IWC Pilot Chronograph – amplitude probleem na 2,5 jaar na complete service, normaal?

Exact. Afhandelen met verkoper. Lastigste is het aantonen van normaal gebruik maar bij afwezigheid van cosmetische schade kom je een eind. Denk ik.

Dat blijf je benadrukken. Maar als er krassen op je saffier zitten, de kroon gebutst is, het achterdeksel aan een opmaak toe is, waarbij de gravure zou kunnen worden aangetast, dan duidt dat toch niet echt op normaal gebruik…

3 likes

Krassen heb ik ook op mijn saffier en een caseback wil ook nog weleens krassen als het bandje onder het horloge gaat. Wat ik vreemd vind is dat de gebutste kroon als optioneel wordt opgegeven, als dit het gevolg is van een val en daardoor het uurwerk slecht is gaan lopen, zou ik denken dat ze dat als noodzakelijke vervanging eisen.

Toen ik een prijsopgave kreeg waarbij kroon, saffier en pushers als optioneel opgenomen (1000 euro extra) waren heb ik dat geweigerd. Bij terugkomst vond ik het minimaal, ik heb dit later nog met een lokale TH horlogemaker besproken en die had me voor gek versleten als ik dat wel had gedaan.

2 likes

Kleine update in mijn situatie:

Ik heb inmiddels een reactie ontvangen van IWC naar aanleiding van mijn verzoek tot coulance. Helaas is dit verzoek afgewezen.

Volgens IWC is coulance niet mogelijk, mede omdat de garantie destijds niet (volledig) geactiveerd zou zijn. Daarnaast geven zij aan dat er een buts op de kroon zichtbaar is, wat volgens hen kan wijzen op een stoot of impact, en dat dit mogelijk de oorzaak kan zijn van het ontregelen van het uurwerk.

Tegelijkertijd geven ze aan dat de exacte oorzaak van de lage amplitude pas vastgesteld kan worden na het uitvoeren van een volledige service. Met andere woorden: de oorzaak is op dit moment niet definitief vastgesteld.

Verder geven ze aan dat:

• de vorige complete service in 2023 kosteloos is uitgevoerd
  • er geen nieuwe garantie op die service is gegeven
  • en dat de wijzers standaard worden vervangen bij een volledige service

Ik vind het zelf lastig te begrijpen dat een horloge na circa 2,5 jaar na een complete service opnieuw een amplitudeprobleem heeft, zonder dat duidelijk is wat de oorzaak precies is.

1 like

Zou het volgens jullie zinvol zijn om een onafhankelijk horlogemaker naar de oorzaak te laten kijken vóórdat ik een service laat uitvoeren?

1 like

Je kan de service natuurlijk ook in handen geven van @horloge24 ipv de fabriek nu het toch geen coulance reparatie is.

3 likes

Een “gewone” horlogemaker heeft geen of heel weinig ervaring met dit keramische echappement, kan er hooguit een drupje olie op doen.
Ik zou hem naar Horloge24 sturen, die weer wat hij doet en heeft de officiële service documentatie en kan denk ik, indien nodig, de 2e lijns service deskundigen binnen IWC benaderen voor advies.

3 likes