Oké, als het horloge gewoon normaal is gebruikt moet dit niet kunnen. Hoef je geen lange discussie over te voeren. Lijkt me de moeite waard om over in gesprek te gaan. Misschien kunnen ze achterhalen of er eerder aan diagnose is gedaan? En ik denk wel dat het helpt om het via je verkooppunt te doen. Normaal gesproken wil jouw juwelier (of andere AD) tevreden klanten en proberen ze een oplossing voor je te vinden via een service center of importeur. Zij hebben niets aan een ontevreden klant en het probleem oplossen kost hun niets.
En misschien kunnen ze hier nog iets mee. Te laat = te laat, maar als ze hier een steekje hebben laten vallen zijn ze wellicht nog wat meer geneigd je uit coulance te helpen. En wellicht daarna nog 2 jaar garantie op de service.
Hartelijk dank voor uw reactie en voor het beoordelen van mijn horloge.
Ik wil graag nog een korte toelichting geven. Het horloge is door mij altijd normaal gedragen en voor zover ik mij kan herinneren is het niet gevallen of aan een harde stoot blootgesteld.
Daarnaast kan ik mij niet herinneren dat mij bij aankoop is verteld dat de garantie verlengd kon worden door activatie. Ik ben hier pas dit jaar achter gekomen, maar toen was de oorspronkelijke garantieperiode helaas al verlopen.
Het horloge is destijds gekocht bij een officiële dealer. Toen het eerste probleem optrad is het horloge via hen in service gegaan en is de reparatie uitgevoerd. Bij een volgende interventie is het horloge vervolgens naar een officieel IWC servicepunt gestuurd.
Juist omdat het horloge altijd zorgvuldig is gedragen en al eerder onder service is geweest, hoop ik dat u nogmaals wilt kijken of er in dit geval een vorm van coulance mogelijk is.
Dat is wel een beetje zuur, want zo’n in-house chronograaf is vaak een stuk duurder in service. Zelf heb ik eerlijk gezegd liever een ETA of Sellita uurwerk: goedkoper te onderhouden en vrijwel overal te servicen.
Weet je ook welk kaliber erin zit? 69385 toch?
Ik zou er mee teruggaan naar de partij die de eerste service heeft gedaan of heeft laten uitvoeren. Daar maak je de meeste kans om goed geholpen te worden, door ze aan te spreken op het feit dat een horloge 2 jaar na een complete service niet zo ver achter hoort te lopen. Bij normaal gebruik hoort het het toch wel 5 jaar vol te kunnen houden na een service.
Ben zelf al vele jaren een gecertificeerd IWC atelier en sinds kort ook een Premium service centrum.
Een servicepunt zal de onkosten niet vergoed krijgen als ze het met een kleine reparatie kunnen oplossen. Dus er wordt een full service opgegeven.
In uw horloge [ neem aan dat het een referentie 3881 is ] zit een ceramisch echappement en dit wil nogal eens problemen geven qua smering > laag amplitude.
Zou teruggaan met de diagnose naar de zaak waar het horloge gekocht is en proberen of ze een coulance oplossing willen aanbieden.
Toevallig vanmiddag nog een offerte S klasse reparatie, na achteruit op een paaltje, gezien. En wat denk je? bumper kapot! incl sensoren etc genoeg voor een mooie IWC
op de vraag of een “amplitude KO” normaal is na 2,5 jaar?
als het horloge geen catastrofale ongevallen meegemaakt heeft lijkt mij dit zeer zeker niet normaal
Bedankt allemaal voor het meedenken en de technische uitleg.
Even ter verduidelijking: het horloge is destijds gekocht bij een officiële IWC dealer, maar deze winkel is inmiddels geen officiële dealer meer. Bij het eerste probleem is het horloge via hun eigen service behandeld. Toen er later opnieuw een probleem ontstond, hebben zij het horloge naar een officieel IWC servicepunt gestuurd omdat zij het zelf niet meer konden afhandelen.
Ik heb inmiddels ook een e-mail gestuurd naar het IWC servicepunt met de vraag of zij mijn situatie nogmaals willen bekijken en eventueel coulance willen overwegen. Op dit moment wacht ik nog op hun reactie.
Uit nieuwsgierigheid: stel dat het probleem inderdaad al relatief kort na een complete service is ontstaan, zijn er dan volgens jullie nog stappen die je als consument kunt nemen? Ik heb zelf ook rechtsbijstand, maar ik weet niet of dat in zo’n situatie realistisch is.
Dit is al een heel hypotethisch begin van je vraag. Hoe ga je dit aantonen? Ik ben bang dat het harde antwoord is: je bent te laat. Je komt buiten de garantieperiode.
Ik zou ook nogmaals naar de dealer-die-geen-dealer meer is gaan en ze nogmaals voorleggen wat de situatie is. En dat zij nogmaals contact opnemen met het service center voor jou.
Dat is onhandig. Maar het ontslaat ze niet van hun verplichtingen naar hun klanten. En vermoedelijk kunnen ze nog steeds horloges opsturen ter reparatie, of zelf met een klant naar een oplossing zoeken.
Wat betreft je rechtspositie; er scharrelen juristen rond hier, wellicht kan er één een duit in het zakje doen. Vanuit mijn beperkte ervaring zou ik alleen aanraden eerst te checken of je verzekering ook geschillen bij consumentenkoop dekt.
Als laatste: lees de reactie van @Horloge24 nog eens goed door. Hij heeft vakinhoudelijk met afstand het meeste verstand van zaken. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen
Bedankt voor de uitleg. Dat is interessant om te horen.
Als het inderdaad te maken kan hebben met smering van het keramisch echappement en daardoor lage amplitude, kan zoiets dan al binnen ongeveer 2,5 jaar na een volledige service ontstaan bij normaal gebruik?
Ik probeer namelijk te begrijpen of dit iets is dat normaal kan gebeuren of dat het eerder op een technisch probleem wijst.
In mijn optiek is dit niet iets wat normaal zou moeten kunnen gebeuren, tenzij het gevallen is en er iets is ontzet. Er kan natuurlijk altijd ‘iets’ gebeuren, maar het zou ook zo kunnen zijn dat er bij de vorige service iets over het hoofd is gezien, of iets niet helemaal goed is gesmeerd (zie de opmerking over het echappement van Horloge24). Het probleem tegenwoordig is dat je vaak een prijsopgave krijgt voor een volledige service, waar je vroeger gewoon je horloge gerepareerd kon krijgen voor alleen het probleem wat je had. Het beste is als het opengemaakt wordt, en er een eerlijke diagnose komt, dan kun je naar een eerlijke oplossing zoeken.
Ik heb nu iets vergelijkbaars met een Oris, die ik een jaar geleden een volledige service heb laten geven (via de horlogewinkel, maar zij hebben/hadden hun eigen horlogemaker achter in de winkel). Nu loopt ie binnen een jaar 90 sec. per dag voor. Ik er mee terug, komt er na een maand gewoon weer een prijsopgave voor weer een volledige service. Ik reclameren. Antwoord: Onze horlogemaker is met pensioen, en nu ligt ie bij een ander. Ik heb gevraagd of ze er mee in conclaaf willen met de nieuwe horlogemaker. Afwachten wat de reactie wordt.
Ik zie het onderscheid niet. Het is overduidelijk een technisch probleem, want het uurwerk functioneert niet goed. En het is niet ‘normaal’ dat een horloge na twee en half jaar niet goed functioneert, maar het is wel normaal dat het desondanks door allerlei redenen toch kan gebeuren. Daar heb je dan garantie voor, of niet. In jouw geval niet.
Je bent dus aangewezen op coulance. Je kan zoeken naar een stok om mee te slaan, maar ik weet niet of dat je zaak helpt.
En dan garantie van de partij waar hij is gekocht. IWC is slechts de producent en de leverancier van de verkoper. Die hebben eenzelfde relatie als de uiteindelijk koper en verkoper. Fabrieksgarantie is er om de verkoper te helpen, hij kan problemen zo doorschuiven naar zijn leverancier. Geen fabrieksgarantie betekent niet dat zijn klant geen garantie heeft. De wet bepaalt de garantie.