Ik loop flink achter, maar wat een geweldige Ingenieur! Kan ik ergens lezen wat er allemaal aan gedaan is? Ik vond een ouder topic waarin je van plan was om het nieuw leven in te blazen. Is het bouwjaar bekend?
Thanks!
Moet nog steeds een uitgebreid verslag gaan schrijven, maar schiet er steeds bij in om er eens goed voorste gaan zitten.
Maar korte versie: de ingenieur is nieuw door mijn vader gekocht en was zijn dagelijks horloge. Hij droeg hem altijd en dat was het horloge ook aan te zien. Op een gegeven moment is het in de kast beland omdat niet neer liep. 2 jaar geleden is mijn vader overleden en op zijn uitvaart heb ik het (stilstaande) horloge gedragen. Daarna langzaam gezocht naar iemand die de IWC zou kunnen restaureren. Vanwege de schaarste qua onderdelen was dat nog een uitdaging maar @Horloge24 had nog onderdelen op voorraad. De sluiting was al eens vervangen en nu ook niet zo best meer, dus daar hebben we nog lang naar gezocht. Via het forum kwam @Ron-W met een tip van een EBay listing van een IWC sluiting die wel zou passen.
Van de zomer was het dan zover en kon ik weer genieten van deze tastbare herinnering aan mijn vader.
Ja daarom ook zo blij met de hulp die ik gekregen heb via het forum. Bij IWC/lokale dealer kreeg ik alleen te horen dat dit model niet meer te servicen was.
Thanks en zal hem zeker koesteren!
en het verhaal erachter maakt het een bijzonder generatie op generatie horloge.
Een prachtige herinnering aan jouw vader (hoop ik) en dat is ook de reden waarom ik vol in de horloges ben gedoken. Mijn schoonmoeder heeft een speciale Rolex geërfd van haar vader en daar zat zoveel emotie en nostalgie aan dat ik ook zoiets wil overdragen aan mijn dochter.
Fijn dat het weer grotendeels is hersteld en dat je het kunt dragen.
Dat zijn een stel amateurs (eigendom Schaap & Citroen denk ik). Zij kunnen niet eens een overduidelijk nep horloge onderscheiden van een echte. Paar jaar geleden heb ik bijna ruzie met een verkoper omdat hij overduidelijk een nep IWC Mark XV in consignatie aanbood. Hij verklaarde mij voor gek en ging het wel even checken bij IWC Amsterdam. Daar dachten ze dat het wel een echte weg. Het leek er niet eens op maar er ontbrak ook een serienummer en andere duidelijke kenmerken. Dat je als verkoper een klassieker niet meteen in detail kent, snap ik wel. Maar de basics hoor je te kennen. Ze wisten ook niet wat “hacking seconds” inhoudt.
Als iemand toevallig de titanium band heeft hiervoor wil ik graag overkopen heb navraag gedaan bij iwc en het kost maar liefst €1500 en dan heb ik alleen een band dat vind ik iets teveel
Dit is een 3725-04 volgens mij, hiervoor is er vanuit IWC geen rubber als band, alleen nylon zoals er nu opzit en de metalen band.
Nieuwe band in titanium of staal kost volgens de list inderdaad € 1490,-. Is natuurlijk nog geen netto prijs
Super vet horloge, ik heb zelf een iets nieuwere variant van deze ingenieur. Dit is echt een topper!
Voor manlief een “nieuwe” IWC.
Echter kan ik er weinig info over vinden. Heeft iemand tips waar ik het beste kan zoeken? Het gaat om referentie R810AD. Mijn dank ik groot:)
Prachtige Mark XV met tritium dial!
Ik heb zelf drie IWC Mark XV’s gehad, waarvan twee met de gewilde pyramid band. Ik vind het echt een klassieker, zat heerlijk om de pols, maar helaas nooit een goede klik mee gekregen. Snap nog steeds niet waarom, maar het is wat het is
Thanks! Welk versie heb jij? Die laatst in het blauwe deel stond vond ik ook erg mooi. Lijkt me mooi om nog eens een “nieuwe” erbij te hebben.
Zie ik het goed en heeft deze mark XV die externe AR coating niet?
Correct! Dit is pas vanaf de IWC Mark XVI ingevoerd en eigenlijk heb ik het liever niet aan de buitenkant van het saffierglas zitten. Veel te krasgevoelig. Ik denk dat het bij de XV wel aan de binnenkant zit.
Goed om te weten! Ik heb een mark 16 gehad en dat stond me inderdaad wat tegen. Voor krasjes en voor vette vegen constant. Misschien moet ik zo’n mark xv nog maar eens hoger op mijn lijstje zetten! Alleen zie ik ze niet vaak passeren
Nee twee jaar geleden kwamen ze ook al niet vaak langs. Met leren band wat vaker, maar op de stalen band waren ze echt lastig te vinden tegen een normale prijs. Toen had ik nog het geluk dat Chrono24 de prijs-indexatie van de IW325301 nog niet op orde had. Dus dealers boden het vaak te goedkoop aan.
Prima “beeld” zonder AR!
Heel mooi! Ik zou 'm zo van je overnemen
Op leer zou er ook nog mee door kunnen, mijn mark XVI op staal vond ik mooi, maar niet helemaal mijn smaak. Sowieso heb ik graag wat taper in mijn banden, dat miste ik toch.
Dat is goed, moet je alleen even terug in de tijd
De pyramid band is geweldig op elke IWC van begin 2000. De laatste generatie Mark XV had in 2005 zelfs eenzelfde banddesign als de XVI. En jouw rice bracelet hoort dan weer bij het eerste jaar van de XV, tijdens de release in 1999. Best bijzonder dat bij zo’n relatief korte productieperiode er drie typen banden zijn geweest!