IWC Portuguese of een Franck Muller Vanguard?

Ik wordt 40 en ga mijn eerste echte serieuze stuk kopen (wel 2e hands). Ik heb me het afgelopen jaar redelijk verdiept en met tal van liefhebbers gesproken. Gaandeweg het selectie-proces veranderde mijn smaak (en werd het € bedrag dat ik ga spenderen ook hoger). Van de Rolex Sub-M en GMT, werd het al snel een Panerai Luminor en via de IWC Pilot, Blancpain 50 Fathoms, en enkele andere dure jongens ben ik nu in een tweestrijd beland. Of de IWC Portuguese Automatic (IW500109) of de Franck Muller Vanguard (V45 CC DT TT). Twee totaal verschillende modellen, maar met een vergelijkbare prijskaartje, een eigen smoel en unieke uitstraling. Ik geef minder om eigen kaliber of rest-waarde maar wel om kwaliteit en referenties. Nog persoonlijk advies, voor ik over 3 maanden de trekker overhaal?

3 likes

Qua draagbaarheid zou ik voor de Iwc gaan… Maar de FM zie je niet zo vaak… Zou ik wel graag op 't forum voorbij zien komen… Toch maar wel de IWC fur mich :slight_smile:

Welkom op het forum. En wat voor een intro.
Ik zou de Frank Muller kiezen.

1 like

ehhh… die FM mag dan wel bijzonder zijn, en met een eigen smoel. Maar ik vind het helemaal niks.

Die IWC vind ik een heel stuk interessanter. Trok laatst paar dagen op met een klant, en die had dezelfde met de zilveren wijzerplaat. Erg mooi.

Nou inderdaad, twee totaal verschillende horloges :slight_smile:

Ik vind de FM wel bijzonder en zie ze eigenlijk nooit. Maar de IWC is zoals gezegd veel draagbaarder. Dus ik zou voor de IWC gaan!

Tja, smaakdingetje natuurlijk. Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van alles wat ze bij FM maken, dus ik zou zelf voor de IWC gaan.
Als ik uit deze twee moest kiezen, that is.

Ik zit in een omgeving met veel sales-jongens. Dus die IWC (in alle kleuren en kalibers) zie ik vaker. Franck Muller staat bij veel mensen hoog of heel laag op het lijstje. You either Love it or Hate it. dat is ook wel weer grappig. Maar voor dit geld moet je het wel verdomd zeker weten ;o)

1 like

Ik denk dat je van de IWC zeker weet dat je hem over 30 jaar nog steeds objectief mooi gaat vinden. De FM? Not so sure…

Mijn suggestie: neem de IWC en koop daarnaast eventueel een relatief goedkoop klokje die op de FM lijkt. Er is vast wel zo’n gek Seiko’tje te vinden o.i.d.

n.b.: dit komt van een persoon die uit het ‘hate’-camp komt voor wat betreft de FM.

1 like

IWC anytime.

Die IWC is toch véél serieuzer :wink:

Als je de vraag op een forum moet stellen lijkt het er op dat je het dus niet zeker weet. Dan heeft het er de schijn van dat je geen horloge koopt omdat het de klok is die je altijd had willen hebben, maar eerder omdat het nu eenmaal bon ton is in een sales omgeving om een serieuze klok te kopen.

Ik zou voor geen van tweeën gaan, en me nog eens beraden op een horloge wat ik echt wel zou willen hebben, zonder twijfel.

4 likes

Door met liefhebbers te sparren, weet ik al beter wat ik wil (of niet wil). Ik koop het horloge voor mezelf en omdat ik beide mooi vind. Niet om me te bewijzen, alhoewel het altijd leuk is als anderen er enthousiast van worden. De feedback is wel overweldigend voor de IWC. Bedankt voor de inzichten.

IWC. Niet alleen mooier, maar verveelt denk ik ook minder snel.

Moet ik naar Groenland of Madeira op vakantie???
Zucht, :sob:

1 like

IWC, tijdlozer en mooier!
My 2 cents.

Die IWC is prachtig, die FM… not so much.

Welkom, als je tweedehands koopt hoef je je niet druk te maken om de initiële afschrijving dus koop wat je echt mooi vindt. Volgens mij weet je, als je je keuze al hebt beperkt tot twee, in je hart ook al welke je echt wil hebben. Persoonlijk zou ik de IWC kiezen.

Ik vind de IWC persoonlijk veel mooier.
De FM vind ik rommelig en uit verhouding/vervormd. Dat heb ik bij de meeste FM en Richard Mille horloges.

De afbeelding is geen IWC 5001, maar een 5007

Ja weer een IWC stem .