IWC voorziet de Portugesier van een inhouse uurwerk

Uiteraard kun je vragen stellen bij de kwaliteitsverschillen tussen ebouches en eigen uurwerken. Een in-house uurwerk garandeert niet per definitie een beteren kwaliteit, dat ben ik direct met je eens.

Wat je hier zegt raakt echter een ander punt. IWC maakt sinds haar oprichting al zelf uurwerken op hoog niveau. Alleen in veel van de standaard lijnen van IWC werden deze niet toegepast, maar werd op Eta teruggegrepen. Nu stappen ze daar blijkbaar vanaf en gebruiken in-house geproduceerde uurwerken vaker. Of je daar gevoelig voor bent of waarde aan hecht is natuurlijk persoonlijk.

Een IWC Portofino met lederen band kost 4550 euro. Ik ken eigenlijk geen enkele dresswatch voor deze prijs die zo fantastisch is afgewerkt. Met Sellita uurwerk. Ik vind het mooi van IWC dat ze eerlijk zijn dat genoemd uurwerk in dit horloge zit. Maar het uurwerk maakt niet perse het horloge. Bij de duurste IWC’s kun je spreken van Haute Horlogerie. Maar ze hebben meerdere prijsniveau’s. Prima toch?

Zeker!

Maar de prijsverhoging met hun eigen uurwerk is slechts EUR 200. Dat vind ik toch wel keurig.

Ik heb trouwens drie IWC’s en ben het meest onder de indruk van de band en afwerking van mijn Ingenieur uit de vorige generatie. Met, jawel, een Eta aan boord.
Het systeem met hun schakels en de ā€˜knopjes’ achterop elke schakel om de pinnen te ā€˜ontgrendelen’ is fenomenaal. Net zoals trouwens de fijnverstelling op de stalen band van de laatste generatie Ingenieur. Ik duf te stellen dat ze daarmee zo’n beetje de mooiste en best gemaakte band in de industrie leveren. Echt prachtig gedaan.

3 likes

We zijn het voor 100% met elkaar eens.
IWC is gewoon topklasse.

3 likes

Seiko !
Sinds de Marvel in 1956 100% inhouse ontwerp en productie. :slightly_smiling_face:

1 like

Klopt, uiteraard ook Seiko.

1 like

Dus Tudor’s ā€œin-houseā€ uurwerken zijn niets anders dan marketing?

Feitelijk zou je dat kunnen zeggen. De Tudors van 10-15 jaar geleden vond ik er nooit uitspringen. Ze mochten niet te mooi zijn om zuster Rolex niet in de wielen te rijden. De huidige generatie wel, bijzonder mooi. Maar dat komt door het model. Niet door het uurwerk naar mijn mening.

Tudor maakt tegenwoordig wel degelijk zelf uurwerken. Wisselt ook uurwerken die ze maken uit met Breitling. Zo kun je dus ook een Tudor uurwerk in een Breitling aantreffen en andersom.

Die laten ze bij Kenissi maken en dat bedrijf levert ze ook - zij het in iets aangepast vorm - aan een soort start-up merk met de naam Norqain. Ik geloof wel dat Kenissi gedeeltelijk in bezit is van Tudor.

1 like

Dat wist ik niet. Ik zie in de gauwigheid inderdaad dat Kenissi, in ieder geval ten dele, is opgezet door Tudor en voor meer merken produceert.

Maar ja, de Tudors van 15 jaar geleden (of ooit, ik ben geen Tudor / Rolex kenner) hadden toch dezelfde kasten als Rolex, maar een ander (ETA?) uurwerk? Daarmee is dan toch aangetoond dat een niet inhouse uurwerk als minder wordt gepositioneerd in de markt? Waarbij ik niets wil zeggen over de kwaliteit van ETA, of daarop gebaseerde uurwerken. Maar voor mij telt wel degelijk in de beleving mee hoe ā€œinhouseā€ een uurwerk is.

En ja, ik weet dan weer wel dat er Zenith uurwerken zaten in Daytona’s en dat Rolex pas later hun uurwerkleverancier heeft overgenomen.

TVR (een kleine autofabrikant) heeft ooit ook zelf een 6 cilinder ontwikkeld, dat was een totale ramp. Ze hadden veel beter een BMW 6 cilinder uit het magazijn kunnen nemen, dat had duizenden euro’s gescheeld, en heel veel garantieclaims. Maar ja, prestige…

1 like

Het gaat er om dat ETA gewoon uitstekend is maar dat het uurwerk niet per definitie het horloge maakt. Ook als er in de huidige Tudors nu ETA zou hebben gezeten waren ze sowieso mooier dan die oudere modellen. De ETA en de huidige uurwerken zijn kwalitatief vergelijkbaar. Laat niemand zich wijsmaken dat ā€œinhouseā€ beter is.

Hoop van harte dat ze een inhouse uurwerk in de petit prince stoppen. Dan ook nog een zichtbodem en dat is dan nr 4 die op de mid term list komt te staan… Zonder zichtbodem ook trouwens

Behalve dat het Tudor ā€œinhouseā€ uurwerk een antimagnetische balansveer heeft, een balansbrug en afstelling op de balans zelf wat voor meer stabiliteit zorgt in de accuraatheid. Rommelen in de marge misschien, maar het zijn wel betere specs. En uiteraard de 70 uur reserve.

Als ze nu een ETA upgraden naar deze specs of iets zelf maken, dat maakt me minder uit. Maar ik koop graag inhouse omwille van de bump in specs.

Van mij staat die dan nummer 1 op de short term list :smiley::+1:

T is dat ik een Duitse grail op t oog heb en daar graag naar toe wil werken.

Anders had ik voor ongeveer t zelfde geld alle 3 vd vier kunnen kopen. Rot hobby. :tired_face:

1 like

Daar kan toch geen enkel overpriced piloothorloge vanuit Schaffhausen tegenop :+1::wink:

1 like

ETA heeft iets met deze specs, namelijk het Powermatic 80 uurwerk, met een silicium balansveer en 80 uur gangreserve. Maar die houden ze lekker voor zichzelf. :yum:

Wat voor mij belangrijk is dat als je een horloge uit het duurdere segment koopt, dat je niet alleen iets duurs koopt, maar ook iets dat exclusief is, en dat vind ik meer in een in-house uurwerk dan in een ingekocht exemplaar. IWC is dus in mijn optiek goed bezig. Ze hebben ook een naam hoog te houden, met bijv. hun Pellaton caliber, wat echt heel mooi is. De nieuwe calibers zien er - in mijn beleving - ook hoogwaardig uit. De kwaliteit zal wel goed zitten. Ik heb de Zwitserse horloge industie een stuk hoger zitten dan de Engelse auto industrie (TVR).

1 like

Ik volg je even niet. Wat hebben die twee met elkaar gemeen?

Ik reageer hiermee op een eerdere post hierboven van @amusicar waar je uit zou kunnen opmaken dat je beter af bent met een gedegen ā€˜bread and butter’ aandrijving dan iets eigens, of in ieder geval dan meer risico loopt, maar dat speelt in CH volgens mij niet. De Zwitsers zijn erg secuur, zelfs de schroeven op de bankjes die je op straat ziet staan uitgelijnd, is me opgevallen.