IWC voorziet de Portugesier van een inhouse uurwerk

Ik heb IWC overigens telefonisch getracht te bereiken, maar na meerdere malen lang in de wacht te hebben gestaan heb ik maar een bericht achterlaten. Met een beetje geluk wordt ik zeer binnenkort teruggebeld.

Welk onderdeel is gelijk aan de ETA 7750? Is overigens wel een 69380 ipv een 69370 maar de basis is gelijk.

3 likes

Spijker Kop Raak

3 likes

Een foto zegt meer dan 1000 woorden !

1 like

De tweede keer dit dit aangetoond moet worden

Dank weer @Horloge24!

3 likes

Hartelijk dank, hier hebben we wat aan! :+1:

Er is voorheen niets aangetoond lieve schat. Het enige wat nodig was, was de afbeelding van @Horloge24 met een overzicht van alle onderdelen van het uurwerk. Nu die afbeelding er is, kunnen er conclusies getrokken worden. :+1:

2 likes

Zucht

1 like

Je lijkt een beetje moeite te hebben om met mij een normaal gesprek te voeren. Op een forum heb je weleens meningsverschillen. Het lijkt me dat je daar wel mee om moet kunnen gaan. :thinking: We zijn hier immers om van elkaar te leren.

Dat deed je al eerder ‘schat’

Een meningsverschil is prima. Je zit vol met oordelen over me zie ik. Daar houd ik niet van. Over een normaal gesprek gesproken. Ik heb ook wat moeite met ongenuanceerde teksten zoals de post waar je mee begon.

1 like

Krijg ik nu van jou dezelfde behandeling die je @SybrenAnne en @Fate_Amenable_To_Change hebt gegeven?

Nee hoor, waarom denk je dat?

Zullen we het hier maar bij laten dan. Lijkt me beter.

1 like

Dat vind ik prima.

1 like

Me like! Wat een toppers!

Volgens mij las ik hier ook dat de chronofuncties van de 7750 gebaseerd zijn op een uurwerkje van 

Hugo Boss?

1 like

Pardon? Que? Wat heb ik hier mee te maken? Oh. Wacht. Ik zeg nogal veel in dit topic.

@tompj en jij hebben allebei een punt. Kijk, in zeker opzicht zijn er aan driehander uurwerken veel gemene delers. Je hebt een basisplatine, je hebt je raderen, je veerton en je echappement. Da’s meestal dezelfde technologie, waarbij zaken als regulering, balansbrug, grootte en hoeveelheden veertonnen en zo nogal eens verschillen. Het doet me een beetje denken aan die krotenkokers die een algoritme schreven wat elk denkbaar stuk muziek ooit uitvond, omdat ze die rechtzaak van Robin Thicke en Pharell zo belachelijk vonden.

Vroeg of laat zit je door je ontwerpkeuzes heen en kom je uit op een paar opties. Is je rotor groot of micro? Is je balansbrug overspannend of driekwart? etc etc.

Daarom vind ik mijn Neomatik met DUW3001 uurwerk misschien wel de eerste Nomos met in-house uurwerk. Niet dat dat me boeit, want ik vind m’n MĂŒhle met Sellita of ETA gewoon net zo cool. Zij het wat dikkig van kast.

Maarreh, die Spitfire is verder dikke prima, in-house of niet, ETA-based of niet, het blijft een mooi horloge, een meer dan aardige RAF flieger.

Jazeker wel.

Dat is in-house en artisanal. :slight_smile: Nu zul je zeggen dat ik chargeer, en dat klopt misschien ook wel. :wink:

Een discussie met vele grijstinten kun je in mijn optiek het best beslechten door 'm in absurdum te definieren om vervolgens zand over het verhaal te strooien zodat iedereen weer een pilsje met elkaar kan gaan doen.

Na zes April. Dat dan wel weer.

Een argument uit Authoriteit is eigenlijk geen geldig argument als je het op zichzelf neemt. :slight_smile: Maar tof dat je die exploded view deed. Heb je er ter vergelijk die ETA 7750 ook nog bij?

Niet omdat ik deze discussie wil voeren, maar puur omdat ik nieuwsgierig ben en dit soort plaatjes cool vind.

:+1: Bij voorbaat dank.

4 likes

Het maken of hebben van “in house” calibers is niet meer dan een marketingverhaal. De Valjoux 7750 behoort tot de beste chronografen uurwerken die er zijn. Dat hebben ze in diverse kwaliteitsniveau’s bewezen. Ik zou niet weten wat er mis is met een Valjoux 7750 of bv een ETA 2892. Ja, ze zitten inderdaad in vele merken maar het caliber maakt niet meteen het horloge. Dat is echt een misverstand. De echte manifactuurcalibers horen naar mijn bescheiden mening thuis bij merken als PP, JLC, VC, AP, Piaget ed, en misschien vergeet ik er nog enkele. Maar het gaat dan wel om merken die al decennialang eigen uurwerken produceren. Als er nu merken komen die plotseling “inhouse” (ook wel een rare benaming) uurwerken hebben, is dat niet meer dan marketing. Hebben die merken dan plotseling de infrastructuur en historie die de zojuist genoemde merken wel hebben? Nee. Maar het maakt niets uit als een IWC, Panerai of goedkoper Sinn of Oris een ETA of Sellita caliber heeft. Het is gewoon kwalitatief uitstekend.

2 likes