Beetje vergelijkbaar met t “Made in swiss” verhaal waarbij de een iets meer Zwitsers is dan de ander
Het. Is. Geen. In. House. Punt.
Er staat kennelijk wat jou betreft nog een rekening open
??? Serieus ???
Fratello moet zich de ogen uit de kop schamen.
“Beneath the rotor, through the four cut-outs, it’s true that there is little other than anticipatedly good-quality finishing to get excited about. But the design of the rotor is simultaneously elegant and industrial and seems”
Serieus, Hodinkee zegt er zo mogelijk nog minder over. Als er een nieuw uurwerk wordt gemaakt wil ik op z’n minst het volgende zien:
Gewoon even informatief. Ik bedoel serieus, nou heeft de hele wereld zitten zeiken dat IWC gewoon re-badged ETA gebruikt, lanceren ze een uurwerk, en dan is het enige wat de heren journalisten roepen dat “de rotor wel elegant is”?
Het is een godsliederlijke schande. Horlogejournalistiek is net als veel motor-journalistiek gewoon een luie business waar gasten gewoon platte advertorials schrijven. Man man man man man.
Wat ik er van kan zeggen is dat de klassieke bicompax Portugieser altijd mooi is, maar in mijn optiek te duur. Of er een 7750 of een IWC calibre 69xxx in zit boeit me totaal niet, wat ik wil weten is welk uurwerk nu eigenlijk beter is, voordat ik daar iets van roep.
Ik zit dus te wachten op de eerste techneut die een verhandeling schrijft over de voor- danwel nadelen van het uurwerk.
Compax. Bi-compax heeft 4 registers. De hele wereld maakt die fout hoor. Uni-compax heeft er twee.
De productie van Nomos is zo’n 20.000 horloges per jaar.
Maken ze elk onderdeel zelf of kopen ze ze in ?
Hoeveel personen heb je nodig voor de montage?
Hoeveel personen heb je nodig voor de productie ?
Wat zijn de kosten per horloge?
In deze uitgeknepen markt is het vooral schaamteloze in- en verkoop met een dikke laag marketingsaus erover…
Zoveel mogelijk ‘Swiss made’, zoveel mogelijk ‘inhouse’, zoveel mogelijk ‘ambachtelijk’, zoveel mogelijk ‘heritage’…
Samengevat, zoveel mogelijk ‘marketing’.
Chrono24 zegt dit:
Broadly speaking, an in-house movement is generally accepted as one that has been developed, designed, and assembled by the watch brand using it.
Ah. Wat geleerd. Ik denk bij Bi altijd aan twee. Dames. Die me er wel een keer bij kunnen hebben. Maar da’s off topic. Hoe dan ook, dank!
Al die vragen interesseren mij geen bal, eerlijk gezegd.
- Zijn de onderdelen goed?
- Hoe is de service, en wat zijn de kosten?
- Is het horloge mooi?
- Zijn de specificaties van dien aard dat ik het kan dragen tijdens het niezen?
Wie wat doet en hoeveel tijd het kost is ondergeschikt aan de kwaliteit en schoonheid van het ontwerp. Dus je hebt wel weer gelijk wanneer je zegt dat de hele “ambachts-kermis” een marketingmachine is.
Ik gaf met het Nomos fimpje alleen aan dat ze iets wezenlijks zeggen over hun uurwerk.
Van welk jaar is dit lijstje?
Ik denk dat de “wat is beter: in-house of ingekocht?” discussie hier niet per se relevant is. De focus is wat mij betreft dat IWC de term “in-house” op z’n minst nogal oprekt om er onder andere financieel gewin uit te halen.
2013
Ingekocht is ‘beter’ in geval van servicekosten…
De IWC inhouse show is ordinaire marketing. Gebeurt wel vaker…
Hier een voorbeeld uit een andere branche
De heritage
De werkelijkheid
Ik denk dat je de meeste, zo niet alle reacties van @SybrenAnne met een zekere ironie moet interpreteren. Het lijkt me sterk dat hij het motief heeft om je persoonlijk te raken.
In mijn ogen is het ook geen super relevante discussie. Net als “swiss made”. Daar is tenminste een definitie van. Volgens mij is in-house niets meer dan een mening/label.
Zonder algemeen (door de merken) geaccepteerde definitie kan je discussieren wat je wilt.
Daar kan ik wel wat mee. Maar toch zijn er zoveel grijstinten, dat we nooit een echte grens kunnen trekken rondom deze term.
Je noemt bijvoorbeeld de co-axiale Omega uurwerken. Wat ze vooral onderscheidt is het co-axiale element. Niet ontwikkeld of uitgevonden door Omega.
Ook Rolex noemen we meestal in-house. Terwijl ze in beginsel hun uurwerkleverancier hebben ingelijfd.
Overigens is de term in-house zeker een middel om je product te marketen. Daar ga ik volledig met je mee. De horlogemarkt is, net als de biermarkt, voor zeker 90% marketing sowieso.
Dat is zeker waar.
Dat hoeft niet zo te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de uurwerken van Seiko. Stel dat je je Grand Seiko Spring Drive laat onderhouden, dan moet hij (nu nog) naar Japan, echter wordt er dan een vaste, mijns inziens relatief lage, prijs gehanteerd voor het onderhoud en het daarbij geïncludeerde polijsten.
Dat is dan toch de uitzondering die de regel bevestigt, Seiko, altijd +1 !
Dat klopt, maar op die wijze kun je alle uurwerken die gebruik maken van bijvoorbeeld een Breguet hairspring of een zwanenhals microregulator per definitie afdoen als zijnde niet in-house.
Eens. Maar waar ligt de grens. Mijn punt is dat die moeilijk te bepalen is zodra daadwerkelijk productie wel in huis plaatsvindt.