het is meer dat als je in deze prijsklasse kijkt en ziet dat een Day Date zoveel goedkoper is, dat je je dan afvraagt “waarom is die Ingenieur zo duur en vind ik dat het waard”. Ik had het logischer gevonden als de Ingenieur 36k ofzo had gekost.

Verhoudingsgewijs is “maar 12k meer” dan weer niet veel geld extra voor een Royal Oak die echt een hele stap hoger staat qua afwerking. Zowel qua bracelet, case, bezel, dial, movement, alles.

Ik kijk dan wel niet naar beschikbaarheid, want ik vind dat je retailprijsvergelijkingen daar los van moet zien.

Ja dit vind ik dus wel realistische concurrenten. Al moet ik zeggen dat ik de Alpine Eagle ook toch een specialere afwerking vond hebben :see_no_evil:

Maar uiteindelijk draait het er altijd om wat jezelf een horloge waard vindt. De ene persoon kan een Day Date of een Royal Oak niet mooi vinden en de Ingenieur wel, dan is er ook geen vergelijk nodig. Ik vind ze alle drie mooi, daarom heb ik moeite met de prijs.

Een Ingenieur komt er voor mij zeker wel, maar dan wel een stalen.

7 likes