Dus bij een IWC van duizenden euro’s is het normaal dat de kroon en stift krom zijn en er 3 wijzers af liggen ? Wanneer t van een nachtkastje valt Wauw …….
Als je hem van een kastje op stenen vloer laat vallen en hij valt bijv op de kroon. Tsja dan kan dat zomaar gebeuren.
Ik heb ooit is een horloge gekocht via marktplaats. Dat was een breitling met een 7750 uurwerk. De verkoper had het in een soort envelopje opgestuurd met een washandje eromheen (echt bizar was dat)
Postbode gooit het door de brievenbus als brievenbus pakket. Valt daarna op de betonnen vloer en er lagen ook een aantal wijzers af.
Een horloge heeft niet veel nodig bij een val hoor
Het is niet goed dat het horloge 2 keer in 2,5 jaar zulke problemen heeft. Maar het ging me om de manier waarop je dat moet aangeven. Geen garantie dus geen ‘rechten’ om je op te beroepen. Dan kun je beter een manier kiezen waarbij je grotere kans hebt op de sympathie van de persoon waar je mee communiceert dan de manier die je aangeeft naar mijn idee.
Wat betreft de dingen die je opsomt: het is een luxe mechanisch horloge, niet een Gshock. Die kunnen gewoon niet tegen ‘klappen en stoten’ en als ze op een harde vloer vallen kan dat zeker schade opleveren. Ook zogenaamde tool watches zijn niet bestand tegen dat soort dingen. En eigenlijk is het niet zo dat duurdere horloges meer kunnen hebben, eerder het omgekeerde.
Het werd pas een luxe horloge toen de markt veranderde en Quartz veel betaalbaarder werd , toen werd mechanisch horloge een “luxe”. Alleen jammer dat die kwaliteit niet meer zo “luxe” is als vroeger.
Sorry, maar dat is gewoon onzin. Mechanische horloges waren vroeger echt niet beter dan nu.
Je hebt gelijk , toen vroeger een Omega met een 861/ Lemania of een vakjoux 7733 of iets in die trant van een nachtkastje viel lagen de wijzers er af en waren de pushers / kroon krom ……
Zelf met een valjoux 7733 gehad
liep nog wel. Wel 3 uurmarkers eraf en de seconde wijzer
Dankzij een vintage tropic bandje die het begaf.
Wat voor horloge’s dragen jullie ![]()
![]()
![]()
Wat voor clown ben jij
?
Die wijzers zitten gewoon frictie fit op die asjes hoor, een goeie tik en ze liggen er allemaal los in.
Als er gekke dingen mee gebeuren kan dat. Krassen op het glas en kroon suggereren dat wel.
Die opmerking over “extra” garantie kan je ook interpreteren als dat het niet speelt, dus dat ze niet in discussie gaan over wie verantwoordelijk is.
Vergis je niet, een IWC Pilot Chrono heeft een bovengemiddeld zware kast (ook ivm die zware antimagnetische ring) en zal daarom tijdens het vallen best wel snelheid maken… als hij dan op een harde vloer komt is het een aardige klap.
Dit lijkt me inderdaad de juiste taktiek.
Op een service beurt zit een garantie van 2 jaar bij IWC. Dan nog steeds gaat het over normaal gebruik. Een val of iets dergelijks valt daar uiteraard niet onder voor zover ik weet.
Hmmm. Een mechanische chronograaf is zeker geen hamer.
Nja, ik vind eigenlijk van niet. Een kroonstam en de daarbij behorende tiretteveer zijn toch breek- of buigbare onderdelen, en nee, die hoor je niet aan stoten bloot te stellen.
Dat is correct. Je moet een stuk fijnmechanica ook niet van 80 cm hoogte op een vloer keilen. Dan moet je een G-shock kopen en gewoon nergens meer over nadenken.
Ik had ooit problemen met een Speedy Reduced, en die heb ik opgelost door de 10 jaar er na alleen nog maar quartz te dragen. De robuuste keuze.
Ik begin het me ook af te vragen.
Merk op dat dat 'm niet in de zwaarte van de kast zit, maar in het gebrek aan frictie tijdens de val.
Nou, dit dus.
Wie verzint er ook dat zo’n horloge, met wijzertjes die een paar honderdsten van een gram wegen, tegen klappen moet kunnen. Per definitie onmogelijk.
Als je zo’n horloge uit elkaar haalt, weet je ook gelijk waarom pushers krom staan, alles wat er aan vast hangt is zo fijn, daar kun je geen grote krachten op zetten.
Ik denk dat ik het maar laat rusten , helemaal prima. ![]()
Je kan als fabrikant er voor kiezen je product zo te maken dat het ergens tegen kan , wat ook hoort mijn inziens.
Neem pushers , het is een keuze om draad 0.7 te tappen en daar je as van te maken die je in de pushers draait. Bij een val en stoot breekt dat heel makkelijk af. Het is een keuze dat normaal te vinden bij een horloge van 5k +. Ik vind dat niet normaal ![]()
Doen ze ook ![]()
Ik denk dat je de techniek niet helemaal snapt. Ik bedoel dat niet denigrerend maar dat haal ik uit wat je zegt. Om je redenatie hierboven te nemen: je geeft aan dat je die as te kwetsbaar ontworpen vindt nietwaar? Dat is dus niet uit laksheid of kostenbesparing oid. Het is juist zo ontworpen om schade te voorkomen. Want als je pusher een tik krijgt, wat heb je liever dat de energie ervan absorbeert: de as of het uurwerk? Als die pusher en as zo sterk mogelijk worden ontwerpen vangt het uurwerk zelf de klappen op. Zoals het nu is breekt een simpele as of deukt een goedkope pusher. Makkelijk te repareren en vrij goedkoop in verhouding voor de klant.
Haha, beetje muggenziften maar wel heel waar ![]()
Het is ook een keuze om een mechanische chronograaf te kopen wetende dat je 'm af gaat raggen. Sterker nog, het is een keuze om onvoorzichtig met dure spullen om te gaan onder het mom dat “wat duur is er maar tegen moet kunnen”. Dan heb je niet alleen zoals @R_B terecht opmerkt de techniek niet goed begrepen, maar dan heb je ook de notie van een beater watch niet goed in het snotje.
Grappig genoeg heb ik tot op zekere hoogte begrip voor wat je zegt. Ook ik heb in het verleden geroepen dat ik het een grof schandaal vind dat een Calatrava van 35.000 Euro niet fatsoenlijk waterdicht is, en misschien ervaar ik dat nog steeds wel zo. Aan de andere kant begrijp ik ook waarom zo’n horloge niet gemaakt is om mee te zwemmen, en zou ik mijn gebruik en draagstijl met zo’n horloge danig aanpassen ten opzichte van een G-shock, zeg maar.
Als ik zo eens hoor hoe je in de wedstrijd staat bekruipt mij het vermoeden dat dit geen garantie gevalletje is, maar gewoon een kwestie van FEBWAC. Ik kan dat mis hebben, uiteraard. Het moet gezegd.
Tot slot: Koop je dan ook een Mercedes S klasse van anderhalve ton omdat dure auto’s beter tegen aanvaringen met betonnen palen kunnen dan goedkopere auto’s?
Deze uurwerken zijn ruk. Vaak genoeg in m’n handen gehad. Volgens mij hebben ze ‘nu’ wel het lek te boven, maar wel zuur voor je dat je zo’n gepeperde rekening krijgt.
hij is niet gevallen ofzo. ik draag hem normaal